ششمین دور از مذاکرات صلح سوریه روز گذشته در حالی در ژنو پیگیری شد که سازمان ملل با ارائه سندی جدید برای هموار کردن مسیر تدوین قانون اساسی جدید سوریه طرف‌های مذاکره را شگفت‌زده کرده است.

استفان‌دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل، طرف‌های مذاکره را برای ارائه پاسخ سریع‌تر جهت تدوین قانون اسا

براساس گزارش‌هاي منتشر شده، روز گذشته مذاكرات استفان‌دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل كاملا متمركز بر قانون اساسي جديد سوريه بوده و به نمايندگان دولت سوريه و مخالفان اين سند جديد ارائه شده است.دولت و مخالفان در دور جديد مذاكرات ژنو براي بحث درباره 4موضوع انتقال سياسي، قانون اساسي تازه، انتخابات و مبارزه با تروريسم توافق كرده‌اند. گفته مي‌شود اين سازوكار پيشنهادي دي‌ميستورا با كمك كارشناسان زيرنظر او تدوين شده است.

علاوه بر اين، كارشناسان حقوقي نيز كه دولت سوريه و مخالفان شركت‌كننده در نشست معرفي كرده‌اند در تدوين آن سهم داشته‌اند. دي‌ميستورا دو طرف را تحت فشار قرار داده است تا هر چه سريع‌تر نظر خود را درباره اين سازوكار جديد اعلام كنند. مخالفان در عين حال در حال تهيه دو سند يكي مربوط به زندانيان و ديگري كمك‌هاي انساني به مناطق تحت محاصره هستند. هيأت دولت سوريه هم عصر سه‌شنبه نشست دوجانبه‌اي با دي‌ميستورا داشت و همچنين ديداري نيز با گنادي گاتيلوف، معاون وزير خارجه روسيه برقرار كرد.

قرار است مذاكرات ژنو تا 20‌ماه مه ادامه يابد. مذاكرات تأثيرگذارتر و مختصرتر بوده و قرار است مناطق كاهش تنش هم مورد بحث قرار بگيرد. استفان دي‌ميستورا، اعلام كرده كه سازوكار مطرح شده از سوي سازمان ملل مشكل خلأ قانون اساسي را در مرحله‌گذار سياسي كه مورد بحث در مذاكرات است حل خواهد كرد. او پيشنهاد تشكيل تيمي از كارشناسان را كه مسئول بررسي دائم و تهيه قانون اساسي جديد هستند، به هيأت‌هاي سوري ارائه كرده است.

پيش از اين دور از مذاكرات در چهارمين دور مذاكرات آستانه، روسيه، ايران و تركيه، 3كشور تضمين‌كننده در مذاكرات صلح سوريه، يادداشت تفاهم «مناطق كاهش تنش» در سوريه را امضا كردند. گروه‌هاي نظارتي مي‌گويند پس از اجرايي شدن اين توافق از ۱۰روز قبل تلفات غيرنظاميان سوري ۹۶ درصد كاهش پيدا كرده است.

استفان دي ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه دوشنبه در كنفرانس خبري خود در ژنو تصريح كرد كه مذاكرات صلح آستانه و ژنو درزمينه حل‌وفصل بحران سوريه مكمل يكديگر بوده و نتيجه‌‌بخش بوده است.

  • همكاري سوريه با عراق، روسيه و ايران براي امنيت مرزها

 مسئولان عالي رتبه عراقي در حال بررسي افزايش هماهنگي‌ها ميان بغداد، دمشق، تهران و مسكو هستند. مسئولان اين اتاق چهارگانه بر تأمين امنيت مرزهاي مشترك عراق-سوريه تمركز خواهند كرد. آمريكا با وجود موفقيت مناطق كاهش تنش در سوريه با اين مسئله مخالفت كرده و همچنان به‌دنبال هدف خود يعني ايجاد مناطقي موسوم به امن در شمال سوريه است.

سوريه با ايجاد اين مناطق مخالف است و آن را بهانه‌اي براي حمايت لجستيكي از گروه‌هاي تروريستي در اين كشور مي‌داند. يك منبع آگاه در دولت عراق روز گذشته اعلام كرد كه بغداد با احتياط تحولات شرق سوريه را دنبال كرده و به طرف‌هاي بين‌المللي اطمينان مي‌دهد كه عراق هرگز ايجادكننده هيچ منطقه امني در سوريه نخواهد بود.
وي گفت: نيروهاي عراقي و حشدشعبي نسبت به هرگونه تنشي در مرزهاي سوريه-عراق هشدار داده‌اند.

  • رژيم صهيونيستي: زمان كشتن بشار اسد است!

يك وزير كابينه رژيم صهيونيستي در ادامه سياست ترور اين رژيم به صراحت از كشتن بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه حرف زده است. يوآو گالانت، وزير مسكن رژيم صهيونيستي با ادعاي نسل‌كشي در سوريه اعلام كرده وقت كشتن بشار اسد فرا رسيده است. اظهارات گالانت كه سرلشكر سابق ارتش اسرائيل است در دومين نشست بين‌المللي جنگ زميني و لجستيك در بيت‌المقدس بيان شده است. گالانت فرماندهي حمله سال ۲۰۰۹ به غزه را بر عهده داشت. در اين حمله نزديك به ۱۴۰۰ فلسطيني و ۱۳ اسرائيلي جان خود را از دست دادند.

کد خبر 370421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha