چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست شابک خانه کتاب گفت:هم‌اکنون بیش از 6 هزار و 800 ناشر در ایران عضو نظام شابک (ISBN) هستند.

به گزارش ستاد خبری پانزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آذر مشتاق سرپرست شابک خانه کتاب که در کارگاه آموزشی شابک و شابم در سرای دایمی اهل قلم سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: وظایف مؤسسه شابک انجام مراحل عضویت ناشران در نظام، همراهی ناشر به‌منظور استفاده صحیحی از شابک،‌ اعلام و راهنمایی تغییرات برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این باره، حضور فعال در سمینارهای سالانه، ترجمه اطلاعات ناشران برای ارسال به سازمان جهانی و مطالعه و ترجمه خبرهای جدید در زمینه شماره‌های استاندارد است.

وی درباره عملکرد این مؤسسه تصریح کرد: ایجاد سایت شابک به نشانی www.isbn.ir کمک در راه‌اندازی شابک کشور تاجیکستان، برگزاری نشست سالانه (2004) شابک در ایران و رایزنی برای راه‌اندازی شابک افغانستان از جمله فعالیت‌هایی است که تاکنون در این مؤسسه صورت گرفته است.

مشتاق شابک را شماره‌ای منحصر به فرد برای کتاب و سایر تک نگاشت‌ها در سطح بین‌المللی دانست و گفت:شابک نماینده‌ای برای سایر مشخصات‌ کتاب در سیستم‌های مکانیزه است.

سرپرست شابک اظهار داشت:واژه کتاب در نظام شابک معادل تک نگاشت‌ است و تمام محصولات کتاب‌های چاپی، بریل، کتاب‌های صوتی ضبط‌شده روی کاست، لوح فشرده، نقشه‌ها، مقالات خاص یا جزئی از منابع خاص ادواری، کتاب‌های الکترونیکی عرضه شده در محیط وب، میکروفرم‌ها، نرم‌افزارهای آموزشی و انتشارات چند رسانه‌ای ترکیبی را شامل می‌شود.

مشتاق درباره ساختار جدید نظام شابک که از ابتدای سال 2007 انجام می‌شود گفت:‌از ابتدای سال 2007 تمام مؤسسات شابک موظفند شابک‌های 13 رقمی به کتاب‌ها اختصاص دهند. این تغییرات عطف به ماسبق می‌شود و این به آن معناست که ناشرانی که شماره شابک 10 رقمی دارند و می‌خواهند کتاب جدید منتشر کنند می‌بایست به مؤسسه شابک مراجعه کرده و شماره‌های 13 رقمی دریافت کنند که تمامی این فرایند رایگان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت‌ شماره‌گذاری نظام شابک به دلیل افزایش روز افزون انتشارات الکترونیکی و درنتیجه تولید آثار در قالب‌ها و ویرایش‌های مختلف علت این تغییر ساختار است.

به گفته مشتاق ناشران، کتابفروشان، کتابخانه‌ها و مراکز تولید اطلاعات، کارگزاران کتاب و همه صنف‌هایی که با کتاب مرتبطند از نظام شابک تأثیر می‌گیرند.

سرپرست شابک ادامه داد: در آینده آماده‌سازی زیرساخت‌‌های نرم‌افزاری، برگزاری سمینارهایی برای ناشران به‌منظور بررسی سطح تغییرات و نیز مشکلات احتمالی در سیستم‌های کتابخانه‌ای از برنامه‌های شابک است.

پانزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 24 آبان ماه تا یکم آذرماه سال جاری در تهران و سراسر کشور در حال برگزاری است.

کد خبر 37213

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز