یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

با وجود برگزاری ۴ جلسه در مدت کمتر از یک ماه، وزارت کشور، سازمان بورس را مسئول اطلاع‌رسانی درباره پرونده پدیده اعلام کرده، این در حالی است که سازمان بورس اطلاع‌رسانی در این زمینه را متوجه وزارت کشور می‌داند.

به گزارش همشهري، چند سال بعد از آغاز سير قضايي پرونده سهام پديده، نه فقط سهامداران اين شركت اطلاعي از آينده سهام خود ندارند، بلكه روزبه‌روز بر حيطه اختيارات مديران اين شركت در مشهد اضافه مي‌شود و حتي سازمان بورس در اقدامي كه مشخص نيست براساس كدام بند از قانون انجام شده، مجوز تاسيس سامانه معاملات و اتاق پاياپاي را، به‌گفته مسئولان وزارت كشور، صادر كرده است.

به پشتوانه اين حمايت‌ها شركت پديده به تازگي با انجام تبليغات تلويزيوني و همينطور تاسيس يك بورس مستقل از طريق سامانه‌اي تحت عنوان سناپ روزبه‌روز بر گستره سهامدارانش اضافه مي‌كند.آنطور كه وزارت كشور گفته است سامانه سناپ با هماهنگي سازمان بورس ايجاد شده و سهامداران مي‌توانند از طريق آن سهام‌شان را دادوستد كنند.

اين سامانه كه به‌نظر مي‌رسد نقش بورس پنجم ايران را بازي مي‌كند همه اجزاي يك بورس را دارد و ظاهرا سازمان بورس هم از تاسيس آن اطلاع داشته است درحالي‌كه مطابق با قانون افتتاح يك بورس جداگانه فقط براي سهامداران يك شركت درحالي‌كه 2بورس اوراق بهادار رسمي در ايران فعاليت مي‌كنند، جاي سؤال دارد.

مطابق قانون بازار اوراق بهادار هيچ بورسي بدون مجوز سازمان بورس قابل تاسيس نيست.پرسش بنيادين اين است كه چرا سهام پديده رسما وارد بورس نمي‌شود و يك سامانه مستقل مشابه آنچه بورس‌هاي رسمي انجام مي‌دهند تاسيس شده است.
در چنين شرايطي اكنون هر سهم شركت پديده در سامانه‌اي تحت عنوان سناپ 2500تومان دادوستد مي‌شود و روزبه‌روز هم بر ميزان دادوستد هايش اضافه مي‌شود.

  • سابقه ماجرا

آنطور كه وزارت كشور اعلام كرده است سال قبل 3نفر از متخصصان بورس به‌عنوان مسئول ايجاد اتاق مبادلات سهام شركت پديده تعيين شدند.هيأت 3نفره منتخب با مشورت و هدايت مستقيم سازمان بورس و مديران پديده، پس از 3‌ماه، نرم‌افزار مورد نياز اتاق معاملات را تهيه كردند و اين معامله در هفته پاياني سال95 افتتاح شد و وزير اقتصاد فروردين امسال آن را تأييد كرد اما در عين حال براي اينكه اين كار جنبه قانوني داشته باشد وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان بورس براي افزايش جنبه قانوني اين كار اعلام كردند اين كار به تأييد شوراي‌عالي امنيت ملي نياز دارد، اما بعد از نشستي كه در شوراي‌عالي امنيت ملي برگزار شد اين شورا اعلام كرد مطابق قانون تصميم‌گيري در ارتباط با اين موضوع در حيطه اختيارات شوراي بورس است.

پس از اين جلسه قرار شد سازمان بورس راسا براي دريافت مجوز از طريق شوراي بورس اقدام كند. آنطور كه بابك دين‌پرست، معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه‌اي وزير كشور اعلام كرده است در آخرين جلسه‌اي كه 30ارديبهشت‌ماه با حضور مسئولان سازمان بورس برگزار شد قرار شده موضوع در جلسه آينده شوراي بورس مطرح و تصميمات لازم گرفته شود.

  • چه‌كسي اطلاع‌رساني مي‌كند

ظرف يك‌ماه گذشته دست‌كم 4جلسه براي پرونده پديده شانديز برگزار شده است. آنطور كه وزارت كشور گفته است: براساس مصوبات جلسات مورخ13/2/96 مشهد، 26/2/96 وزارت كشور و 30/2/96 دبيرخانه شوراي‌عالي امنيت ملي مقرر شده بود كه سازمان بورس و اوراق بهادار نظر كارشناسي خود را اعلام كند كه بر اين اساس، سازمان بورس در تاريخ دوم خرداد نتيجه بررسي‌هاي انجام شده را به‌طور رسمي براي وزارت كشور ارسال كرده است و درپي مذاكره با رئيس سازمان بورس مقرر شده نتايج بررسي‌ها از سوي آن سازمان و همچنين هيأت مديره شركت به اطلاع عموم و به‌ويژه سهامداران شركت پديده برسد.

اما حسين فهيمي معاون سابق حقوقي سازمان بورس كه هم‌اكنون مسئول مستقيم پرونده پديده در بازار سرمايه است، در پاسخ به اين پرسش كه نتايج بررسي‌هاي سازمان بورس در اين زمينه چه بوده است؟ به همشهري گفت: اطلاع‌رساني در اين زمينه برعهده سازمان بورس نيست و با توجه به گستردگي پرونده پديده، اطلاع‌رساني از طريق وزارت كشور انجام مي‌شود.

او در اين‌باره توضيح داد: اگر نگاهي به روند اطلاع‌رساني در مورد پديده شانديز كنيد متوجه مي‌شويد كه هميشه وزارت كشور در اين زمينه اطلاع‌رساني كرده است و هر موضوعي فقط از طريق اين وزارتخانه به اطلاع عموم مي‌رسد.

فهيمي تأكيد كرد: گستره اين پرونده شامل 10 تا 12دستگاه مي‌شود بنابر اين سازمان بورس نمي‌تواند در اين زمينه اطلاع‌رساني كند و بايد از طريق وزارت كشور انجام شود. او در ادامه فقط به ذكر اين نكته بسنده كرد كه پرونده پديده رها نشده و در حال بررسي است.

  • سازمان بورس اطلاع‌رساني مي‌كند

در همين رابطه بابك دين‌پرست، معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه‌اي وزير كشور گفت: اتاق معاملات سهام شركت پديده در هفته آخر سال٩٥ افتتاح شده است و سازمان بورس و اوراق بهادار، نسبت به شفاف‌سازي‌ فعاليت اين اتاق و اطلاع‌رساني دقيق به سهامداران اين شركت اقدام مي‌كند.

بابك دين پرست در مورد تاسيس اتاق مبادلات سهام شركت پديده گفت: مقرر شده بود كه سازمان بورس و اوراق بهادار نظر كارشناسي خود را اعلام كند كه در اين راستا، سازمان بورس و اوراق بهادار در تاريخ2/3/96، نتيجه بررسي‌هاي انجام شده را رسما براي وزارت كشور ارسال كرده است.

رئيس كارگروه ويژه پيگيري مسائل شركت پديده اضافه كرد: براساس مذاكره با رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شده است كه نتايج بررسي‌ها از سوي آن سازمان و همچنين هيأت مديره شركت به اطلاع عموم و به‌ويژه سهامداران شركت پديده برسد.

کد خبر 371641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha