چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشاور مطبوعاتی سابق کاخ سفید جورج بوش رییس جمهوری آمریکا و دیک چنی معاون رییس جمهوری را در انجام تلاش‌هایی جهت انحراف اذهان عمومی از نقش کاخ سفید در افشای نام یک مامور سیا(سازمان اطلاعات آمریکا) مقصر قلمداد کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، در بخشی از کتابی که روز دوشنبه 19 نوامبر از سوی اسکات مک کللان انتشار یافته است، او به خاطر می‌آورد که در سال 2003 و در جریان کنفرانسی به خبرنگاران گفته بود:"کارل روو و لوییس اسکوتر لیبی مشاوران کاخ سفید در افشای نام والری پالمه مامور سیا دست نداشته‌اند.

مک کللان در ادامه می‌نویسد:تنها یک مشکل وجود داشت و آن این بود که اظهارات من منطبق با واقعیت نبودند، من ناآگاهانه اطلاعاتی دروغین به خبرنگاران منتقل کردم.پنج نفر از مقامات ارشد دولت نیز در این میان دخیل بودند: روو، معاون رییس جمهوری ، رییس دفتر رییس جمهوری و خود رییس جمهوری. در آن زمان ریاست دفتر یا ریاست بخش کارکنان کاخ سفید را اندرو کارد به عهده داشت.

این بخش از نوشته‌های مک کللان که در وب سایت ناشر امور دولتی انتشار یافته، ابهامات و پرسش‌های جدیدی را نسبت به مساله افشای نام مامور سیا و این که جورج بوش و دیک چنی معاون وی تا چه اندازه از این مساله اطلاع داشتند، مطرح می‌کند. مک کللان خود سال‌ها وظیفه پاسخ به این پرسش‌ها را عهده دار بود.اما اکنون خود وی سبب طرح پرسش‌های جدیدی شده است.پرسش‌هایی که پاسخ به آن‌ها دشوار به نظر می‌رسد.

دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید با اشاره به نوشته‌های مشاور مطبوعاتی سابق کاخ سفید و در واکنش به ادعاهای وی گفته است: مشخص نیست که منظور مک کللان در این بخش از نوشته‌هایش چیست؟ رییس جمهوری هیچگاه از سخنگویانش نخواسته و نخواهد خواست که اطلاعات دروغ را منتقل کنند.

اما والری پالمه مامور سابق سیا که افشای نامش جنجالی را برپاکرده  در اظهاراتی کاملا مغایر با سخنگوی کاخ سفید گفته است: من از این مساله که مشاور مطبوعاتی کاخ سفید، تایید کرده است که ماموریت یافته بود تا به خبرنگاران دروغ بگوید بسیار خشمگین شده‌ام. حتی بدتر از آن و شوکه کننده تر از آن این است اسکات مک کللان گفته است نه تنها کارل روو و ااسکوتر لیبی به وی گفته‌اند که دروغ بگوید، بلکه دیک چنی معاون رییس جمهوری آمریکا، آندرو کارد رییس دفتر ریاست جمهوری و جورج بوش رییس جمهوری نیز به مک لین دستور داده‌اند تا بیانیه‌ای گمراه انتشار دهد.

افشای نام والری پالمه به دوره آغاز جنگ عراق مربوط می شود.پس از آنکه نام والری پالمه، از ماموران سابق سیا، به نشریات درز کرد، بازرسان اف بی آی - پلیس فدرال آمریکا - تحقیقات خود را برای شناسایی عامل یا عاملان این اقدام آغاز کردند و لیبی نیز از جمله کسانی بود که مورد سئوال قرار گرفت.

اسکوتر لیبی مشاور ارشد دیک چنی معاون رییس جمهوری آمریکا در ماه مارس 2007 به خاطر مخفی نگه داشتن هویت فردی که نام والری پلیم را افشا کرده بود مجرم شناخته شد و قاضی دادگاه در روز 5 ژوئن مجازات او را تعیین کرد.[مشاور ارشد چنی گناهکار شناخته شد]

جوزف ویلسون همسر خانم پلیم که زمانی دیپلمات بود در آستانه جنگ عراق طی مقاله ای در نشریه نیویورک تایمز برخی ادعاهای دولت بوش در مورد فعالیت های رژیم صدام حسین را زیر سئوال برده بود.

اظهارات ویلسون به ادعای کاخ سفید در مورد تلاش صدام حسین برای ساخت جنگ‌افزارهای اتمی و خرید اورانیوم از آفریقا مربوط می شد.پس از انتشار این مقاله، نام همسر ویلسون، که مامور سیا بود، از سوی مقام های کاخ سفید در مصاحبه های غیررسمی با خبرنگاران فاش شد و این اتهام را در پی آورد که کاخ سفید در صدد انتقام جویی از این دیپلمات سابق برآمده است.

علیرغم محاکمه لوئیس لیبی، تاکنون کسی در ارتباط با افشای نام این مامور سابق سیا مجرم شناخته نشده است.[بوش حکم زندان معاون چنی را لغو کرد]

کد خبر 37169

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز