۴ روز پس از ادای سوگند رئیس‌جمهور جدید کره‌جنوبی و یک هفته پس از سخنان آشتی‌جویانه دونالد ترامپ مبنی بر تمایل برای ملاقات با رئیس‌جمهور کره‌شمالی، پیونگ‌یانگ سحرگاه دیروز با یک آزمایش موشکی دیگر نشان داد که به این راحتی‌ها حاضر نیست با دشمنان دیرینه‌اش کنار بیاید.

محل اصابت موشک

حدود ساعت 5:30صبح به وقت محلي در كره‌شمالي موشكي بالستيك از غرب اين كشور شليك شد و حدود 700كيلومتر آن‌طرف در آب‌هاي درياي ژاپن و در نزديكي آب‌هاي روسيه فرود آمد؛ موشكي كه مقام‌هاي نظامي در كره‌جنوبي و ژاپن اعلام كرده‌اند در مورد نوع آن اطمينان ندارند اما مدل شليك و پرواز آن نشان مي‌دهد نوع جديدي از موشك‌هاي بالستيك ساخت كره‌شمالي است. وزير دفاع ژاپن در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت كه موشك بالستيك كره‌اي‌ها حدود 30دقيقه پرواز كرده و توانسته به ارتفاع 2هزار كيلومتري زمين برسد.

آزمايش موشكي جديد كره‌شمالي بار ديگر محاسبات و تحليل‌هاي كارشناسان امنيت بين‌الملل را به هم ريخت؛ چرا كه اظهارنظرهاي متعدد از سوي كشورهاي درگير در بحران شبه‌جزيره كره طي 10روز گذشته همه را به آغاز دوره‌اي از تنش‌زدايي اميدوار كرده بود. پس از چند‌ماه درگيري لفظي و قدرت‌نمايي طرفين، ابتدا دونالد ترامپ در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام كرد كه حاضر است در شرايط مناسب با كيم جونگ‌اون، رئيس‌جمهور كره‌شمالي، ديدار كند و چنين ديداري «باعث افتخار او خواهد بود». اندكي بعد، مسئول آمريكاي شمالي وزارت خارجه كره‌شمالي هم در سفري كه به پكن داشت، اعلام كرد كشورش حاضر است در شرايط مناسب با طرف آمريكايي مذاكراتش را آغاز كند. همزمان در تمام اين مدت، مون جائه‌اين كه درگير رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري در كره‌جنوبي بود، يكي از اصلي‌ترين وعده‌هايش ازسرگيري مذاكرات با همسايه شمالي بود. آقاي مون با كسب بيش از 40درصد آرا، در انتخابات رياست‌جمهوري كره‌جنوبي به پيروزي رسيد تا همه به كنترل بحران در شبه‌جزيره اميدوارتر شوند.

پيونگ‌يانگ كه با وجود قطعنامه‌هاي سازمان ملل آزمايش‌هاي هسته‌اي و موشكي خود را در سال‌هاي اخير افزايش داده، ‌ماه گذشته هم 2موشك بالستيك آزمايش كرد كه هر دو ناموفق بودند. كره‌شمالي مدعي است به فناوري توليد موشك‌هاي قاره‌پيما دست پيدا كرده و مي‌تواند خاك آمريكا را هدف قرار دهد؛ موضوعي كه طي ماه‌هاي اخير و با به قدرت رسيدن دونالد ترامپ در واشنگتن، بر تنش ميان 2كشور دامن زده است.

  • واكنش‌ها به آزمايش موشكي پيونگ‌يانگ

مون جائه‌اين ساعتي پس از آزمايش موشكي كره‌شمالي، اعضاي شوراي امنيت ملي را فراخواند و جلسه فوق‌العاده تشكيل داد. او اقدام كره‌شمالي را «بي‌ملاحظه» و «تحريك‌آميز» خواند اما در عين حال سعي كرد موضعگيري تندي نداشته باشد. مون در عين حال گفت: «كره‌جنوبي درهاي مذاكره را باز گذاشته است اما اين اتفاق تنها زماني خواهد افتاد كه كره‌شمالي تغيير رفتار دهد.» بسياري در كره‌جنوبي، مون جائه‌اين را به «نرمش بيش از حد» در مقابل كره‌شمالي متهم مي‌كنند.

او راه‌حل بحران در شبه جزيره را «مذاكره» و نه «تقابل» نظامي مي‌داند. آقاي مون اقدامات دولت قبل در برخورد سخت نظامي با پيونگ‌يانگ را دليل اصلي افزايش تنش در شبه‌جزيره كره عنوان كرده است اما اقدام كره‌شمالي در آزمايش يك موشك ديگر، از همين ابتداي شروع رياست‌جمهوري‌اش برنامه او براي آغاز مذاكره با پيونگ‌يانگ را با ترديد مواجه كرده است.

اما كيلومترها آن‌طرف‌تر در واشنگتن واكنش‌ها به‌گونه‌اي ديگر بود. رئيس‌جمهور آمريكا كه هفته گذشته از مذاكره با كره‌اي‌ها سخن گفته بود، ديروز خواستار وضع «تحريم‌هاي بين‌المللي شديدتر» عليه پيونگ‌يانگ شد. ترامپ اين بار اشاره‌اي هم به روسيه كرد و گفت: «به‌نظر نمي‌رسد روسيه از اين آزمايش موشكي خوشحال باشد؛ چرا كه آنقدر از آب‌هاي روسيه فاصله نداشت.» اندكي بعد سخنگوي كرملين گفت كه ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، از اين آزمايش «ابراز نگراني» كرده است.

مسكو ديروز در پي آزمايش موشكي پيونگ‌يانگ، نيروي هوايي خود در ساحل شرقي در نزديكي مرزهاي كره‌شمالي را به حالت آماده‌باش درآورد.كره‌شمالي كه تاكنون 6 آزمايش هسته‌اي انجام داده، سال‌هاست كه تحت تحريم‌هاي بين‌المللي است اما اين تحريم‌ها نتوانسته مقام‌هاي پيونگ‌يانگ را از ادامه برنامه هسته‌اي خود منصرف كند.

غير از تحريم‌هاي بين‌المللي، آمريكا كه قدرت هسته‌اي كره‌شمالي را تهديد عليه خود مي‌داند، تحريم‌هاي جداگانه‌اي را عليه اين كشور وضع كرده است. آخرين مورد مربوط به 10روز پيش بود كه مجلس نمايندگان آمريكا خطوط كشتيراني كره‌شمالي را تحريم كرد. وزارت خزانه‌داري آمريكا هم ديروز اعلام كرد در حال بررسي تمام ابزارهاي موجود به‌منظور بستن دسترسي كره‌شمالي به سيستم مالي بين‌المللي است «تا برنامه‌هاي توسعه موشكي و تسليحات هسته‌اي آن را كنترل كند».

بسياري در انتقاد از دولت جديد آمريكا، اقدامات اين كشور در اعزام نيرو به آب‌هاي شرق آسيا و استقرار سامانه موشكي تاد در خاك كره‌جنوبي را عامل تشديد بحران در اين منطقه دانسته‌اند. منتقدان ترامپ، نبود يك برنامه منسجم در زمينه سياست خارجي به‌خصوص در قبال مسئله كره‌شمالي را عامل موضعگيري‌هاي پراكنده او و مسئولان وزارت خارجه آمريكا در برخورد با پيونگ‌يانگ مي‌دانند.

کد خبر 370042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha