سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: در پی نتایج چشمگیر حزب امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در انتخابات پارلمانی، رقبای این سیاستمدار جوان نسبت به کنترل اکثریت پارلمان و احتمال برگزار نشدن بحث و مناظره‌ها هشدار دادند.

جنبش یک‌ساله امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و متحدانش در مسیر پیروزی در پارلمان فرانسه با ۵۷۷ کرسی قرار گرفتند و با حدود ۴۴۵ کرسی پیروزی بی‌سابقه‌ای به‌دست مي‌آورند.

اپوزیسیون و رسانه‌های فرانسه نسبت به آنچه روزنامه چپ‌گرای "لیبراسیون" آن را "نتایج شبه‌-استالینی" خوانده، ابراز نگرانی کردند.

ر همین حال مشارکت مردمی بسیار پایین ۴۹ درصدی در دور اول رای‌گیری از عملکرد تیم آزموده نشده مکرون کاسته و نگرانی‌هایی را درباره تحکیم جایگاه او به وجود آورده است.

سخنگوی دولت فرانسه اذعان کرده است، سطح پایین مشارکت مردمی که در شش دهه گذشته بی‌سابقه بوده، "شکستی برای این انتخابات" است و کمپ مکرون باید به مساله آن دسته از افرادی رسیدگی کند که خودشان را از صحنه انتخابات کنار کشیدند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در همین حال پیش‌بینی می‌شود جمهوری‌خواهان فرانسه نیمی از کرسی‌هایشان را از دست بدهند و سوسیالیست‌ها هم با از دست دادن احتمالا بیش از ۲۰۰ کرسی، نتایج فاجعه‌باری رقم می‌زنند.

پیش از مکرون، سوسیالیست‌ها قدرت را در دست داشتند. یکی از مقام‌های حزب سوسیالیست می‌گوید، از دست دادن کرسی‌های پارلمانی به معنای از دست دادن منابع مالی دولتی نيز هست. ظاهرا پس از شکست در انتخابات، بودجه آنها از ۲۸ میلیون یورو به کمتر از ۱۰ میلیون یورو می‌رسد.

دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه ۱۸ ژوئن(28 خرداد) برگزار می‌شود و ترکیب پارلمان فرانسه نهایتا مشخص خواهد شد.

رقبای مکرون نگرانند چرا که این جوان سیاستمدار کنترل کشور را در جایگاه رئیس‌جمهور در دست دارد و کنترل پارلمان هم به دست هم‌ حزبی‌هایش افتاده است. آنها هراس دارند او به گونه‌ای عمل کند که صدای مخالفان در پارلمان شنیده نشود. گرچه این نگرانی‌ها چندان دور از ذهن نیست، اما نمی‌توان عملکرد ضعیف احزاب را در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر چندان بی‌تاثیر دانست.

کد خبر 373054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha