شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرچه عدس در میان خانواده حبوبات یا بنشن‌ها کمتر شهرت دارد، اما غذاهای تهیه‌شده با آن مانند نخود و لوبیا غنی از فیبر، پروتئین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی و تقریباً بدون چربی هستند.

غذاهای تهیه‌شده با عدس پرکننده معده، ارزان‌قیمت و در تمام طول سال در دسترس هستند و به‌راحتی می‌توان با ادویه و سایر چاشنی‌ها به آن‌ها رایحه داد.

یک فنجان عدس پخته‌شده حدود ۲۳۰ کالری دارد. با افزودن مقداری سبزی به آن می‌تواند غذایی خوش‌طعم برای ناهار یا شام داشته باشید.

عدس را لازم نیست بخیسانید و بنابراین با سرعت بیشتری نسبت به سایر حبوبات می‌توانید آن را بپزید. کافی است عدس‌ها را پیشخوان آشپزخانه بگسترانید و سنگ‌های کوچک مخلوط شده با آن را جدا کنید. بعد آن‌ها را در یک صافی با سوراخ‌های ریز بریزید و با آب سرد آب بکشید.

برای پختن عدس، برای هر فنجان عدس خشک سه فنجان آب استفاده کنید. آب را به حالت جوش درآورید، عدس را اضافه کنید و هنگامی آب دوباره به جوش آمد، درجه حرارت را تا زیر نقطه‌جوش کم کنید. در ظرف را بگذارید و بگذارید تا برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشد. عدس سبز معمولاً نسبت به عدس قرمز یا عدس «دال» به زمان طولانی‌تری برای پختن نیاز دارد. اگر می‌خواهید عدس را به غذای دیگری اضافه کنید که بیشتر پخته می‌شود، می‌توانید این مدت را کمتر کنید.

برای پختن سوپ عدس کافی است آب‌گوشت، انواع سبزی و گیاهان معطر را به عدس بیفزایید. برای پختن عدسی غلیظ‌تر مانند غذای هندی به نام «دال» می‌توانید عدس پخته‌شده و مقداری از مایع پخت آن را در یک مخلوط‌کن بریزید و به صورت خمیر درآورید. عدس پخته‌شده سرد پایه خوبی برای سالاد سرد است و می‌توان آن را به صورت پوره درآورد.

اگر شما به خاطر پختن طولانی‌مدت یا پیچیده حبوبات کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید، عدس برای شروع گزینه مناسبی است.

HealthDay

 

کد خبر 372133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha