چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تظاهرات مخالفان برگزاری مراسم سالگرد درگذشت ژنرال فرانکو دیکتاتور سابق اسپانیا در گرانادا به دستگیری چهار نفر و زخمی شدن تعداد زیادی منجر شد.

به نوشته ال موندو، منابع پلیس اسپانیا اعلام کردند: در جریان حوادث ناشی از این تظاهرات، 22 نفر توسط ماموران شناسایی و دو نفر از ماموران پلیس نیز در جریان زد و خورد با تظاهرکنندگان مجروح شدند.

در جریان این تظاهرات که با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد تظاهرکنندگان به بخش عمده‌ای از مناطق شهری مرکز گرانادا و تعداد زیادی خودرو از جمله دو خودروی متعلق به نیرو‌های پلیس آسیب وارد کردند.

پلیس اسپانیا اعلام کرده است: 4 فرد بازداشت شده در جریان این تظاهرات میان 20 تا 24 سال سن داشته‌اند. این چهار نفر قرار است به زودی به  اتهام مقاومت، سرپیچی از فرامین پلیس و اقدام علیه ماموران حکومتی به مراجع قضایی معرفی شوند.

این چهار نفر متعلق به یکی از گروه‌های چپ گرای افراطی بودند که علیه برگزاری مراسم سی ‌و دومین سالگرد درگذشت ژنرال فرانکو تظاهرات کرده بودند. در حالی که چپ گرایان افراطی مخالفت خود را با بزرگداشت دیکتاتور سابق اسپانیا اعلام کرده‌اند، راستگرایان افراطی در مراسمی در کلیسای جامع گرانادا، سالگرد درگذشت ژنرال فرانکو را برگزار کردند.

این وقایع درحالی در شهر گرانادا به وقوع پیوسته‌اند که حدود 20 روز قبل پارلمان اسپانیا با تصویب طرحی سمبلیک، دوران زمامداری ژنرال فرانسیسکو فرانکو در اسپانیا و اقدامات وی طی دوران جنگ‌های داخلی در این کشور را محکوم کرد.[ژنرال فرانکو محکوم شد]

ژنرال فرانکو در جنگ‌های داخلی، از سال 1936 – 1939، بر قوای جمهوریخواهان به پیروزی رسید و پس از پیروزی در این جنگ خانمانسوز که قریب به نیم میلیون کشته بر جای گذاشت، زمام قدرت در اسپانیا را تا زمان مرگش در سال 1975 در دست گرفت.

در حالی که بسیاری از طرفداران فرانکو معتقدند وی اسپانیا را از استیلای کمونیسم نجات داده است، بسیاری از مخالفان وی می‌گویند: او مسبب کشته شدن تعداد زیادی از مردم اسپانیا در زمان جنگ‌های داخلی است مخالفان همچنین او را بر پا دارنده حکومت فاشیستی در اسپانیا می‌دانند.

کد خبر 37184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز