همشهری آنلاین: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از نبود امکانات لازم برای رصد دام های آلوده، گفت: استان‌های هم مرز پاکستان در معرض بیماری‌های مشترک میان انسان و دام هستند.

گوشت

به گزارش مهر، احمد حمزه در خصوص شیوع بیماری تب کریمه کنگو در برخی استان‌های کشور، اظهارداشت: متاسفانه در برخی استان‌های مرزی کشور مکان‌های قرنطینه برای نگهداری از دام‌های مشکوک به این بیماری وجود ندارد، به عنوان مثال درشهرستان کهنوج که یکی از مسیرهای انتقال دام از پاکستان به داخل کشور است، مکان‌های قرنطینه کافی برای مراقبت و مواظبت ازدام‌های مشکوک وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه امکانات کافی برای نظارت و بازرسی‌ها درخصوص نحوه کشتار و ذبح دام وجود ندارد، افزود: درگلوگاه‌های محل تردد دام باید نیرو و ساختمان کافی برای نظارت‌ها وجود داشته باشد، این درحالی است که درحال حاضر نیرو و ساختمان کافی دردسترس نیست و متاسفانه با کانکس و آن هم با یک نفر نظارت‌ها انجام می‌شود.

حمزه با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان نیز امکانات کافی وجود ندارد، تصریح کرد: تا زمانی که در محل تردد دام امکانات قرنطینه ای کافی وجود نداشته باشد، هر سال تب کریمه کنگو در استان‌های کشور شیوع پیدا می‌کند، بنابراین سازمان دامپزشکی به عنوان زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی باید امکانات لازم را برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور فراهم کند؛ هرچند که متاسفانه برای مسئولان اولویت‌های دیگری در کشور وجود دارد و به این موارد توجهی نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه کمبود امکانات بارها به مسئولان ذی ربط تذکرداده شده است،گفت: با مسئولان سازمان دامپزشکی دراین خصوص رایزنی شده و با توجه به اینکه برخی بیماری‌ها میان دام و انسان مشترک هستند، باید برای جلوگیری ازشیوع این بیماری آن هم از طریق واردات دام‌های آلوده به کشور تدابیر ویژه اتخاذ شود.

حمزه با اشاره به اینکه مسئولان دامپزشکی نسبت به کمبود منابع انتقاد دارند، افزود: اما وزارت جهادکشاورزی باید در استان‌های هم مرز با پاکستان برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و دام بیشتر هزینه کند، ضمن اینکه باید تاکید کرد میزان شیوع بیماری تب کنگو بیشتر از طریق ورود دام‌های آلوده به کشور ایجاد می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر فراگیری آموزش‌های لازم ازسوی مردم و رعایت نکات بهداشتی، تصریح کرد: مردم باید از خرید گوشت از مکان‌های نامطمئن خودداری کرده و از مراکز معتبر گوشت را خریداری کنند، ضمن اینکه در استفاده از گوشت نیز نکات بهداشتی را رعایت کنند.

کد خبر 371863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha