همشهری‌آنلاین: علی لاریجانی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بررسی پیامدها و نتایج گزارش البرادعی مدیر کل اژانس بین المللی انرژی اتمی گفت:

در سه دور مذاکرات پیشین در انکارا، اسپانیا و لیسبون در نهایت با سولانا توافق کردیم مدالیته حل مسایل باقی مانده را با اژانس تهیه کنیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر وی افزود: یکی از محورهای بهانه‌گیری در صحنه دیپلماسی حریف این بود که می گفتند ؛ ما یکسری نگرانی هایی از فعالیت های گذشته داریم و از حال و راجع به آینده هم بحث هایی می کنند که در نظام حقوق بین الملل وجاهت قانونی ندارد .

لاریجانی گفت: هر چند در گذشته همکاری های زیادی با آژانس شده اما به کیفیتی بود که ابزار چانه زنی برای این موضوع داشتند وقتی این ابتکار مطرح گردید و پذیرفته شد ظرف دو ماه تدارک کنیم و بر اساس آن کارها در آژانس دنبال شود و آنها هم به انجام اقداماتی متعهد شدند.

وی اضافه کرد: در این فاصله با آقای البرادعی درباره نحوه ورود به مسایل باقی مانده توافق کردیم که متعاقب آن هیئت هایی به تهران آمدند و بیش از 100 ساعت بحث شد و به صورت سندی درامد که درباره چند موضوع باقی مانده سئوالاتی مطرح کنند و ما پاسخ دهیم و سپس موضوع بعدی مطرح شود و ما به این شیوه اصرار داشتیم چون سابقه ای در گذشته وجود داشت که با وجود این میزان همکاری به نتیجه نمی رسید .

لاریجانی افزود: رایزنی با البرادعی بین ما و اژانس سند شد و در واقع نقشه راه برای حل مسایل گذشته و حال بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: در زمینه چگونگی نظارت بر نطنز و کیفیت ان 150 ساعت وقت صرف و این ها در گزارش اورده شد و امروز در نطق او مطرح گردید و دو سند پایه برای کار ما شد.

لاریجانی گفت: ما این کار را با سرعت بیشتری انجام دادیم و حتی زودتر از دو ماه تعیین شده در مدالیته حرکت کردیم.

ایران برای حل مسائل با آژانس آمادگی دارد

علی لاریجانی که در برنامه تلویزیونی جهان سیاست شبکه دوم سیما سخن می‌گفت؛ افزود: مصاحبه‌هایی در زمینه مسئله پلوتونیوم که درباره آن صحبتهای زیادی می‌شد و همچنین آلودگی کانتینرها در کرج بازدید و مصاحبه‌هایی صورت گرفت و مسئله بسته شد.

وی افزود: از طرح آب سنگین در اراک [پروژه آب سنگین اراک به بهره‌برداری رسید] و از نطنز نیز مطابق برنامه بازدیدهایی داشتند و حتی بازدیدهای سرزده فراتر از برنامه آژانس نیز صورت گرفت.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: آژانس درباره سانتریفیوژهای پی یک و پی دو سیزده سوال را مطرح کرده بود که در دل آنها سوال‌های دیگری نیز وجود داشت و در مجموع در این زمینه 50 سوال مطرح و مصاحبه‌هایی در تهران و وین انجام و تقریبا تمام مسائل حل شد [تمام اطلاعات مرتبط با سانتریفیوژها به آژانس ارایه شد] که دبیر کل آژانس نیز از این موضوع ابراز رضایت کرد و علاوه بر ان در زمینه سند اورانیوم فلزی که درباره ان خیلی مناقشه کرده بودند همکاری‌های لازم صورت گرفت.

علی لاریجانی اضافه کرد: در مجموع گزارش البرادعی نشان می‌دهد که ما به تعهد خود به اژانس مطابق مدالیته عمل کرده و به ان ملتزم بوده‌ایم.

وی گفت: این مدالیته اخرین سند بین ما و اژانس بوده که به ان متعهد بوده‌‌ایم.

لاریجانی تصریح کرد: نکته دیگر این که بسیاری از سوء تفاهماتی که امریکا درباره ان مانور می داد از جمله مسئله پلوتونیوم روشن و مشخص شد که ادعاهای امریکا در این باره حرف بی حساب بوده و معلوم شد مسئله مهمی نبوده است.

لاریجانی افزود: گزارش البرادعی همچنین به ابهامات الودگی کانتینرهای کرج و سانتریفیوژهای پی یک و پی دو پاسخ داد.

وی گفت: ‌من از اقای البرادعی گله دارم که در گزارش جمله‌ای اورده بود که همکاری ایران منفعلانه بوده است نه فعالانه که این جمله براساس انصاف نبود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: اژانس ابتدا سوالات خود را مکتوب برای ما فرستاد و ما جواب انها را کتبی دادیم، سپس درخواست مصاحبه کردند که مصاحبه‌ها نیز انجام شد البته می‌توان حدس زد که چه شیطنتی در جوف این جمله است.

وی تصریح کرد: اگر این گزارش را حمل بر صحت کنیم این اقدام را نیز می‌توانیم سهوی قلمداد کنیم.

لاریجانی یاد آور شد: این گزارش پا را از مدالیته که در آن زمانبدی‌ها مشخص شده بود فراتر گذاشته است و ما آمادگی خود را برای اینکه مسائل به زودی حل شود اعلام می‌کنیم اما هر موضوعی باید با دقت بررسی و پاسخ مناسب داده شود.

وی گفت: سولانا، ‌البرادعی و ایران سه راس یک مثلث هستند که باید تلاش کنند ابتکار صورت گرفته درباره پرونده هسته‌ای ایران توسط عوامل دردسر ساز و مخرب در صحنه بین‌المللی تخریب نشود، زیرا این مسئله به نفع اژانس و دیگران نیست.

لاریجانی رویکرد کلی گزارش و سخنان البرادعی را گامی بسیار مثبت و مفید برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران ارزیابی کرد و درباره واکنشهایی که برخی کشورها نسبت به گزارش البرادعی نشان داده اند گفت : ما نمی توانیم مانع زیاده گویی های دیگران شویم.

وی افزود : برخی کشورها بیش از حد متکی به امیال خود هستند اما ما ضابطه ای قرار دادیم و رفتار ما و اژانس در قالب یک گفتگو قرار گرفت.

لاریجانی گفت: سوال ما این است که ایا ایران مطابق مدالیته عمل کرده است یا نه.

وی تصریح کرد: طبق گفته امروز البرادعی ؛ ایران طبق مدالیته پیشرفت خوبی داشته است اما برخی کشورها زیاده خواهی هایی مطرح می کنند تا از این محمل برای اقدامات دیگری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ایرادهایی به متن گزارش البرادعی وارد است گفت :‌ ما توقع بیشتری داشتیم و البرادعی باید اظهار نظر قاطع تری می کرد ولی ما با توجه به حجم همکاری هایی که با اژانس داشتیم به طور کلی این گزارش را مثبت ارزیابی می کنیم.

امریکا شدیدا به دنبال بهانه گرفتن از گزارش البرادعی

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر هوشیاری ایران در برخورد با رفتار متفاوت غربی ها گفت : ایران هم اکنون نقشی الهام بخش در منطقه ایفا می کند .

علی لاریجانی گفت: ‌قدرت مانور امریکا و برخی همپیمانانش در قبال پرونده هسته ای ایران، اندک است.

وی درباره پیامدهای گزارش البرادعی در زمینه مسایل هسته ای ایران در مجامع بین المللی و تحرکات اینده امریکا در این باره تصریح کرد:‌ امروز امریکایی ها و اروپایی های هم پیمان امریکا حرفهای متفاوتی درباره گزارش البرادعی مطرح می کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در عین حال افزود : حرف های متفاوت این کشورها به دلیل بنیان قوی گزارش البرادعی و همکاری شفاف ایران در قبال فناوری صلح امیز هسته ای و پرونده مربوطه ، قدرت مانور کمی دارد.

لاریجانی تاکید کرد : اگر ظاهر الفاظ امریکا و برخی کشورهای اروپایی کنار گذارده شود ، مشاهده می کنیم که عقل انها در قبال گزارش البرادعی درباره ایران مجاب شده اما زبانشان هنوز مجاب نشده است.

وی افزود : به شدت معتقدم کشورمان باید وقایع و موضع گیری های کشورهای غربی را درباره پرونده هسته ای ایران ، با تدبیر و هوشمندانه رصد کند و برای هر کدام سناریوی تعریف شده و مشخص داشته باشد .

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به کاهش قدرت مانور امریکا و کشورهای غربی درباره پرونده هسته ای ایران و گزارش اخیر البرادعی گفت : امریکائی ها هم اکنون شدیدا به دنبال بهانه گرفتن از گزارش البرادعی و اعمال فشار به خاویر سولانا در قبال پرونده هسته ای ایران هستند.

لاریجانی تصریح کرد : سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم باید مواظب و دقت داشته باشد تا تحت تاثیر دیگران قرار نگیرد و پرونده هسته ای را با اگاهی و شناخت موقعیت کنونی ایران مورد بررسی قرار دهد.

وی همچنین با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات اینده هسته ای استقبال می کند ؛ گفت: امریکا و برخی کشورهای غربی هم اکنون کوشش می کنند تا قطعنامه ای دیگری علیه ایران صادر کنند اما قدرت مانور ندارند و دیگر این موضوع واقعا غیر منطقی است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد : ما نباید در صفحه شطرنج انها قرار بگیریم و بازی کنیم بلکه باید با تدبیر و هوشمندانه کار کرد تا بهانه به دست انها ندهیم.

لاریجانی با اشاره به این که غربی ها باید مسایل هسته ای و موقعیت ژئوپلوتیک ایران در منطقه را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهند گفت : طبق اظهارات یکی از مسئولان سیاست روابط خارجی اروپا، درست است که مسایل هسته ای ایران در قله است ، اما مطلب اصلی این نیست و موضوع واقعی این است که ایران موقعیتی ژئوپلوتیک در منطقه بدست اورده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی یاد اور شد : سولانا در یکی از مذاکرات به من گفت که ما و امریکا در حمله به عراق و افغانستان دچار اشتباه استراتژیک شدیم زیرا ما انها را زدیم اما ایران بالا امد.

وی افزود : در همان دیدار به او گفتم که مواظب باشد تا دیگر نزنید و دچار اشتباه استراتژیک دیگری نشوید زیرا ایران همچنان هوشیار است.

لاریجانی همچنین با اشاره به اظهارات مسئولان امریکایی و اروپایی درباره موقعیت جدید ایران در منطقه گفت : انها معتقدند که تراز ایران هم اکنون بالا رفته است و بنابراین باید کوک ان را ناکوک کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود : شناخت غربی ها و امریکا درباره ایران و موقعیت ژئوپلوتیک در منطقه عمیق نیست به همین علت نمی توانند قدرت مانور زیادی داشته باشند.

لاریجانی با اشاره به اظهارات یکی از مسئولان فرانسه درباره ایران گفت : طبق همین اظهارات غربی ها باید تمدن ایران را در جهان و موقعیت ان را در منطقه بشناسند و براساس ان با ایران رفتار کنند.

لاریجانی همچنین درباره برخی موضع گیری های داخلی در زمینه گزارش البرادعی در قبال پرونده هسته ای ایران گفت : جناح های مختلف سیاسی در داخل، راجع به این گزارش و پرونده هسته ای مسایل مختلفی مطرح می کنند و بنده هم درباره بررسی این موضع گیری ها همواره پرهیز می کنم زیرا خیلی زود مورد تفسیرهای مختلف قرار می گیرد .

امریکایی‌ها نشان داده‌اند که نمی‌خواهند طرفین در لبنان زود به نتیجه برسند

 نماینده مقام معظم رهبری در ادامه سخنانش در برنامه جهان سیاست گفت : این گونه مناقشات درباره مسائل مربوط به امنیت ملی به نفع کشور نیست و باید نوعی اشتی ملی میان احزاب و مردان سیاسی درجه یک کشور به وجود بیاید یا تقویت شود

علی لاریجانی ارکان این اشتی ملی را مقام معظم رهبری، قانون اساسی ، ‌رفتار عقلانی در امور و استفاده نکردن نابجا از مسائل امنیت ملی دانست و گفت : اگر ما کارهایمان را براساس مبانی عقلانی طراحی کرده باشیم باید یک اراستگی اخلاقی ، سیاسی و عقلانی به کارهایمان بدهیم تا بتوانیم دیگران را متقاعد کنیم.

لاریجانی در ادامه گفت : ممکن است حکومتگران یک کار را طبق عقلانیت انجام دهند اما باید بتوانند دیگران را نیز اقناع کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مسائل انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت: امریکاییها هرگز کلید را به دست فرانسوی ها نخواهند داد و از رفتارهای کوشنر چنین بر می اید که امریکایی ها وی را سرکار گذاشته اند.

لاریجانی ریشه حوادث لبنان را مربوط به جنگ 33 روزه و مسائل پس از ان دانست و گفت : مبنای مناقشه میان گروه 14 مارس و معارضان درباره انتخابات زودهنگام ، مسئله دادگاه بین المللی ، مسایل دولت وحدت ملی و انتخابات ریاست جمهوری است.

وی در ادامه گفت: معارضه ، مسیر خود را با طمانینه طی کرده است و خیلی از خواست ها را فدای به توافق رسیدن طرفین کرده چون مسئله لبنان از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم لبنان در جنگ 33 روزه پیروزی را به دست اورده اند که نباید ان را در منازعات داخلی هدر دهند چرا که این پیروزی طراز ملت لبنان را بالا برده است.

لاریجانی با بیان اینکه زمان زیادی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در لبنان باقی نمانده است گفت: طرفین احساس می کنند که باید هر چه سریعتر در این فاصله کم به نتیجه برسند و من امیدوارم که این اتفاق بیافتد.

وی در ادامه گفت: امریکایی ها نشان داده اند که نمی خواهند طرفین در لبنان زود به نتیجه برسند یعنی به نوعی رفتار کرده اند که در زمان نزدیک شدن این دو جناح به یکدیگر با یک طوفان انها را از هم دور کرده اند اما در حال حاضر به دلیل کنفرانس اناپولیس می دانند که اگر این مسئله حل نشود ، مسئله پیچیده تر می شود و انها نمی توانند این کنفرانس را برگزار کنند .

لاریجانی کنفرانس اناپولیس را برای امریکایی ها حائز اهمیت بالایی دانست و گفت: اهمیت این کنفرانس برای امریکایی ها نه به خاطر صلح و سازش در فلسطین بلکه به دلیل مسائل دیگری است که شاید امریکایی ها را مجبور کند تا طرفین در لبنان هر چه زودتر به نتیجه برسند.

لاریجانی در ادامه گفت : اگر فردا انتخابات در لبنان برگزار نشود امکان دارد 2 دولت به وجود اید و این امر زمینه درگیری ها را فراهم می کند اگر چه سخنرانی سیدحسن نصرالله نشان داده است که انها طالب نیستند کار به انجا بکشد به شرط اینکه طرف مقابل انعطاف عاقلانه داشته باشد.

ایجاد امنیت واقعی در عراق فقط به‌دست مردم این کشور امکان پذیر است

لاریجانی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره موضوع ازادی شماری از دیپلماتهای کشورمان در عراق گفت: برای ازادی دیپلماتهای ایرانی در بند نظامیان امریکایی در عراق چنددور با سوئیسی ها مذاکره صورت گرفت که تا حدودی جای قدردانی دارد.

وی درباره مذاکرات گذشته ایران با مقامات امریکایی گفت: ایران طرحی جامع برای ایجاد امنیت در عراق ارائه کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ایران از ابتدای بروز مشکلات در عراق از ایجاد روند دمکراسی در این کشور حمایت کرده است افزود: در مقابل ، برخی کشورها در پی ایجاد مشکل در عراق بودند تا حدی که طالبانی رئیس جمهور عراق از دخالت برخی کشورهای عربی در ناامنی های عراق نام برد.

وی اضافه کرد : مشکل امریکا در عراق این است که نمی توانند در این کشور امنیت ایجاد کنند زیرا امنیت واقعی زمانی است که خود عراقی ها ان را برقرار کنند.

لاریجانی با بیان اینکه نیروهای ارتش عراق باید اموزش ببینند اضافه کرد: امریکایی ها تاکنون در این زمینه که به امنیت در عراق کمک می کند هیچ فعالیتی نداشته اند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد : امروز صحنه عراق انطور که جورج بوش اعلام کرده است صحنه پیروزی امریکایی ها نیست و آها تصور می کنند در عراق موفقیت داشته اند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: طرح ما برای کمک به امنیت عراق بر محور کمک به حل مشکلات امنیتی عراق استوار است و معتقدیم بدون کمک و ساماندهی ارتش عراق امکان ایجاد امنیت در این کشور وجود ندارد.

لاریجانی با بیان این که امریکایی ها در عراق اوضاعی به هم پیچیده درست کرده اند گفت : تنها راه بازگشت امنیت به عراق این است که امنیت را خود عراقی ها ایجاد کنند بنابراین باید در این زمینه دولت عراق را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از هر گونه کمک برای ایجاد امنیت در عراق دریغ نخواهد کرد گفت:‌ بهترین راه این است که امریکاییها برنامه خروج از این کشور ارائه دهند .

لاریجانی تصریح کرد : امریکایی ها در عراق اوضاع فاجعه امیزی ایجاد کرده اند که خودشان هم جرات ندارند به راحتی در این کشور حرکت کنند.

ایران بازیگر مهم منطقه‌ای است

علی لاریجانی درباره پیشنهادش در طرح آشتی ملی و پاسیفیک سیاسی گفت : نقطه ثقل بحث من مسائل پیرامونی است چراکه در پرونده هسته ای و حفظ حقوق ملت ایران همه جناح ها و رجال کشور وحدت دارند و این مسئله فقط به یک دولت مربوط نیست بلکه از زمان دولت آقای موسوی شروع شد و در دولت های اقایان هاشمی ،خاتمی و احمدی نژاد همیشه یک استراتژی مشخص ولی گاهی تاکتیک ها ی متفاوتی داشته است.

نماینده مقام معظم رهبری تاکید کرد ؛ همه معتقدند در مسئله هسته ای برای ایران حقی است و باید در این زمینه از امروز برای آینده سرمایه گذاری شود.

لاریجانی تصریح کرد : ممکن است برخی ها بگویند در این چالش های موجود کوتاه بیایید بحث این نیست چرا که در منافع ملی عقلانیت توصیه می کند که ما باید متناسب با منافع و مضار کار کنیم.

وی اضافه کرد : همه این اصل را که ایران باید اتمی شود قبول دارند و به نظر من ایران به این هدف رسید و کسی نمی تواند صورت مسئله را پاک کند و ما از این مرحله گذشته ایم و بهتر است دیگران هم ایران اتمی را بپذیرند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت : به طور طبیعی منازعات مختلفی در کشور وجوددارد ولی این ها نباید روی پرونده ملی سایه بیندازد.

وی افزود : باید برای این منازعات چارچوب درست کنیم و اگر در شرایط کنونی وفاقی بوجود آید به نفع همه ملت است.

لاریجانی گفت: مسائل گوناگونی است که افراد می توانند در چارچوب وپارادایم مشخص حرف ها و منازعات خود را بگویند ولی همیشه برای مناقشه با حریف یک مبنای مشترک داشته باشند.

وی اضافه کرد: برخی وقت ها در مسائل اقتصادی وسیاست داخلی طوری مسائل پیچیده مطرح می شود که به منافع ملی اسیب می زند و من چون موقع انتخابات همیشه این حرف ها مطرح می شود فکر می کنم اصطلاح آشتی ملی و وفاق ملی می تواند به موضوعات مربوط به مسائل اساسی مثل پرونده هسته ای و امنیت ملی کمک کند .

لاریجانی تصریح کرد: شرایط منطقه حساس است و اوضاع در پاکستان ، افغانستان ، عراق ولبنان را می بینید ویکی از نکات محوری که آن ها رصد می کنند این است که ایران یک بازیگر مهم منطقه ای است و پرونده هسته ای در چنین شرایطی معنا پیدا می کند بنابر این باید با دقت منافع ملی ما ن را در گستره وسیع تری ببینیم و منافع ملی بر سایر مسائل سایه بیندازد.

طرح عربستان رافع مسئله نیست

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخش پایانی سخنانش در برنامه جهان سیاست شبکه دوم سیما ؛‌ طرح عربستان مبنی بر ایجاد بانک سوخت بین المللی را موضوع جدیدی ندانست و گفت: این طرح رافع مسئله نیست .

علی لاریجانی در این زمینه افزود : در گذشته بوش طرحی برای بانک سوخت جهانی داد و پس از ان عده ای دیگری امدند و ان را پرورش دادند.

وی افزود : پیشنهاد عربستان این بود که از انجا که کشورهای منطقه به سوخت نیاز دارند در کشوری بی طرف کارخانه سوخت تاسیس شود.

لاریجانی گفت : این موضوع برای کشورهای که به این دانش نرسیده اند، موضوع بدی نیست اما برای کشورهایی هم که دست یافته اند ، دلیلی ندارد که ان را خط بزند.

وی افزود : ما نمی توانیم به این گونه طرح ها اعتماد کنیم زیرا ما قبلا قراردادهایی برای تامین سوخت داشتیم اما کشورها به ان عمل نکردند.

لاریجانی تصریح کرد : این که طرف مقابل می گوید چرا ایران دانش هسته ای دارد و این توانایی ممکن است در اینده نگران کننده باشد ؛‌ حرف غلطی است.

کد خبر 37306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز