همشهری آنلاین: به گفته معاون دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در سال گذشته حدود ۱۲ میلیون گردشگر از مناطق آزاد بازدید کردند که ماحصل آن درآمدزایی ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیون تومانی بوده است.

گردشگری

محمدعلی زم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که گردشگری ارزان‌ترین سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال در کشور است، تاکید کرد: آنچه باید تبدیل به یک گفتمان ملی شود این است که مراجع، جوامع مذهبی، روشنفکران و مردم عادی ارزش صنعت گردشگری را بدانند و در این گفتمان ملی حضور پیدا کنند.

وی در پاسخ به این‌که چه میزان گردشگر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طی سال گذشته حضور پیدا کردند؟ گفت: به دلیل نبود زیرساخت‌های آماری تعاریف در ارتباط با گردشگری متفاوت است. در سال گذشته براساس شاخص‌های معین به کسی گردشگر گفتیم که یک شب در منطقه آزاد بخوابد اما این‌که یکی صبح بیاید و بازگردد گردشگر محسوب نمی‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: بنابراین در رابطه با آمارهای گردشگری در حال تهیه زیرساخت‌های آماری هستیم اما آنچه به‌طور نسبی می‌توان اعلام کرد این است که ۱۲ میلیون نفر گردشگر در سال ۱۳۹۵ در مناطق آزاد حضور پیدا کردند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان درآمد گردشگری به دست آمده است.

به گفته زم، آمار اعلام شده براساس شاخص‌ها و حداقل‌هایی است که از ورود گردشگران به این مناطق از راه‌های هوایی، ریلی، دریایی و زمینی به دست آمده و هتل‌ها با محاسبه میزان اقامت و نیز کالاهای همراه مسافر خریداری شده به عنوان سوغاتی از دیگر فاکتورهایی هستند که مدنظر قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این‌که کدام مناطق آزاد نسبت به جذب گردشگر موفق‌تر بودند؟ بیان کرد: ارس، کیش و قشم به ترتیب سه منطقه‌ای بودند که در صدر جذب گردشگر قرار دارند و در مقایسه با هفت منطقه موجود از شرایط بهتری برخوردارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین در مورد وضعیت جذب گردشگر در منطقه آزاد کیش، اعلام کرد: طی سه سال گذشته به طور متوسط منطقه آزاد کیش ۱.۷ درصد رشد گردشگر داشته و متاسفانه این رشد در همین حد باقی مانده است؛ هرچند میزان رشد گردشگر در طول فصول با یکدیگر متفاوت است.

کد خبر 369677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha