سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

گروه تروریستی داعش در همه سال‌های گذشته نشان داده که هر زمان در نبرد میدانی شکست خورده، انتقام آن را با حملات انتحاری از غیرنظامیان گرفته است.

روز گذشته همزمان با رسيدن نيروهاي حشد الشعبي به مرزهاي سوريه كه نخست‌وزير عراق آن را يك موفقيت و دستاورد بزرگ خوانده، داعش دست به 2حمله تروريستي در بغداد زد كه كشته شدن حداقل ۲۳ نفر و زخمي‌شدن ده‌ها نفر ديگر را به‌دنبال داشت.
در نخستين ساعات بامداد سه‌شنبه انفجار خودرويي بمبگذاري‌شده در محله شيعه‌نشين كراده كشته‌شدن حداقل ۱۵نفر و زخمي‌شدن ۱۰۰ نفر ديگر را به‌دنبال داشت تا رمضان در پايتخت عراق بار ديگر رنگ خون بگيرد.

اين حمله تروريستي منطقه‌اي را هدف قرار داد كه محل فروش آبميوه، شيريني‌جات، بستني و غذاست و در‌ماه مبارك رمضان پس از افطار تا بامداد رونق خاصي دارد و با حضور خانواده‌هاي عراقي بسيار شلوغ مي‌شود. محله الكراده در منطقه الجادريه در ميدان الحريه (آزادي) بغداد است كه معمولا به‌دليل داشتن فروشگاه‌ها و حضور شهروندان پرازدحام است.

حال برخي از مجروحان وخيم گزارش شده و به همين‌خاطر احتمالا آمار قربانيان اين حمله تروريستي افزايش پيدا خواهد كرد.
سال گذشته هم داعش در ‌ماه رمضان در منطقه ديگر از كراده دست به انفجار مرگباري زد كه كشته‌شدن بيشتر از ۳۰۰‌نفر را به‌دنبال داشت. داعش به‌دنبال انفجار روز گذشته مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت.

ساعتي پس از انفجار بامداد سه‌شنبه اما انفجار ديگري در نزديكي پل شهدا، بغداد را لرزاند و باعث كشته‌شدن حداقل ۸ نفر و زخمي‌شدن ۳۰ نفر ديگر شد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه اين انفجار كه با خودروي بمبگذاري‌شده صورت گرفته مقابل اداره دولتي امور بازنشستگان در مركز بغداد رخ داده است. حيدرالخويي، تحليلگر مسائل عراق در انديشكده شوراي اروپايي روابط خارجي در اين رابطه مي‌گويد: داعش يكي از شلوغ‌ترين محله‌ها را براي حمله خود انتخاب كرده تا بيشترين تلفات را داشته باشد. اين گروه مي‌خواهد مردم را بترساند و با اين حملات خودنمايي كند كه هنوز وجود دارد.

  • واكنش به شكست در نبرد ميداني

حملات تروريستي داعش در حالي صورت گرفته كه اين گروه در نبرد ميداني شكست‌هاي سختي را در هفته‌هاي اخير تجربه كرده است. نيروهاي عراقي به آخرين مرحله آزادسازي موصل رسيده‌اند و در حال پاكسازي آخرين محله‌هاي اين شهر شمالي عراق هستند.

موصل، پايتخت خودخوانده داعش در عراق آخرين پايگاه اين گروه در اين كشور به‌حساب مي‌آيد و با آزادي آن آنچه داعش خلافت خود مي‌نامد، در عراق به پايان مي‌رسد. مقام‌هاي عراق پيش از اين هشدار داده بودند كه با تنگ‌شدن ميدان بر داعش اين گروه حملات تروريستي و انتحاري خود را در شهرهاي مختلف افزايش خواهد داد.

همچنين نيروهاي بسيج مردمي عراق(حشدالشعبي) در يك حركت راهبردي به مرزهاي سوريه رسيده‌اند تا تروريست‌هاي داعش را در عمق خاك سوريه تعقيب كنند. حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق روز گذشته و در مراسم افطار با نظاميان اين كشور در موصل، رسيدن نيروهاي حشد الشعبي به مرزهاي عراق و سوريه را يك دستاورد خواند و تأكيد كرد كه اعلام پيروزي بسيار نزديك خواهد بود.

سوريه و عراق بيش از ۶۰۰‌كيلومتر مرز مشترك دارند كه از اين ميزان داعش همچنان بيش از ۴۰۰ كيلومتر از مرز را كه عمدتا در مناطق بياباني است، در كنترل دارد. حشد الشعبي با پيشروي‌هاي 2روز گذشته توانسته نزديك به ۶كيلومتر از اين مرز را پاكسازي كند و تحت كنترل خود بگيرد. كردها در شمال سوريه نزديك به ۱۵۰ كيلومتر از مرز را در اختيار دارند و ارتش عراق نيز كنترل ۳۰ كيلومتر از مرز با سوريه را در جنوب اين كشور به‌دست گرفته است. آزادي موصل و كنترل مرزهاي مشترك عراق و سوريه، داعش و تحركات اين گروه تروريستي را دچار مشكل جدي خواهد كرد.

  • مذاكرات براي ايجاد منطقه امن در جنوب سوريه

برخي منابع رسمي اردن از وجود مذاكرات سه‌جانبه اردن، آمريكا و روسيه درباره ايجاد منطقه امن در جنوب سوريه خبر داده‌اند. گفته مي‌شود اين مذاكرات اخيرا در امان صورت گرفته است و پيش‌بيني مي‌شود كه به‌زودي اين مذاكرات با نزديك‌شدن به پايان مهلت بين‌المللي براي ايجاد مناطق كاهش تنش در سوريه، از سر گرفته شود. گفته مي‌شود اردن با وجود هر نيرويي در مرزهاي خود به استثناي نيروهاي داعش يا شبه‌نظاميان طايفه‌اي موافق است.

کد خبر 371887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha