همشهری آنلاین: یک بانک جهانی بذر که در یکی از نقاط سرد و دورافتاده زمین برای حفاظت از گیاهان و محصولات زراعی ایجاد شده، نتوانست پس از گرم شدن کره زمین، به خوبی از محتویات خود حفاظت کند.

گرم شدن هوا سلامت بانک جهانی بذر را به خطر انداخت

به گزارش مهر، این بانک بذر که در قالب ساختمانی مستحکم و مسقف ایجاد شده با آب شدن تدریجی یک لایه منجمد دائمی در جزیره Spitsbergen نروژ به روی زمین آمده و نفوذ آب به این بانک بذر نگرانی در مورد کیفیت ساختار آن و امکان حفاظت از بذرهای ذخیره شده در ساختمان یاد شده را تشدید کرده است.

کارشناسان می گویند در شرایطی که کره زمین روز به روز در حال گرم تر شدن است، مشخص نیست آیا ساختمان یاد شده از کیفیت و ساختار و استحکام مناسب به منظور حفاظت از بذرهای کل گیاهان و محصولات زراعی موجود در کره زمین برخوردار است یا خیر.

بانک بذر یاد شده در یک معدن زغال سنگ متروکه در قطب شمال و در عمق یک کوه ایجاد شده و حاوی حدود یک میلیون بسته بذر از تقریبا تمامی کشورهای جهان است و از حیث تنوع بی‌نظیر است. فکر ایجاد این بانک بذر در سال ۲۰۱۵ و به دنبال تشدید ناآرامی‌های سوریه به وجود آمد تا از نابودی برخی گونه‌های گیاهی در آینده جلوگیری شود.

خوشبختانه نشت آب به درون این بانک بذر که ناشی از ذوب شدن یخ‌ها بوده، منجر به آسیب دیدن آنها نشده و آب جاری شده در دهانه تونل مجددا یخ زده است. اما قرار است بررسی‌هایی به منظور جلوگیری از تکرار رویدادهای مشابه و نفوذ آب به این بانک اندیشیده شود.

کد خبر 370668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha