مسیحا راد: تا امروز چند تا کتاب خوانده‌ای؟ فقط یکی دوتا؟۰۱‌تا؟ حسابش از دستت خارج شده؟ چه کتاب‌خور باشی چه نباشی، سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای دومین‌بار تو را به شهر آفتاب دعوت کرده است.

دوچرخه شماره ۸۷۶

شعار امسال، «يك كتاب بيش‌تر بخوانيم» آن‌قدر هيجان‌انگيز هست كه بالأخره براي چند ساعت هم كه شده بسياري را به شهر آفتاب بكشاند. ما هم از اين قضيه جدا نيستيم.

يك صبح خوب ارديبهشتي سراغ شهر آفتاب مي‌رويم؛ همان شهر آفتابي كه در عصر، چهره‌ي باراني‌اش حسابي سر شوقمان آورد.

 

  • اين‌جا سراي اهل قلم است

سراي اهل قلم كودكان و نوجوانان امسال در سالن B4 كودك و نوجوان قرار دارد. اين غرفه برنامه‌هاي متنوعي براي بررسي ادبيات كودك و نوجوان تدارك ديده است. «ميز گفت‌و‌گوي اقوام» عنوان نشست‌هايي است كه به همت انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در سراي اهل قلم برگزار مي‌شود.

عزت‌الله الوندي، دبير انجمن نويسندگان كودك‌ و نوجوان در مورد اين نشست‌ها مي‌گويد: «بر‌اساس طرح هيئت‌مديره‌ي انجمن، فرصتي براي گفت‌و‌گوي نويسنده‌ها شكل گرفت و حدود 35 نويسنده از اقليم‌هاي متفاوت در اين برنامه شركت مي‌كنند و در مورد ادبيات اقليمي به گفت‌و‌گو مي‌پردازند.»

به‌گفته‌ي او: «اين نشست‌ها به‌منظور بررسي ادبيات كودك و نوجوان و براي مخاطب بزرگ‌سال تدارك ديده شده كه عموم مردم هم مي‌توانند در آن‌ها شركت كنند.»

الوندي توضيح مي‌دهد: «هر‌چند ممكن است برنامه‌هاي جنبي مثل قصه‌گويي در برخي از غرفه‌ها براي كودكان و نوجوانان برگزار شود، اما در نهايت آن‌ها براي خريد كتاب به نمايشگاه مي‌آيند و دنبال شركت در نشست‌ها و سخنراني‌ها نيستند. بنا‌بر‌اين تمام خواسته‌ي آن‌ها از نمايشگاه در اين محيط بر‌آورده مي‌شود.»

البته سراي اهل قلم به فكر نوجوانان علاقه‌مند به تصويرگري هم هست. نمايشگاه «تصوير‌سازي غير‌داستاني»، برنامه‌ي ثابت سراي اهل قلم در مدت زمان برگزاري نمايشگاه است كه در آن نوجوانان فرصت دارند از نزديك با روند توليد تصاوير كتاب‌ها آشنا شوند.

هم‌چنين برگزاري كارگاه‌هايي با موضوع‌هاي خلاقيت و كاردستي، خلق شخصيت براي داستان‌هاي بومي و كارگاه خلاقيت با روش باز‌آفريني، از ديگر برنامه‌هاي سراي اهل قلم كودك و نوجوان به شمار مي‌آيد.

 

  • كتابي كه دنبالش هستي

راستي تو چه كتاب‌هايي را بيش‌تر دوست داري؟ در نمايشگاه، كتاب‌هاي مورد علاقه‌ات را پيدا كرده‌اي يا دست خالي به خانه برگشتي؟ اين سؤال‌ها را محيا، معين و سارا جواب داده‌اند.

محيا مي‌گويد: «بيش‌تر به كتاب‌هاي تخيلي علاقه دارم. خوشبختانه كتاب‌هاي تخيلي هميشه در نمايشگاه پيدا مي‌شوند و خيلي از ناشر‌ها كتاب‌هاي اين ژانر را منتشر مي‌كنند، براي همين خيالم راحت است كه هيچ‌وقت دست خالي به خانه بر‌نمي‌گردم.»

سارا كتاب‌هايي را كه به صورت مجموعه چاپ مي‌شوند دوست دارد و خوشحال است كه تعداد اين كتاب‌ها روز‌به‌روز بيش‌تر مي‌شود. او مي‌گويد: «از خواندن داستاني كه اين‌قدر طولاني باشد خوشم مي‌آيد. مثلاً تمام مدت تابستان پارسال را براي خواندن يك مجموعه‌ي چهارده جلدي گذاشتم. بعد از آن تا مدت‌ها در دنياي آن داستان زندگي مي‌كردم!»

معين را در بخش ناشران عمومي مي‌بينم. در غرفه‌اي كه مجموعه ‌داستان‌هاي كوتاه منتشر مي‌كند. او مي‌گويد: «موقع خواندن رمان حوصله‌ام سر مي‌رود. براي همين هميشه سراغ داستان‌هاي كوتاه مي‌روم. كتاب‌هاي نوجوان هم مي‌خوانم اما براي اين‌كه از دنياي ادبيات بزرگ‌سال عقب نيفتم آثار نويسندگان مشهور را هم در كنار كتاب‌هاي نوجوان مي‌خوانم.»

نمايشگاه كتاب تهران تا 23ارديبهشت96 برپا‌ست. اگر هنوز قدمي براي «خواندن يك كتاب بيش‌تر» برنداشته‌اي، پيشنهاد مي‌كنم زود‌تر خودت را به شهر آفتاب برسان!

 

دوچرخه شماره ۸۷۶

عكس‌ها : محمود اعتمادي

کد خبر 370029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha