شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

دونالد ترامپ در بازگشت از نخستین سفر خارجی‌اش، با افشاگری جدید رسانه‌های آمریکایی در مورد ارتباط اطرافیانش با روس‌ها مواجه شد؛ موضوعی که رفته‌رفته به پاشنه آشیل رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شده است.

يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي ترامپ طي 4ماهي كه در قدرت حضور داشته، موضوع ارتباط احتمالي ميان او و حلقه نزديكانش با مسكو بوده است. از تلاش روسيه براي تأثيرگذاشتن بر انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا به نفع ترامپ گرفته تا ماجراي ارتباطات غيرقانوني و خارج از قاعده اعضاي تيم او با سفير روسيه در واشنگتن، دولت جديد آمريكا را با انتقادها و حملات بي‌سابقه مواجه كرده است.

ديروز نيويورك‌تايمز و واشنگتن‌پست، 2روزنامه بزرگ آمريكايي، در گزارش‌هايي پرده ديگري از ارتباط ميان اطرافيان ترامپ با دولت روسيه را افشا كردند. اين بار پاي داماد و مشاور ارشد او يعني جرد كوشنر در ميان است.آخرين باري كه ماجراي ارتباط افراد حاضر در حلقه نزديكان رئيس‌جمهور آمريكا با مسكو پيش آمد، مايكل فلين، مشاور امنيت ملي ترامپ، مجبور به استعفا شد.

اطلاعات منتشر شده از سوي نيويورك‌تايمز و واشنگتن‌پست نشان مي‌دهد كوشنر كمتر از يك‌ماه پس از پيروزي ترامپ در انتخابات در نشستي با سرگئي كيسلياك، سفير روسيه در واشنگتن، از او خواسته ترتيبي اتخاذ كند تا يك كانال ارتباطي مخفي بين تيم انتقالي ترامپ و دولت روسيه در مسكو ايجاد شود.

اين 2 روزنامه به نقل از 3منبع مطلع خبر داده‌اند كه نماينده تيم انتقالي ترامپ براي اين ارتباط، مايكل فلين بوده است. به نوشته نيويورك‌تايمز، كوشنر حتي پا را فراتر گذاشته و از سفير روسيه خواسته، اجازه دهد تيم ترامپ براي تماس با مسكو از امكانات ارتباطي سفارت روسيه در ساختمان اين سفارتخانه در واشنگتن استفاده كند تا نهادهاي اطلاعاتي آمريكا امكان شنود نداشته باشند؛ درخواستي كه به نوشته واشنگتن‌پست باعث تعجب كيسلياك شده بود.

نام جرد كوشنر در پرونده‌اي كه در پليس فدرال آمريكا (اف‌بي‌آي) در مورد ارتباط ميان تيم ترامپ با روسيه باز شده نخستين بار روز جمعه مطرح شد. رسانه‌هاي آمريكايي اعلام كردند اف‌بي‌آي داماد ترامپ را هم تحت بازجويي قرار داده است. خبرگزاري رويترز ديروز به نقل از 7منبع نزديك به تيم ترامپ كه نخواسته‌اند نامشان فاش شود، ضمن تأييد اطلاعات منتشر شده خبر داد كه كوشنر و كاخ سفيد تلاش داشته‌اند اين ماجرا را از پليس اف‌بي‌آي مخفي كنند.

موضوع ارتباط مايكل فلين با سفير روسيه پيش از انتقال قدرت از باراك اوباما به دونالد ترامپ باعث افزايش فشار رسانه‌هاي آمريكايي براي استعفاي فلين شد. كوشنر نيز اكنون در شرايط مشابهي به سر مي‌برد. او طبق اطلاعات منتشر شده، متهم است در دوره‌‌اي كه هنوز هيچ سمتي بر عهده نداشته با روس‌ها وارد مذاكره شده است.

برقراري يك كانال ارتباطي ويژه با كرملين خارج از قواعد دولت آمريكا و بدون اطلاع وزارت خارجه و نهادهاي اطلاعاتي اين كشور، تخلف و اقدامي مغاير با امنيت ملي آمريكا تلقي مي‌شود.گفته مي‌شود ملاقات ميان كوشنر و كيسلياك با حضور فلين و در برج ترامپ انجام شده است. كوشنر به‌دنبال برقراري اين خط ارتباطي مخفي بوده تا تيم رئيس‌جمهور منتخب بتواند با طرف روسي در مورد جنگ سوريه، حضور ايران در اين كشور و همچنين برخي ديگر از مسائل امنيتي ميان دو طرف مذاكره داشته باشد.

  • پاشنه آشيل ترامپ

آنگونه كه از شرايط بر‌مي‌آيد گويا قرار نيست دونالد ترامپ و تيمش از حواشي و دردسرهاي مربوط به نقش روسيه در هك انتخابات آمريكا و ارتباط با كرملين رها شوند. ترامپ 3هفته پيش براي جلوگيري از ادامه تحقيقات اف‌بي‌آي در اين مورد، جيمز كومي را اخراج كرد اما با تعيين فردي مستقل از دولت، براي پيگيري تحقيقات از سوي دادگستري اين روند بار ديگر به جريان افتاده است.

نيويورك تايمز در گزارش خود نوشته كه نهادهاي اطلاعاتي آمريكا از چند‌ماه قبل متوجه مذاكره ميان كوشنر و كيسلياك شده بودند و اطمينان دارند كه خط ارتباطي مورد درخواست كوشنر هيچ‌گاه ايجاد نشده است. هيلاري كلينتون، رقيب شكست‌خورده ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري، روز جمعه وضعيت اين روزهاي ترامپ را با شرايط ريچارد نيكسون، رئيس‌جمهور سابق آمريكا، مقايسه كرد. كلينتون گفت:

«نيكسون هم پس از واترگيت فردي را كه از طرف دستگاه قضايي براي تحقيق درباره اين ماجرا منصوب كرده بود بركنار كرد اما در نهايت روند استيضاح او از سوي كنگره آغاز شد.» ريچارد نيكسون در سال 1974پس از رسوايي واترگيت كه به جاسوسي حزب جمهوريخواه از حزب دمكرات در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي آن زمان مربوط مي‌شود، مجبور به استعفا شد. استعفاي او با ادامه روند استيضاحش همزمان بود. اين روزها در فضاي سياسي آمريكا بيش از گذشته زمزمه استيضاح ترامپ شنيده مي‌شود؛ استيضاحي كه براي آغازش به همراهي نمايندگان جمهوريخواه كنگره هم نياز است. ماجراي ارتباط با روسيه به پاشنه آشيل دونالد ترامپ تبديل شده است.

کد خبر 371511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha