همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز خبر داد که رئیس جمهوری آمریکا به نزدیکان خود از جمله رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خبر داده که قصد خروج از توافق آب و هوایی پاریس را دارد.

 رویترز: ترامپ به نزدیکان خود گفته آمریکا از توافق پاریس خارج می شود

به گزارش ايرنا، منابع آگاه به رویترز گفتند که پیش بینی شده پیش از آنکه ترامپ تصمیم خروج آمریکا از توافق پاریس را اواخر این هفته اعلام کند، دیداری میان مدیران شرکت های بخش انرژی و دیگر شرکت های بزرگ اقتصادی انجام شود.

ترامپ دیروز در توییتی خبر داد که تصمیم خود در مورد پایبندی به توافق پاریس را این هفته اعلام می کند.

کاخ سفید هنوز به این اخبار واکنشی نشان نداده است.

ترامپ که پیشتر گرمایش زمین را زیر سوال برده بود در ایتالیا و از سوی دیگر سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس دو روزه گروه 7 یعنی آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، کانادا و ژاپن تحت فشار قرار گرفت تا به توافق آب و هوایی پاریس که یکی از اهداف آن کاهش تولید گازهای گلخانه ای است پایبند باشد.

آنگلا مرکل دیروز به خبرنگاران گفت: معلوم نیست که آمریکا در توافق هسته ای باقی بماند یا خیر.

دانشمندان می گویند در صورت خروج آمریکا از توافق آب و هوای پاریس، زمین به سطوح خطرناکتری از گرم شدن نزدیک می شود، زیرا ایالات متحده به بالا رفتن دمای هوا کمک شایانی می کند.

به گفته دانشمندان، خروج آمریکا از توافق پاریس، مشکل را بدتر و جلوگیری از عبور از آستانه خطرناک گرم شدن دمای جهانی را دشوارتر می‌کند.

محاسبات نشان می‌دهد که این مساله به انتشار سه میلیارد تن دی اکسید کربن مضاعف در یک سال منجر می‌شود.

به اعتقاد دانشمندان، این رویه ظرف چند سال باعث ذوب شدن سریعتر ورقه‌های یخی، بالا آمدن سطح آب دریاها و وضعیت بد جوی می شود.

برخی دانشمندان می‌گویند در صورت خروج آمریکا از این توافق، ممکن است کشورهای دیگر نیز همین رویه را دنبال کنند که این مساله به انتشار هر چه بیشتر دی اکسید کربن در آمریکا و کشورهای دیگر منتهی می شود.

جهان بدون حمایت آمریکا از توافق پاریس، با مشکلات بیشتری در زمینه جلوگیری از رسیدن به آستانه‌ای خطرناک مواجه می‌شود. این آستانه، جلوگیری از گرم شدن زمین به میزان بیش از 2 درجه سانتیگراد (6ر3درجه فارنهایت)، رقمی بیش از سطوح قبل از صنعتی شدن است.

جهان در حال حاضر بیش از نیمی از این مقدار گرمتر شده و حدود یک پنجم از انتشارات دی اکسید کربن در گذشته از آمریکا بوده است.

از این رو، تلاش‌ها در این راستا است که از گرم شدن بیشتر زمین جلوگیری شود.

به گفته بسیاری از دانشمندان، حتی اگر آمریکا به توافق پاریس پایبند بماند، جهان احتمالا از آستانه 2 درجه سانتیگراد عبور می کند.

توافقنامه پاریس در تاریخ 12 دسامبر (21 آذر) سال 2015 در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتیگراد در قرن جاری و تلاش برای محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن، تهیه و تدوین شد.

کد خبر 371618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha