شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

زبیگنیو برژینسکی، معمار و تئوری‌پرداز سیاست‌خارجی جنگ سرد آمریکا که در ۶ دولت مشاور و تحلیلگر سیاست‌خارجی و امنیت ملی بود، در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

او كه متولد لهستان بود، در كنار هنري كيسينجر كه او هم يك خارجي‌تبار است، 2چهره اصلي و قديمي سياست خارجي آمريكا بودند. برژينسكي در دوران انقلاب ايران در بهمن 1357، مشاور امنيت ملي جيمي كارتر رئيس‌جمهور وقت بود. او از حاميان عمليات نجات گروگان‌‌هاي سفارت آمريكا در ايران بود كه با شكست روبه‌رو شد و اين كار را بدون اطلاع وزيرخارجه وقت آمريكا پيش برد.

برژينسكي مخالفت با شوروي را مبناي همه سياست‌هاي آمريكا مي‌دانست اما در سال‌هاي بعد، از همكاري با روسيه و چين براي پيشبرد سياست‌هاي آمريكا حمايت مي‌كرد. او در سال‌هاي اخير از سيستم سياسي آمريكا و سياست خارجي اين كشور انتقاد كرد و به‌ويژه از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ رئيس‌جمهور كنوني بود.

او يك‌ماه پيش در توييتي اين سؤال را مطرح كرد كه آيا آمريكا اصلا سياست خارجي دارد؟ برژينسكي بزرگ‌ترين تهديد پيش روي آمريكا را نه تهديدهاي جهاني كه سيستم سياسي اين كشور مي‌دانست. برژينسكي در سال‌هاي اخير به تدريس سياست خارجي در دانشگاه و نوشتن كتاب مشغول بود.آخرين توييت برژينسكي كه يك‌ماه قبل نوشته شده اين بود: رهبري پخته آمريكا از لوازم يك نظم باثبات جهاني است اما درحالي‌كه چنين رهبري ديده نمي‌شود، ثبات جهان هم رو به افول است.

کد خبر 371512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha