همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه پنجمین اجلاس وزرای فرهنگ آیسسکو وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی در طرابلس پایتخت لیبی به طور جداگانه با وزرای فرهنگ مغرب و الجزایر دیدار کرد

به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،"محمد حسین صفار هرندی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و خانم "ثریا جبران" وزیر فرهنگ مغرب روز پنجشنبه در پایتخت لیبی با تاکید بر توسعه روابط دوجانبه پیرامون همکاریهای فرهنگی دو کشور رایزنی کردند.

در این دیدار که در محل اقامت صفار هرندی برگزار شد، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به توافقات فرهنگی بین دو کشور زمینه‌های توسعه مناسبات را گسترده توصیف کرد.

صفار هرندی در این دیدار برگزاری هفته فرهنگی و نمایشگاههای مشترک میان دو کشور را پیشنهاد کرد که مورد موافقت همتای مغربی او قرار گرفت.

وی همچنین از هنرمندان مغربی برای حضور در جشنواره بین‌المللی موسیقی و فیلم فجر دعوت کرد.

وزیر فرهنگ مغرب نیز در این دیدار با اشاره به غنای فرهنگی ملت ایران از گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

وی گفت: هنرهای تجسمی ایران به سطحی از پیشرفت و قابلیت رسیده است که هنرمندان ما نسبت به آن احساس نیاز دارند و سفر هنرمندان این رشته به مغرب می‌تواند زمینه خوبی برای گسترش مراودات فرهنگی باشد.

خانم جبران با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در مغرب از ناشران ایرانی برای حضور در این نمایشگاه دعوت کرد.

وی از صفار هرندی خواست که جمهوری اسلامی ایران در موضوع صحرا با این کشور همراهی کند که وزیر ارشاد کشورمان پاسخ داد: ما همواره از حل مناقشات بین‌المللی با حضور سازمان ملل و بر اساس عدالت حمایت می‌کنیم.

برگزاری هفته فرهنگی ایران و الجزایر نیمه اسفندماه سال جاری در الجزیره

همچنی در دیدار وزیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ اعلام شد  هفته فرهنگی ایران و الجزایر نیمه اسفندماه سال جاری در الجزیره برگزار می‌شود.

  به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،"محمد حسین صفار هرندی " و " خانم خلیبه تومی" وزیر فرهنگ الجزایر روز پنجشنبه در حاشیه نشست پنجم وزرای فرهنگ عضو سازمان کنفرانس اسلامی در لیبی بر توسعه مناسبات دوجانبه تاکید کردند.

در این دیدار دو طرف ضمن تاکید بر توسعه روابط، خواستار تشکیل ستادی برای پیگیری اجرایی کردن تفاهمنامه‌های منعقده میان دو کشور شدند.

 مسئولیت تشکیل ستاد به منظور برپایی هفته فرهنگی ایران در الجزایر بر عهده "پرویز کرمی" مدیرکل دفتر وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شد.

بر اساس این گزارش، صفار هرندی در این دیدار با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، از همراهی دولت الجزایر در مجامع بین‌المللی با دولت ایران قدردانی کرد.

خانم تومی نیز با تاکید بر حقوق ملت ایران و ملت‌های مسلمان در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ، خواستار توسعه روابط دوجانبه شد.

وی گفت: ملت و دولت الجزایز همواره در کنار ملت دوست و با فرهنگ ایران خواهد بود.

شایان ذکر است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راس یک هیات فرهنگی برای شرکت در پنجمین اجلاس وزرای فرهنگ عضو سازمان اسلامی، علمی،آموزشی و فرهنگی (آیسسکو) وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی بعدازظهر روز سه‌شنبه هفته گذشته به طرابلس پایتخت لیبی سفر کرد.

اجلاس وزرای فرهنگ عضو سازمان کنفرانس اسلامی از روزهای چهارشنبه و پنج شنبه به مدت دو روز برگزار شد.

آیسسکو پس از تصویب اساسنامه آن در یازدهمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در اسلام‌آباد(1361)جهت هماهنگی و گسترش تعامل و همکاریهای آموزشی ، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم عالیه اسلام میان کشورهای اسلامی تاسیس شد.

کد خبر 37318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز