همشهری آنلاین؛ نشست علم الکترونیکی (E-Science) و توسعه پایدار بعدازظهر دوشنبه ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) در اجلاس جهانی سران برای جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۷ برگزار شد.

wsis 2017

اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۷ (WSIS ۲۰۱۷) از ۱۲ تا ۱۶ ژوئن در ژنو پایتخت سوئیس برگزار می‌شود و شعار امسال آن «جوامع اطلاعاتی و معرفتی برای اهداف توسعه پایدار» است.

اسناد WSIS از جمله اعلامیه اصول ژنو، برنامه اقدام تونس، بازبینی اجرای پیامدها در نیویورک بر توسعه پایدار و نیز نقش محوری علم در توسعه جوامع اطلاعاتی و معرفتی تاکید می‌کند.

اینترنت و تکنولوژی‌های اطلاعاتی و اینترنت مجموعه‌ای بسیار بزرگی از داده‌ها و شبکه‌های بسیار گسترده علمی و نیز قدرت محاسباتی انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیری را به بار آورده است. بنابراین پارادیم جدیدی برای علم ظهور کرده است که علم الکترونیک نامیده می‌شود.

علم الکترونیک اثرات عمده‌ای بر شیوه اجرای پژوهش و فرایند ابداعات می‌گذارد. هر دوی اینها پیش‌شرط‌هایی مهم برای توسعه پایدار هستند.

کارگاه موضوعی دانشگاهی علم الکترونیک و توسعه پایدار با گردانندگی دکتر هادی شهریار شاه‌حسینی معاون بین‌الملل دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. سایر اعضای هیئت رئیسه دکتر علی یزدیان از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر اون- جو کیم از واحد مخابرات بین‌المللی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد (ITU)، دکتر غلامرضا محمدخانی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دکتر علی طائی‌زاده از دانشگاه قم، دکتر یونس شکرخواه از دانشگاه تهران بودند.

این کارگاه بر نقش علم در توسعه پایدار جوامع اطلاعاتی و معرفتی متمرکز بود. پس از مروی کوتاه بر بنیان‌های توسعه پایدار اعضای هیئت‌رئیسه به بحث درباره اجزای اکوسیستم علم الکترونیک و اثرات آن بر توسعه پایدار پرداختند.

کد خبر 373140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha