مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از ۵۵پروژه شهری در منطقه۶ تهران از اقدامات صورت‌گرفته برای تکمیل زیرساخت‌های پایتخت در ۱۲سال گذشته گفت و اینکه برای اداره شهر از افراد کارآمد با سلایق مختلف سیاسی استفاده شده است

امري كه موجب برخي فشارها از هر دو جناح سياسي كشور بود. به گفته محمدباقر قاليباف، حالا كه زيرساخت‌هاي شهر تأمين شده‌اند افزايش مشاركت مردم در اداره شهر مي‌تواند منجر به بالارفتن كيفيت زندگي در پايتخت شود.قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود يكي از اهداف امام (ره) را سپردن كار مردم به‌دست خودشان دانست و گفت: شهرداري تهران به‌عنوان يك نهاد عمومي غيردولتي است كه بودجه‌اش را مردم تأمين مي‌كنند پس به همين دليل بايد در همه شئون اداره شهر مشاركت مردم بروز و ظهور داشته باشد.

قاليباف افزود: ربع قرن است كه درگير مطالعه در حوزه شهري و دخيل‌كردن مردم در حوزه اداره شهر هستم، به همين دليل تأكيد بر شكل‌گيري شوراياري‌ها دارم. وي گفت كه حتي در كلانشهرها نيز توصيه به تشكيل شوراياري‌ها داشته كه با مخالفت مواجه مي‌شد. شهردار تهران در توضيح دليل اين مخالفت‌ها گفت: مديران شهري اساسا به شوراياري‌ها به چشم مزاحم نگاه مي‌كنند كه هر روز يك درخواستي مطرح مي‌كنند،

درحالي‌كه كار يعني همين. از طرفي مردم هر محل خودشان بيش از همه مي‌دانند كه چه مي‌خواهند. به‌گفته قاليباف، در سطح تمام محله‌هاي شهر شوراياري و سراهاي محله وجود دارند. وي به صدور بخشنامه‌اي اشاره كرد كه به برگزارنشدن انتخابات شوراياري‌ها مربوط مي‌شد درحالي‌كه از نظر قاليباف اين تصميم خوبي نيست و بايد شوراياري‌ها در كل كشور گسترش يابند.

شهردار تهران يكي از مهم‌ترين راهكارهاي افزايش كيفيت زندگي را حضور يكايك شهروندان در فعاليت‌هاي شهرداري دانست و گفت: شهرداري جايي است كه نياز به تلاش، كار، فعاليت و پاي كار بودن دارد. امروز تهران از بعد زيرساخت‌ها به جايي رسيده كه افزايش كيفيت زندگي مردم جز با مشاركت آنها و ارتقاي فرهنگ شهروندي ميسر نيست.

شهردار تهران با بيان اينكه اين توفيق الهي است تا روزي كه توان داريم در خدمت مردم نجيب كشور با هر سليقه، گرايش، دين و مذهبي باشيم، افزود: من هميشه با اين نگاه كارها را دنبال كرده‌ام و اميدوارم در اين ماه عزيز كه ماه مغفرت است و درهاي بهشت رو به رحمت باز است، اين توفيق را داشته باشيم كه راه امام و شهدا را تحت رهبري مقام معظم رهبري ادامه دهيم.

  • زمان، قضاوت خواهد كرد

قاليباف در ادامه سخنان خود در مراسم بهره‌برداري از طرح‌هاي شهري منطقه6 گفت: اين روزها حرف‌هايي زده مي‌شود كه خيلي مهم نيست و گذر زمان در مورد بسياري از آنها قضاوت خواهد كرد. بالاخره در شهرداري كه نمي‌شود كار در پستو انجام داد. در اين‌ماه عزيز و با دهان روزه خدا را شاهد مي‌گيرم در اين 12سال لحظه‌اي از كار و تلاش براي اين شهر دريغ نكرده‌ام و اگر كوتاهي هم بوده براي اين است كه ديگر بيش از اين در توانم نبود.

وي درعين حال گفت: برخي معتقدند كه شهر فقط در حوزه كالبدي و سازه پيشرفت كرده و در حوزه نرم‌افزاري نه، ‌برخي ديگر هم مي‌گويند كه شهر سوخته تحويل شهردار بعدي مي‌شود كه بسيار بي‌انصافي است. حرف ما اين است كه ما شهر را با مطالعه و بدون حب و بغض و نگاه سياسي اداره كرديم. من هر‌كسي كه در مجموعه شهرداري يا هر نيروي كارآمدي خارج از شهرداري كه دو ويژگي مهم را داشت به‌كار گرفتم. اين دو ويژگي اين بود كه اول انساني سالم و معتقد به نظام اسلامي با هر سليقه سياسي باشد و دوم كارآمدي لازم را دارا باشد. در اين مورد هم هميشه از هر‌دو سليقه سياسي تحت فشار بودم.

  • 8خط مترو، در اختيار شهروندان تهراني

شهردار تهران ضمن توصيه به افرادي كه در آينده مديريت شهر را برعهده مي‌گيرند، گفت: نگاه سياسي در شهرداري سم مهلكي براي مردم است. ما در شهرداري هم رويكرد نرم‌افزاري و هم سخت‌افزاري را دنبال كرديم. به‌طور مثال هفته آينده شاهد افتتاح خط 7مترو خواهيم بود و پيش از پايان اين دوره نيز خط 6 به بهره‌برداري مي‌رسد و در مجموع 8 خط مترو در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه شهرداري را تنها با 70كيلومتر مترو تحويل گرفتم و حالا به 300كيلومتر افزايش پيدا كرده است.

قاليباف با تأكيد بر اينكه ساخت بزرگراه‌ها و تونل‌ها مطابق با مطالعه و طرح‌هاي جامع و درازمدت بوده است، ادامه داد: نصف زيرساخت‌هاي امروز تهران متعلق به دوره اخير مديريت شهري است و مابقي به ساير دوره‌هاي تاريخ بلديه در پايتخت برمي‌گردد. وي با اشاره به اقدامات شهرداري تهران در حوزه زيرساخت‌هاي فرهنگي و اجتماعي افزود: مردم از ما توقع داشتند كه زيرساخت‌هاي مربوط به حسينيه، مسجد، حوزه‌هاي سلامت، سراهاي محله‌ها، اماكن ورزشي و... را فراهم كنيم. امروز بايد اعلام كنم كه 7ميليون مترمربع سرانه فضاي فرهنگي و اجتماعي به تهران اضافه شده است.

قاليباف با بيان اينكه كار شهر با تضعيف، تهمت و حرف پيش نمي‌رود و شهرداري جايي است كه نياز به تلاش، كار، فعاليت و پاي كار بودن دارد، عنوان كرد: به ندرت پيش مي‌آيد كه من اذان صبح از خانه بيرون نيايم. البته در زمستان كه اذان صبح 5 دقيقه به 6 است حتما يك ساعت قبل از اذان منزل را ترك مي‌كنم چرا كه شهر احتياج به تلاش، كار، همفكري و همراهي مردم دارد.

شهردار منطقه 6 نيز در سخناني در اين مراسم به افزايش 3برابري فضاهاي فرهنگي و ورزشي اين منطقه در سال‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: همچنين 50هزار مترمربع به مساحت بوستان‌ها و پارك‌هاي منطقه6 اضافه شده است. به گفته عظيم بابايي، ظرف حدود 3سال گذشته بيش از 1200ميليارد تومان صرف توسعه زيرساخت‌هاي منطقه6 در قالب 250پروژه شده است. اين درحالي است كه تا پيش از اين سرانه‌هاي منطقه6 حتي از مناطق 17 و 20 كمتر بود.

  • تمايلي به ماندن در شهرداري ندارم

محمدباقر قاليباف در حاشيه مراسم افتتاح پروژه‌هاي عمران شهري در منطقه6 در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات پاسخ داد. شهردار تهران، پاسخ به سؤالي در مورد تمايلش به ماندن در پست شهرداري تهران، گفت:‌ ديگر تمايلي براي ماندن در شهرداري ندارم زيرا ۱۲سال براي حضور در شهرداري بس است و شهر نيازمند نگاهي جديد است، اما آماده هرگونه هم‌انديشي و انتقال تجربه هستم. وي همچنين گفت:

دور از انصاف است كه بگوييم مديران شهرداري پاسخگوي اعضاي شورا نيستند، اگر شفاهي يا مكتوب از ما سؤالي كردند پاسخ داديم. البته ممكن است يك عضو شورا به‌طور فردي درخواستي را مطرح كرده باشد كه ما به‌صورت انفرادي نتوانيم به آن پاسخ گوييم و اين عدم‌پاسخگويي نيز از لحاظ قانوني درست است زيرا ما بايد براساس مصوبات و قوانين رفتار كنيم و نمي‌توانيم جز درچارچوب مصوبات شورا درخواستي را بپذيريم.

قاليباف در پاسخ به اين سؤال كه آيا مي‌خواهد شهردار اهواز شود، گفت: خير، شايعه است. شهردار تهران همچنين از اتصال بلوار كشاورز به ميدان وليعصر با ساخت زيرگذر خبر داد.

  • شهردار تهران، مديري سختكوش و توانمند

حجت‌الاسلام سيدمحمود دعايي، مدير مسئول مؤسسه اطلاعات نيز ازجمله مهمانان مراسم ديروز بود. وي در سخناني از محمدباقر قاليباف به‌عنوان مديري سختكوش و توانمند نام برد كه بحق هركجا مشغول به خدمت بود، منشأ سازندگي شده است. وي به‌عنوان مثال از خدمات ارزنده قاليباف در نيروي هوايي، نيروي انتظامي و شهرداري تهران نام برد و گفت:

يك‌بار به‌خاطر مي‌آورم كه آقاي قاليباف با من تماس گرفت درباره پرداخت بخشي از وجوهات شرعي و از من مشورت خواست كه بسيار باعث خوشحالي من شد كه مسئولان ما در اين حد از تعبد هستند و به اين باورها اذعان دارند. وي از قاليباف بابت راه‌اندازي بنياد اميركبير نيز تشكر كرد. اين بنياد درواقع موزه‌اي است كه در آن بعضي از هداياي مرحوم دكتر حسن حبيبي مربوط به دوران معاون اولي وي نگهداري مي‌شود.

يكي ديگر از خاطرات حجت‌الاسلام دعايي مربوط به دعوت از قاليباف براي افتتاح ايستگاه سي‌ان‌جي مؤسسه اطلاعات بود. وي گفت: باتوجه به اينكه آقاي قاليباف پروژه‌هاي بزرگي را افتتاح مي‌كرد، خجالت مي‌كشيدم كه از وي براي افتتاح اين ايستگاه دعوت كنم اما به ايشان گفتم شما به مثابه دكتر مطهري كه بسيار اهل علم و فلسفه بود اما در عين حال از نوشتن «داستان راستان» براي كودكان و نوجوانان ابا نداشت،

به‌خاطر حرمت جامعه مطبوعاتي اين دعوت را براي افتتاح ايستگاه كوچك سي‌ان‌جي مؤسسه اطلاعات بپذيريد كه پذيرفتند. حجت‌الاسلام دعايي گفت: از خدا مي‌خواهم به همه مديران جمهوري اسلامي اين سعه‌صدر و درايت را عنايت كند كه بتوانند از توانمندي‌ها و استعدادهاي درخشان اين مملكت استفاده كنند.

کد خبر 372535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha