سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: خشکسالی، پارک ملی سیاهکوه استان یزد را تهدید می‌کند.

خشکسالی در پارک ملی سیاهکوه یزد باقی است

به گزارش مهر، حسن اکبری با بیان این که در دو دهه گذشته طولانی‌ترین دوره‌های خشکسالی و بیش‌ترین خسارت‌ها به پاک ملی سیاهکوه وارد شده است افزود: در این منطقه، بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت آن ۵۰ درصد کاهش داشته که این موجب شده تا رویش گیاهی در این منطقه به صفر برسد و مشکلاتی جدی برای حیات وحش به وجود آورد.

وی با بیان این که در سال‌های گذشته تعدادی آب انبار برای رفع تشنگی حیات وحش استان ساخته شده که در فصل تابستان به این آب انبارها آبرسانی می‌شود اظهار کرد: این آب انبارها تا حدی مشکل کم آبی زیستگاه‌های حیات وحش را رفع می‌کند اما مشکل تعذیه حیات وحش همچنان وجود دارد.

معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به این که توزیع دائمی علوفه بصورت دستی سیاست سازمان حفاظت محیط زیست نیست افزود: در برخی از فصول بحرانی، علوفه در بین گونه‌های حیات وحش توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در پارک ملی سیاه کوه، در سال جاری انتظار افزایش جمعیت حیات وحش را نداریم اما باید تلاش کنیم همین جمعیت موجود شامل کل و بز، قوچ و میش را حفظ کنیم.

اکبری خروج حیات وحش از مناطق حفاظت شده را از دیگر پیامدهای خشکسالی در پارک ملی سیاهکوه بیان کرد و گفت: کاهش جمعیت علفخواران موجب به هم ریختن نظم زنجیره غذایی در منطقه می‌شود.

اکبری با اشاره به این که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبار بتوانیم از بخشی از مشکلات پارک ملی سیاهكوه جلوگیری کنیم، اعتبار مورد نیاز در این زمینه را پنج میلیارد ریال اعلام کرد.

پارک ملی سیاهکوه در محدوده مابین استان‌های یزد و اصفهان واقع شده و با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه هیچ گونه رودخانه دائمی در پارک ملی وجود ندارد و تنها در زمان بارندگی‌های شدید رودخانه‌های فصلی و موقتی منطقه آبدار می‌شوند.

منبع اصلی تأمین آب مورد نیاز گونه‌های کوهزی ارتفاعات سیاهکوه (به ویژه کل و بز) سنگابها هستند. گونه پرنده در پارک ملی سیاهکوه شناسایی شده که از این تعداد ۱۱ گونه واجد ارزش‌های حفاظتی هستند. وسعت پارک ملی سیاهکوه ۸۰ هزار هکتار اعلام شده است.

بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۶۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان شناسایی شده است. ۶۰ نیروی محیط بان، یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می‌کنند.

کد خبر 373073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha