دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

حمید روحبخش: برخلاف ذهنیت غلطی که در میان بسیاری از ناآشنایان به روندهای بازارسرمایه رواج یافته، شاخص‌های گوناگونی که همه روزه در بورس تهران محاسبه و اعلام می‌شوند، نمایانگر عملکرد سرمایه‌گذاران، سهامداران و بازیگران بازارسهام هستند،

نه شاخص سنجش عملكرد مديران اجرايي بورس؛ چنان‌كه طبق فرمول‌هاي محاسباتي در همه بازارهاي سرمايه جهان، شاخص‌ها معياري براي سنجش عملكرد كلي بازده بازار در دوره‌هاي گوناگون به‌حساب مي‌آيند و به‌طور طبيعي تحت‌تأثير عوامل برون‌زا و درون‌زا و همچنين بروز ريسك‌هاي سيستماتيك و غيرسيستماتيك نوسان مي‌كنند. بورس تهران سال‌هاست كه با هدف كمك به شفاف‌ترشدن فضاي بازار براي سرمايه‌گذاران، افزون بر ارقام شاخص كل، روزانه بيش از 10نوع شاخص عملكرد ديگر بالاخص شاخص هم وزن را در بازار اوراق بهادار محاسبه و منتشر مي‌كند.

علاوه براين، آمار مولفه‌هاي اثرگذار و بعضا مهم‌تري نظير حجم و ارزش معاملات و ارزش بازار هم به‌صورت لحظه‌اي در بازار اوراق بهادار منتشر و منعكس مي‌شود. تعدد آمارهاي منتشر شده در بازارسهام به‌گونه‌اي است كه به جرأت مي‌توان گفت هيچ دستگاه و نهادي را در كشور نمي‌توان نام برد كه تا اين حد به حوزه انتشار آمارهاي عملكرد به‌صورت لحظه‌اي و به روز اهتمام داشته باشد. از طرف ديگر براساس قوانين و عرف موجود در همه بازارهاي سرمايه جهان، بورس‌ها، نهادهايي خصوصي و مجري و تسهيل‌كننده معاملات سهام و تأمين‌كننده نيازهاي مالي شركت‌ها هستند نه بيشتر.

در بازارسرمايه ايران هم، از آذرماه سال 1384به اين سو، يعني درست از زمان تصويب قانون بازار اوراق بهادار در مجلس شوراي اسلامي، نهادهاي ناظر و مجري در بازار سرمايه ايران از يكديگر تفكيك شدند و بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان يك نهاد خصوصي و از طريق سهامداران بخش خصوصي حوزه‌هاي خدماتي و اجرايي بازار اوراق بهادار را برعهده گرفته است.

هم‌اكنون در تركيب سهامداران بورس اوراق بهادار تهران، عمدتا نهادهاي تخصصي بخش خصوصي حضور دارند و اساسا طبق قوانين جاري و مصوب مجلس، دولت‌ها در اداره بازارسهام كمترين نقش را دارند. بنابراين تصور اين موضوع كه بورس يك نهاد زيرمجموعه دولت است، با واقعيت‌هاي موجود در قوانين جاري كشور همخواني ندارد.

از سوي ديگر، همانطور كه اشاره شد طبق قانون بازار اوراق بهادار در 12سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان يك نهاد عمومي غيردولتي، وظيفه نظارت بر بازارسرمايه را با اقتدار برعهده گرفته و توانسته دستاوردهاي بزرگي را در حوزه ارتقاي شفافيت و سلامت بازار سرمايه كسب كند.

با توجه به اين موارد بر اين باوريم كه تحليل روندهاي حركت بازارسرمايه با نگاهي سطحي، سياست‌زده و بدون توجه به مباني علمي، يكي از آفت‌ها و موانع توسعه بورس‌ها در چارچوب اقتصاد ايران بوده و هست، البته بورس‌تهران با شناخت دقيق اين موضوع و براي پركردن اين خلأ در حوزه رسانه‌‌اي، نشست‌ها و كلاس‌هاي آموزشي فراواني را با هدف ارتقاي سطح دانش و بينش خبرنگاران حوزه بازار سرمايه برگزار كرده و خوشبختانه اثرات آن به خوبي در قلم حرفه‌اي نويسندگان بازار سرمايه قابل مشاهده است.

  • مدير روابط عمومي بورس تهران
کد خبر 373002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha