چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: به دنبال پرواز ۲ فروند از بالگردهای چین در مناطق مرزی مشترک و اعتراضات هند به پکن، روابط دو کشور وارد مرحله تازه ای از تنش‌ها شد.

 تنش میان چین و هند بر سر پرواز بالگردها

به گزارش ایرنا، هند به تازگی اعلام کرده که بالگردهای چین در جریان پرواز در منطقه «برهوتی» وارد حریم هوایی این کشور شده اند.

هند می گوید که بالگردهای نظامی چین در این پرواز در واقع حریم هوایی این کشور را نقض کرده اند و این می تواند باعث بروز مخاطراتی در منطقه شود.

از سوی دیگر «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعتراضات هند را نادرست و مردود دانسته و گفته است که چنین موضوعی صحت ندارد.

وی در مصاحبه ای در پکن به خبرنگاران گفت که بالگردهای ارتش چین پروازهای مقرر و معین انجام داده و حریم هوایی هند را در مرز دو کشور نقض نکرده اند.

او بر خلاف هند و اعتراضات این کشور گفت که پکن از دهلی نو می خواهد بر اساس ساختارهای مرزی و مکانیسم های موجود با چین همکاری داشته باشد.

روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین روز چهارشنبه در گزارشی با اعلام این خبر می نویسد: وزارت دفاع این کشور هم در بیانیه ای نقض حریم هوایی هند را تکذیب کرده است.

مرزهای هند و چین همواره محل مناقشه دو کشور بوده اما نارندرا مودی نخست وزیر هند می گوید با وجود چنین اختلافاتی در ۴۰ سال گذشته حتی یک گلوله میان طرفین شلیک نشده است.

چین از این اظهارات استقبال کرده و افزوده است که برای رسیدن به راهکارهایی برای حل صلح آمیز مناقشات مرزی با دهلی نو همکاری می کند.

هر دو کشور هند و چین ادعاهایی در مورد مالکیت بر نقاط مختلف سرزمین های یکدیگر دارند، از جمله منطقه «زنگنان» تحت اداره هند که در چین «تبت جنوبی» نامیده می شود و هند آن را بخشی از قلمرو استان «آرناچال پرادش» می داند و پس از دو دهه مذاکره هنوز موفق به حل مناقشه مرزی نشدند.

این ایالت که شامل سه بخش در منطقه خودمختار تبت است، تحت کنترل نیروهای هندی قرار دارد و دولت چین بارها بر حاکمیت پکن بر این مناطق تاکید کرده است.

دو کشور پس از دو دهه مذاکره هنوز موفق به حل این مناقشه مرزی نشدند و حتی پیشتر و در سال 1962 میلادی بر سر حاکمیت بر این مناطق درگیری نظامی هم پیدا کردند.

با این حال و به رغم اختلافات موجود چین بزرگترین شریک تجاری هند است و ارزش مبادلات دو کشور در سال بالغ بر 70 میلیارد دلار برآور شده است.

کد خبر 372505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha