پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه داروهای ضد دردی مانند ایبوپروفن که در گروه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) خطر حمله قلبی را بالا می‌برد.

Ibuprofen

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و سلکوکسیب که بدون نسخه قابل تهیه هستند، ازجمله داروهای پرمصرف هستند که برای تسکین دادن همه انواع دردها به کار می‌روند.

اما به گزارش تایم اخیراً شواهد فزاینده‌ای به دست آمده است که این داروها ممکن است به آن اندازه که قبلاً مردم تصور می‌کردند، خوش‌خیم نباشد.

این گروه داروها هنگامی مطابق دستور به‌طور گاه‌گاهی مصرف می‌شوند، به‌طورکلی ایمن شمرده می‌شوند. اما شمار بیشتر و بیشتری از افراد به‌طور درازمدت و با دوزهای بالاتر از معمول این داروها را مصرف می‌کنند و به گفته کارشناسان در این وضعیت که مشکلات بعدی به وجود می‌آید.

در آخرین بررسی در این مورد که در ژورنال BMJ منتشر شده است، پژوهشگران دریافتند برخی از خطرات حتی چند روز پس از شروع مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ممکن است شروع شود. یافته‌ها نشان داد افرادی که این داروها را دریافت می‌کنند، در مقایسه با افرادی که آن‌ها را مصرف نمی‌کنند، ۲۰ تا ۵۰ درصد بیشتر در معرض دچار شدن به حمله قلبی هستند. این افزایش خطر به‌خصوص در افرادی بیش از ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز ایبوپروفن (معادل شش قرص معمول ادویه) یا ۷۵۰ میلی‌گرم ناپروکسن دریافت می‌کنند، مشاهده شد.

این پژوهشگران این داده‌ها را از چندین بررسی بزرگ بر روی داروها و اثراتشان بر سلامت استخراج کردند. درمجموع این برسی شامل ۴۴۶۰۰۰ نفر می‌شد که از این داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه مصرف کرده بودند. در میان این افراد بیش از ۶۱۰۰۰ حمله قلبی رخ داده بود. افرادی که داروهای NSAID را حتی برای دریک هفته مصرف کرده بودند، به‌طور قابل‌توجهی در معرض خطر بیشتر دچار شدن به حمله قلبی قرار داشتند.

بیشترین خطر در میان افرادی مشاهده شد که برای حدود یک ماه این داروها را مصرف کرده بودند. (پس از یک ماه مصرف خطر افزایش بیشتری پیدا نمی‌کرد)

این نتایج یافته‌های بررسی‌های پیشین را تأیید می‌کند که نشانده افزایش خطر مشکلات قلبی در مصرف‌کنندگان داروهای NSAID بودند، اما با توجه به شمار بیشتر افرادی که در این بررسی تجزیه‌وتحلیل شده بودند و بررسی دقیق‌تر در مورد مدت مصرف این داروها، رابطه یافت شده حتی قوی‌تر است.

این پژوهشگران به سایر عوامل ممکن ارتباط‌دهنده مصرف این داروها و مشکلات قلبی مانند دیابت، کلسترول بالا و سابقه بیماری قلبی توجه کرده بودند، حتی پس از تعدیل نتایج با توجه به این عوامل، رابطه قابل‌توجهی میان مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن و مشکلات قلبی وجود داشت.

این بررسی همچنین ثابت کرد که داروهای جدید در گروه NSAID مانند داروی سلکوکسیب (یک مهارکننده آنزیم سیکلواکسیژناز- ۲) که در ابتدا تصور می‌شد، مشکلات قلبی بیشتری نسبت به NSAID های معمول داشته باشند، هنگامی خطر حمله قلبی مطرح است، بیشتر خطرآفرین نیستند.

کد خبر 369653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha