همهری‌آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری که ۴۸ درصد آمریکایی‌ها به خاطر نژادپرستی‌اش خواهان برکناری‌ او هستند، در عربستان بالای منبر رفت و ادای واعظی را درآورد که به تسامح و برابری دعوت می‌کند!

دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريكا برای رهبران عربی که مثل "بچه‌ مدرسه‌هایی" که آن‌ها را گردهم آورده بودند، چگونگی مبارزه با تروریسم، خشکاندن منابع آن، عدم ایجاد پناهگاه‌های امن برای تروریست‌ها، قطع تمامی حمایت مالی و سیاسی و رسانه‌ای از آنها را درس داد.

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رأی الیوم در تحلیلی درباره نشست سران اسلامی، عربی و آمریکایی در ریاض نوشت: دونالد ترامپی که توجه رسانه‌ای، سیاسی و مردمی بیشتر به زن و دختران زیبایش معطوف شده بود تا خود او، در سخنرانی‌اش در درجه نخست بر "تروریسم اسلامی" متمرکز شد و تأکید کرد که کشورهای اسلامی باید مسئولیت مبارزه با آن را برعهده بگیرند.

او از لزوم حمایت از فرهنگ هم‌زیستی با دیگران صحبت و بر لزوم مقابله با بحران تندروی و "تروریسم اسلامی" تأکید کرد. ترامپ، اردن و ترکیه را به دلیل میزبانی از آوارگان سوری ستود و سیاست‌های نژادپرستانه خود درباره مخالفت با هم‌زیستی با مسلمانان و بستن درهای کشورها به روی مهاجران سوری را که در واقع می‌تواند زمینه‌ساز گسترش تندروی باشد، به دست فراموشی سپرد.

جنگ‌ها و مداخله‌های آمریکا در منطقه عرب‌نشین و جهان اسلام خونین‌ترین انواع تروریسم بوده‌اند. تروریست‌هایی که ترامپ از آن‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید که خدا را نمی‌پرستند تنها تعداد اندکی را کشته‌اند حال آن‌که جنگنده‌ها و موشک‌های آمریکا در عراق، سوریه، لیبی، یمن و افغانستان تعداد زیادی را کشته‌اند.

اگر بخواهیم ارزیابی دقیق‌تر و عملی‌تری برای مراسم استقبال از ترامپ در ریاض داشته باشیم باید به نکات زیر اشاره کنیم:

اول: پافشاری ترامپ بر حمله به حزب الله و جنبش حماس به این ادعا که "تروریستی" هستند، نشان می‌دهد که هدف واقعی این نشست، جنایتکار دانستن مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل و مقدمه‌ای برای گردهم آوردن جهان اسلام با هدف مقابله با آن و تشکیل "ائتلاف اسلامی ناتو" برای انجام این مأموریت است.

دوم: تندروی از نظر ترامپ و میزبانانش به معنای دشمنی با اسرائیل و آمریکا و میانه‌روی به معنای رفتن به زیر پرچم این دو و قبول تمامی سیاست‌های آن‌ها به عنوان یک هم‌پیمان قوی است.

سوم: ایرانی که ترامپ می‌گوید تنش و آشوب و ویرانی به بار آورده و درگیری طایفه‌ای را در منطقه تشدید می‌کند و نوک پیکان حمایت از تروریسم است، دشمنی است که باید با او مبارزه کرد نه این‌که با اسرائیل میانه‌رو و متمدن مبارزه کرد!

چهارم: در این نشست فرصتی برای سخنرانی به محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین داده نشد و حتی کسی وجود او را احساس نکرد این به معنای به حاشیه راندن کامل مساله فلسطین در این نشست و در مرحله آتی برای ممانعت از در تنگنا قرار دادن ترامپ و شاید اسرائیل بوده است. هرچند که عباس نیز یکی از آن‌هاست و شاید بیشتر از ترامپ تمایل داشته باشد که اسرائیل را خشمگین نکند.

نشست کشورهای اسلامی و ترامپ هرگز آن طور که ترامپ گفته بود آغاز صلح در خاورمیانه و جهان نخواهد بود و تا زمانی که ظلم و ستم‌هایی که تروریسم به جا نهاده همچنان پابرجاست و همگی ناشی از سیاست‌های جانبدارانه آمریکا درباره حمایت از اسرائیل هستند، این نشست آغاز جنگ علیه تروریسم نخواهد بود.

ترامپ با دار و دسته‌اش با طلا، نقره، پول‌های عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به کاخ سفید باز خواهد گشت. او به قراردادهای اقتصادی و نظامی به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار دست یافته که صدها هزار و شاید میلیون‌ها فرصت شغلی را برای آمریکایی‌ها و نه اعراب و مسلمانانی که میزبانش بودند و با بزرگواری از او پذیرایی کردند، ایجاد کند.

ترامپ جنگ علیه تروریسم را آغاز نکرد بلکه جنگ طایفه‌ای در جهان اسلام را آغاز کرد و آن جنگی است که ما به عنوان اعراب و مسلمان صرف نظر از نژاد و مذهب‌مان مهم‌ترین قربانیان آن هستیم.

کد خبر 371066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha