درحالی‌که عربستان و متحدانش در اقدامی جدید ۵۹ فرد و ۱۲ نهاد مرتبط با قطر ازجمله تعدادی از اعضای خاندان آل‌ثانی را در فهرستی مشترک تحریم کرده‌اند، مقام‌های قطری می‌گویند هرگز حاضر به تسلیم شدن در برابر ریاض نیستند.

عربستان، مصر، امارات و بحرين با انتشار اين فهرست، اين افراد و نهادهاي تحريم شده را به حمايت از تروريسم متهم كرده‌اند. در ميان افراد تحريم شده نام يوسف قرضاوي، روحاني مصري ساكن قطر كه از رهبران معنوي اخوان‌المسلمين است، ديده مي‌شود. همچنين سازمان‌ خيريه قطر و خيريه عيد كه مرتبط با دولت قطر شمرده مي‌شوند در فهرست نهادهاي تحريمي هستند.

فهرست تحريم افراد و نهادهاي مرتبط با قطر ساعتي پس از آن منتشر شد كه وزير امور خارجه قطر تأكيد كرد كه دولت اين كشور حاضر به تغيير سياست خارجي خود و تسليم شدن در برابر جبهه عربستان نيست.تحريم اين افراد و سازمان‌ها باعث مسدود شدن حساب‌هاي بانكي آنها در اين كشورها مي‌شود و فعاليت‌هاي اقتصادي آنها را در كشورهاي متحد عربستان دچار مشكل خواهد كرد.

عربستان و كشورهاي متحد اين كشور از هفته گذشته با متهم كردن قطر به حمايت از تروريسم و پشتيباني از گروه‌هاي اخوان‌المسلمين، حماس و داعش روابط ديپلماتيك خود را با دوحه قطع كردند. علاوه بر روابط ديپلماتيك، ارتباط تجاري عربستان سعودي و متحدانش با قطر قطع شده است.

همسايگان عرب قطر، مرزهاي زميني، دريايي و هوايي خود را هم به روي قطر بسته‌اند تا اين كشور با جمعيت ۲.۷ ميليون نفر را تحت محاصره قرار دهند. در مقابل تركيه و ايران به كمك قطر شتافته‌اند. ايران محموله‌هاي غذايي به قطر ارسال كرده و نيروهاي نظامي تركيه هم قرار است براي امنيت قطر در اين كشور استقرار پيدا كنند. براساس مصوبه پارلمان تركيه كه رئيس‌جمهور تركيه آن را تأييد كرده است ۵هزار نيروي نظامي تركيه مي‌توانند براي «حفظ ثبات و امنيت» در قطر مستقر شوند.

  • تسليم نمي‌شويم، مذاكره مي‌كنيم

مذاكرات در اين رابطه به نتيجه مشخصي نرسيده و با وجود ميانجيگري‌هاي صورت گرفته هر دو طرف بر مواضع خود پافشاري مي‌كنند. همچنين حمايت تركيه و ايران از قطر باعث خشم جبهه سعودي شده و حتي مقام‌هاي امارات به‌خاطر كمك گرفتن قطر از كشورهاي غيرعربي به دوحه تاخته‌اند.

با وجود افزايش فشارها از سوي جبهه عربستان، محمد بن عبدالرحمن آل ثاني، وزير امور خارجه قطر تأكيد كرده كه اين كشور در برابر فشارها هيچگاه تسليم نخواهد شد. او با وجود اين از مذاكره و راه‌حل ديپلماتيك براي حل اختلاف‌ها حمايت كرده و گفته است كه اين بحران راه‌حل نظامي ندارد. وزير امور خارجه قطر همچنين تحريم‌هاي اعلام شده از سوي عربستان و كشورهاي متحد آن را نقض قوانين بين‌الملل دانست و خواستار رفع اين سياست ناعادلانه شد.

او بار ديگر روز گذشته اعلام كرده كه اتهام‌هاي مطرح شده عليه اين كشور هيچ پايه و اساسي ندارد. وزير امور خارجه قطر مي‌گويد تلاش براي منزوي كردن اين كشور به‌خاطر موفقيت‌ها و پيشرفت‌هايش صورت مي‌گيرد.
در ادامه تحولات در اين رابطه عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان براي مذاكرات با مقام‌هاي عمان به مسقط رفته است. همچنين صباح احمد جابر الصباح، امير كويت روز پنجشنبه براي ميانجيگري به دوحه، پايتخت قطر سفر كرد. زيگمار گابريل، وزير امور خارجه آلمان هم روز گذشته با شيخ محمد آل ثاني، وزير امور خارجه قطر ديدار و گفت‌وگو كرد و خواستار پايان تحريم و محاصره قطر شد.

  • حمله جديد ترامپ به قطر

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا كه پيش از اين سعي داشت خود را به‌عنوان ميانجيگر براي كاهش تنش‌ها نشان دهد در توييت جنجالي جديدي از قطع رابطه عربستان سعودي و چند كشور ديگر با قطر استقبال كرده و گفته كه ممكن است اين برخورد «آغازي براي پايان تروريسم» باشد. ترامپ پس از اين توييت بار ديگر با امير قطر تلفني صحبت كرد و آمادگي خود را براي ميانجيگري ميان اين كشورها اعلام كرد. مقام‌هاي قطر با ابراز تعجب از توييت ترامپ اعلام كرده‌اند كه نقش آمريكا براي حل و فصل اين ماجرا مهم است.
مشعل بن حمد آل‌ثاني، سفير قطر در آمريكا در گفت‌وگو با فايننشيال تايمز با اشاره به اين مسئله گفته است:

ما از آمريكا مي‌خواهيم كمك كند تا بفهميم عربستان، امارات و بحرين از ما چه مي‌خواهند. چون تا اين لحظه آنها خودشان هم نمي‌دانند چه درخواست‌هايي دارند و چه مي‌خواهند. او گفته قطر آماده است اشتباه‌هايي را كه ثابت شود اصلاح كند اما هيچ‌وقت از حق حاكميت خود به‌خاطر سياست خارجي نخواهد گذشت. سفير آمريكا با اعلام اينكه به‌صورت مستمر با وزارت امور خارجه آمريكا در رابطه با اين بحران در ارتباط است، اعلام كرده از توييت اخير ترامپ شگفت‌زده شده است.

رويترز به نقل از يك مقام قطري گزارش داده كه تميم بن‌حمد آل‌ثاني، امير قطر دعوت ترامپ براي سفر به واشنگتن را نخواهد پذيرفت.‌ اين مقام قطري گفته است كه امير قطر هيچ برنامه‌اي براي ترك كشور و سفر به واشنگتن در شرايطي كه قطر تحت محاصره همسايگان است، ندارد.

کد خبر 372632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha