بوستان‌ها همان باغ‌ها هستند با درخت‌های بلند، گل‌های رنگارنگ و حوض‌های آبی که می‌توانند پناهگاهی باشند برای بعدازظهرهای گرم تابستان.

دوچرخه شماره ۸۷۶

می‌توانند در روزهای امتحان، محلی باشند برای درس‌‌خواندن يا پیستي داشته باشند کوچک یا بزرگ برای دوچرخه‌سواری یا برای دویدن و به‌لطف دستگاه‌های ورزشی نصب‌شده‌ي بوستان‌ها، می‌توانند باشگاهی داشته باشند برای ورزش‌کردن.

بوستان‌ها، بسته به امکاناتی که دارند می‌توانند رویکرد علمی و آموزشی هم داشته باشند و یا فرهنگی و هنری...

با هم قرار گذاشته‌ایم سری به‌بوستان‌های تهران بزنیم، یادتان هست؟ هرشماره به یکی از بوستان‌های شهر می‌رویم. حتماً یکی از این بوستان‌ها در نزدیکی منزل شما قرار دارد و حتماً شما آن را از نزدیک دیده‌اید؛ در این اردیبهشت زیبا که بوستان‌ها خیره‌کننده شده‌اند به بوستان نوروز می‌رویم.

 

  • نوروز

نوروز، بوستاني مفهومی است، در امتداد چشم‌انداز تماشایی بوستان‌های عباس‌آباد.

این بوستان با مساحت بیش از 90هزار متر مربع، در پهنه‌ی غربی زمين‌هاي  عباس آباد تهران قرار دارد و برای آن کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی هم تعریف شده است. به‌عنوان مثال حدود چهار هکتار از بوستان نوروز با نام پارک «اکو» در نظر گرفته شده که محلی است برای معرفی آیین‌ها و سنت‌های کشورهای عضو اکو با محور نوروز.

در این بخش فضایی برای هريك از کشورهای عضو اکو پيش‌بيني‌شده که در آن به معرفی خود در حوزه‌ی گردشگری، نمایش آداب ‌و رسوم، صنایع‌دستی و موسیقی محلی بپردازند.

 

  • خزر در تهران

از سوی دیگر چون نوروز در بین کشور‌های همسایه‌ي دریای خزر هم اهمیت دارد، دریاچه‌ای به شکل دریای خزر و به وسعت 15هزار متر مربع و عمق یک و نیم متر در این بوستان ساخته ‌شده که شامل دو قسمت شمالی و جنوبی است که مساحت آن‌ها به ترتیب 3500 و 12هزار مترمربع است.

برخی از امکانات این بوستان در حاشیه‌ی همین دریاچه قرار دارد، مثل مسیر دوچرخه و مسیر پیاده‌رو.

 

  • میدانی برای مشاهیر

بوستان فرهنگی نوروز در ضلع جنوبی، به میدان مشاهیر می‌رسد. میدانی به مساحت 4200 مترمربع که با طرحی از فرش ایرانی به‌عنوان یکی از نمادهای فرهنگی کشور، سنگفرش شده است.

دروازه‌ی ورودی منحصر به‌فرد میدان مشاهیر برگرفته از معماری اصیل ایرانی، نمادی از خوش‌آمدگویی به استقبال‌کنندگان از بهار و نوروز است و در کناره‌های میدان 60 سردیس مفاخر حوزه‌ي تمدنی ایران اسلامی نصب شده است.

 

  •  دوستدار کودک

بوستان نوروز علاوه بر همه‌ي ویژگی‌ها و کارکردهای فرهنگی‌اش، بوستاني دوستدار کودک است. افزون بر این‌که سایر دیدنی‌های این بوستان برای کودکان جذاب و هیجان‌انگیز است، فضای بازی کودکان با وسعت 1800 متر مربع با طراحی ویژه، براساس بازی‌های کودکانه در جنوب بوستان «نوروز» ساخته شده است.

اگر به اسکیت علاقه‌مندید، یادتان باشد در انتهای ضلع جنوبی پل ابریشم و درآستانه‌ي بوستان نوروز اسکیت ‌پارک قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مجموعه‌های اختصاصی ورزش اسکیت در خاورمیانه که با 4500 متر مربع مساحت و بهره‌مندی از فضاهای خدماتی و تفریحی و نیز سکوها و مسیرهای حرفه‌ای ایجاد شده است.

 

  • چند قدم عقب‌تر...

کمی آن‌طرف‌تر از بوستان نوروز، گنبد سفید‌رنگ سینما‌گیم هفت‌بعدی به چشم می‌خورد. این سینما‌گیم با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا نمونه‌‌ای کم نظیر در سطح کشور است که با سازه‌ای کره‌ای شکل، در فضايي به مساحت 85 مترمربع، بازی‌های رایانه‌ی جذاب را با ویژگی‌های خاص سینماهای چندبعدی تلفیق کرده است.

مجموعه‌ي پلانتاریوم که چهارمین آسمان نمای بزرگ دنیاست هم همین نزدیکی‌هاست. مجموعه‌ای که ظرفیت وسیعی را برای دانش‌پژوهان در حوزه‌ی نجوم و سایر رشته‌های علمی مانند فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی فراهم آورده است تا بتوانند فعالیت‌های علمی خود را انجام دهند.

این دو مجموعه آن‌قدر به بوستان نوروز نزدیک‌اند که به اشتباه جزیی از بوستان نوروز معرفی می‌شوند، اما درواقع بخشي از بوستان سفرهای آسمانی به شمار مي‌آيند.

 

  • در راه نوروز

بوستان «نوروز» در ضلع شرقی بلوار «آفریقا» و شمال بزرگ‌راه رسالت قرار دارد. برای رسیدن به نوروز می‌توانید از بلوار آفریقا وارد خیابان دادمان شوید و یا پس از بزرگ‌راه حقانی، خیابان دیدار را تا انتها طی کنید.

بوستان نوروز در جنوب بوستان‌های آب و آتش و بنادر قرار دارد. حالا با یک پیاده‌روی و یا دوچرخه‌سواری لذت‌بخش در مسیر ویژه‌ی احداث شده و گذر از روی بزرگ‌راه همت و از راه پل ابریشم مي‌توانيد به بوستان نوروز برسید.

اگر خواستید با وسایل حمل و نقل عمومی به بوستان نوروز سر بزنيد، ایستگاه‌های متروی حقانی، مصلی و همت و نیز خط بی‌آرتی خیابان ولی‌عصرعج و سایر خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی در دسترس است و شما را به حوالی این بوستان جذاب می‌رساند.

 

دوچرخه شماره ۸۷۶

عكس‌ها: محمود اعتمادي

کد خبر 369524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha