سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

بیش از ۵‌ ماه بحث و جدل بر سر نقش مسکو در هک انتخاباتی آمریکا سرانجام به تصویب طرح سناتورهای این کشور در کنگره ختم شد که در کنار تحریم‌های ایران، تحریم‌هایی را هم علیه روسیه وضع می‌کند.

ديروز با تصويب طرحي كه از سوي جان مك‌كين و بن كاردين سناتورهاي جمهوريخواه و دمكرات آمريكا پيشنهاد شده بود، تحريم‌هاي مالي جديدي عليه مسكو وضع شد. اين طرح برايند نظرات هر دو حزب اصلي آمريكا به‌شمار مي‌رود و به‌صورت متمم در چارچوب طرح تحريم‌هاي جديد عليه برنامه موشكي ايران به تصويب رسيده است.

اين تحريم‌ها عليه اقداماتي اعمال شده كه سناتورها آنها را «حملات شيطاني سايبري» روسيه طي انتخابات سال گذشته آمريكا خوانده‌اند. مسكو متهم است كه چند روز مانده به برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا با حمله به سيستم‌هاي كامپيوتري حزب دمكرات، اطلاعاتي را فاش كرده كه در نتيجه انتخابات و شكست هيلاري كلينتون، رقيب دونالد ترامپ، تأثيرگذار بوده است. دولت روسيه اين اتهامات را رد كرده است.

باب كروكر، سناتور جمهوريخواه و رئيس كميته روابط خارجي و ارتباطات بانكي سنا، ديروز در ميان خبرنگاران حاضر شد و طرح تنظيم شده براي تحريم روسيه را «خيلي‌ خوب» و «جامع» خواند. چاك شومر، رهبر دمكرات‌ها در سنا هم از طرح مشترك با جمهوريخواهان دفاع كرد و گفت: «اين طرح همه ابزارهاي لازم براي تنبيه پوتين را دارد.»

  • مهار ترامپ

طي 5ماهي كه از انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا مي‌گذرد، علاوه بر روس‌ها، پيروز ميدان يعني دونالد ترامپ هم دائما ايفاي نقش روسيه در انتخابات را رد كرده است. فارغ از اين، طي اين مدت موضوع ارتباط او و اطرافيانش با مقام‌هاي مسكو به قيمت تنش شديد با كنگره، استعفاي مايكل فلين مشاور امنيت ملي او و اخيرا بركناري جيمز كومي رئيس اف‌بي‌آي تمام‌شده است. اف‌بي‌آي اعلام كرده تحقيقاتش‌ نشان مي‌دهد اطرافيان ترامپ برخلاف قانون، با روس‌ها در ارتباط بوده‌اند؛ موضوعي كه بركناري ناگهاني رئيس اين سازمان را به‌دنبال داشت.

ترامپ طي ماه‌هاي اخير هر كاري توانسته انجام داده تا تحقيقات در اين زمينه به نتيجه نرسد.سناتورهاي آمريكايي اين بار اما براي مخالفت احتمالي ترامپ در مقابل تحريم‌هاي جديد عليه روسيه هم چاره‌اي انديشيده‌اند. طرح تصويب شده به اعضاي سنا اجازه مي‌دهد مانع اقدامات ترامپ در لغو تحريم‌هاي روسيه شوند. بر اين اساس، آنها ظرف مدت 30روز مي‌توانند آن‌دسته از تحريم‌هاي روسيه را كه رئيس‌جمهور آمريكا لغو كند بازگردانند.

کد خبر 373130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha