گروه اقتصادی: بانک قرض‌الحسنه، یکی از 7 نهاد پولی و مالی است که در راستای تحقق سیاست‌های اصل 44 در آستانه راه‌اندازی است.

به علت آماده نشدن مقدمات، چند بار وعده افتتاح این بانک داده شد، اما این وعده تحقق نیافته است. با غلامرضا مصطفی‌پور مدیرعامل این بانک گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نخستین بانک قرض‌الحسنه سرانجام چه زمانی افتتاح خواهد شد؟

مجوز راه‌اندازی بانک قرض‌الحسنه روز دوشنبه 28 آبان از سوی کارگروه اصلاح رفتار نظام بانکی صادر شد و این بانک پنج‌شنبه اول آذرماه همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود.

در ابتدای کار، بانک قرض‌‌الحسنه با 2 هزار مرکز خدمات بانکی شامل 300 شعبه مستقل و 1700 باجه در شعب منتخب بانک ملی در سراسر کشور آغاز به کار می‌کند.

بر اساس برنامه‌های تدوین شده، تعداد شعب نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور تا 3 هزار شعبه افزایش خواهد یافت و در این میان، تمرکز فعالیت‌های توسعه‌ای این بانک روی بانکداری الکترونیک خواهد بود و قصد داریم شعب  الکترونیکی را توسعه دهیم.

  • سهامداران این بانک چه بانک‌هایی هستند؟

کلیه بانک‌‌های تجاری دولتی به اضافه تمامی بانک‌های خصوصی به غیراز 2 بانک پاسارگاد و سامان و همچنین صندوق مهررضا سهامداران بانک قرض‌الحسنه هستند و از هر یک از این بانک‌ها شعبی به بانک قرض‌الحسنه اختصاص خواهد یافت.

  • آیا حساب‌های قرض‌‌الحسنه بانک‌ها به این بانک منتقل خواهد شد؟

تاکنون مصوبه‌ای درباره الزام انتقال تمامی حساب‌های قرض‌‌الحسنه بانک‌ها به بانک قرض‌الحسنه صادر نشده و فعلاً بانک‌های دولتی و خصوصی به فعالیت‌های قرض‌الحسنه خود ادامه می‌دهند.

بانک قرض‌الحسنه نیز صرفاً‌ به ارائه خدمات سپرده و تسهیلات قرض‌الحسنه می‌پردازد و 2 ماه بعد از راه‌اندازی، حساب جاری نیز به افراد واجد شرایط اعطا خواهد شد.

سرمایه هدف بانک قرض‌‌الحسنه 22 هزار میلیارد ریال است و سهم برخی بانک‌ها از کل سرمایه به 12 درصد هم می‌رسد.

منتها فعلاً‌ رقم 15 هزار میلیارد ریال به‌عنوان سرمایه این بانک ثبت خواهد شد و قصد داریم باقی سرمایه را با حضور 2 بانک خصوصی سامان و پاسارگاد تأمین کنیم.

کد خبر 37014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز