گروه شهری: شرکت ایران خودور با ارسال جوابیه‌ای برای روزنامه همشهری، ضمن اشاره مجدد بر این نکته که موتور استفاده شده در خودروهای روآ و وانت‌باردو موتور پایه پیکان است، مدعی شد که تغییرات انجام‌شده برای تقویت و اصلاح این موتور آن را به چنان کیفیتی رسانده که مردم به اشتباه گمان می‌کنند موتور فیات است.

جوابیه ایران خودرو  به این شرح  است:

درخصوص مطلب «ادامه تولید موتور پیکان غیرقانونی است» مندرج در صفحه اول روزنامه دوشنبه 28/8/86 و همچنین در توضیح مقاله منتشره در صفحه 3 روزنامه شنبه مورخ 26/8/86 با عنوان «تداوم حکایت پیکان به قلم ناصر کرمی» به منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی تقدیم می‌گردد:

- ارقام اعلام‌شده در خصوص ظرفیت تولید و تولید سالانه برای موتور OHV (که به غط توسط نویسنده موتور پیکان عنوان شده است) اشتباه می‌باشد. ظرفیت تولید روزانه شرکت ایران خودرو برای موتور OHV، 800 تا 1000 دستگاه در روز است که طبیعتا در بدترین شرایط تولید در سال 200هزار دستگاه خواهد بود.

- موتور OHV روی خودروهای وانت باردو  و Roa نصب می‌گردد. لازم به توضیح است که موتور پیکان روی خودروی RD، پیکان و پیکان‌وانت نصب می‌گردید که حدود یک سال قبل تولید آن قطع شده است.

- موتور کنونی OHV با مساعدت‌های لازم مقامات مربوطه و توسط مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) به صورت کامل تغییر یافته است. حجم تغییرات این موتور به اندازه‌ای می‌باشد که در جامعه به غلط از آن به موتور فیات یاد می‌گردد. به کرات شاهد پرسش مشتریان محترم بوده‌ایم که درخواست مشخصات بیشتر از موتور فیات کرده‌اند و ما در روابط عمومی ایران خودرو مجبور به پاسخگویی بیشتر و روشنگری در این خصوص بوده‌ایم.

حال متعجب از این موضوع هستیم که موتوری که حجم تغییرات آن به اندازه‌ای می‌باشد که مردم به اشتباه آن را موتور فیات می‌خوانند، چگونه در نظر نویسنده محترم مقاله، همان موتور پیکان قبلی عنوان شده است.

تغییرات موتور OHV نسبت به موتور پایه پیکان عبارت است از: طراحی و استفاده از پیستون جدید، طراحی و استفاده از شاتون جدید، طراحی و استفاده از رینگ‌های پیستون جدید، طراحی و تغییر جنس سرسیلندر از چدن به آلومینیوم، طراحی محفظه احتراق جدید در سرسیلندر، استفاده از حسگر کوبش (Knock Sensor) که از پارامترهای موتورهای روز دنیاست، استفاده از حسگر میل بادامک (Camshaft Sensor)، تغییر نوع کویل و تغییر زینه‌بندی (کالیبراسیون) و به روزآوری آن و استفاده از روش جدید و مدرن صیقل درون سیلندرها که در نوع خود بی‌نظیر است.

- خط تولید موتور OHV با توجه به حجم تغییرات صورت گرفته از لحاظ زیست‌محیطی و مصرف سوخت از موتورهای نمونه خود در سطح کشور است. این موتور دارای استاندارد زیست‌محیطی یورو 2 است که در سطح کشور ساری و جاری است و قابلیت دستیابی به استاندارد یورو 3 و بالاتر را با اعمال تغییرات کوچک دارد.

- موتور OHV از نظر مصرف سوخت نیز در حد موتورهای 1600 سی‌سی است و از موتور پایه پیکان حدود دو لیتر (در 100 کیلومتر) کمتر مصرف می‌کند. ضمنا اعلام آمار و ارقام درخصوص مصرف حتما باید بر روی خودروهای مربوطه عنوان گردد.

کد خبر 37258

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز