یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

نخستین برنامه جامع پایش زیستگاه‌ها و آماربرداری سمندرهای در معرض تهدید ایران در راستای برنامه ملی حفاظت از سمندرها اجرا شد.

سمندر

اين درحالي است كه مسعود ابراهيم‌تهراني، رئيس گروه خزندگان و دوزيستان مي‌گويد از ميان 7گونه سمندرهاي ايران، 4گونه در معرض تهديد هستند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط‌زيست، گروه خزندگان و دوزيستان دفتر حيات‌وحش و آبزيان آب‌هاي داخلي همگام با برنامه‌هاي حفاظت و مديريت گونه‌هاي جانوري در معرض تهديد و انقراض، در نخستين گام در برنامه جامع كشوري، پايش زيستگاه‌ها و آماربرداري از سمندرهاي ايران را در دستور كار قرار داد.

مجيد خرازيان‌مقدم، مديركل دفتر حيات‌وحش و آبزيان آب‌هاي داخلي از اجراي موفق برنامه پايش و آماربرداري سمندر غارزي گرگاني، سمندر جويباري ايران، سمندر لرستاني، سمندر كردستاني، آتشين و سمندر آذربايجان در استان‌هاي گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، كردستان، كرمانشاه و آذربايجان خبر داد.

مقدم گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي قانوني پيش‌بيني‌شده در برنامه 5‌ساله ششم توسعه كشور و لزوم اجرايي‌شدن برنامه عمل حفاظت گونه‌هاي جانوري در معرض تهديد و تصويب آن در شوراي برنامه‌ريزي استان و تعيين رديف اعتباري مستقل جهت تأمين منابع و لزوم همكاري همه‌جانبه تمامي دستگاه‌هاي ذي‌ربط براي عملياتي‌شدن برنامه‌هاي مذكور، برنامه راهبردي حفاظت و مديريت سمندر كوهستاني لرستان تدوين و همچنين شيوه‌نامه اجراي آن به استان‌هاي خوزستان و لرستان كه از زيستگاه اصلي اينگونه هستند ابلاغ شد. براين اساس، انتظار مي‌رود با تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي در استان‌ها، اقدامات عاجلي در حفاظت از اين‌گونه صورت پذيرد.

مسعود ابراهيم‌تهراني، رئيس گروه خزندگان و دوزيستان با اعلام اينكه از ميان ۷ گونه سمندر ايران، ۴ گونه آن در معرض تهديد هستند، گفت: در مورد ساير سمندرها هم اطلاعات پراكنده‌اي وجود دارد. از اين‌رو با هدف حفاظت از نسل اين جانوران، گروه كارشناسي خزندگان و دوزيستان با همكاري كارشناسان استاني به جمع‌آوري اطلاعات دقيق پراكنش گونه و بررسي و ارزيابي زيستگاه‌ها اقدام كرده و با بررسي پوشش گياهي و چگونگي وضعيت چشمه‌ها و بركه‌ها و عوامل تهديد‌كننده، نسبت به آماربرداري سمندرها اقدام كردند.

تهراني افزود: متأسفانه عمده‌ترين تهديد، معطوف به تخريب و تغيير وضعيت چشمه‌ها و بركه‌هايي است كه براي مصارف كشاورزي و دامداري توسط روستاييان، كشاورزان و دامداران صورت مي‌گيرد.

کد خبر 370769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha