مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اعلام اینکه ۱۶کانون بحران ریزگرد به مساحت یک میلیون و ۹۰هزار هکتار در اصفهان وجود دارد، گفت: فرضیه خارجی بودن منشأ ریزگردهای استان اصفهان، فرضیه باطلی است و منشأ تمام ریزگردها و گرد و خاک‌های سال‌های اخیر و به‌خصوص در یک سال گذشته در این استان داخلی بوده است.

اصفهان-سی وسه پل

محمدحسين شاملي درگفت‌وگو با ايرنا با اشاره به لزوم كنترل پديده ريزگرد افزود: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه به اين مقوله توجه زيادي شده و در اين برنامه كنترل كانون‌هاي بحران تا سطح يك ميليون و 100هزار هكتار پيش‌بيني شده و سهميه قابل‌توجهي هم به اصفهان اختصاص يافته كه اقدام مباركي است.

به گزارش همشهري، مديركل منابع طبيعي اصفهان در حالي از تشكيل 16كانون بحران ريزگرد در اصفهان خبر مي‌دهد كه طي ماه‌هاي اخير، كارشناسان و فعالان محيط‌زيست همواره نسبت به تبديل تالاب گاوخوني به كانون بحراني ريزگرد هشدار داده‌اند. اين درحالي است كه حميد ظهرابي، مديركل محيط‌زيست استان اصفهان پيش از اين در گفت‌وگو با همشهري، با هشدار نسبت به تبديل شدن اين تالاب به كانون ريزگردها، از آلوده بودن بستر اين تالاب به كادميوم و سرب خبر داد. او گفت: براساس مطالعات انجام شده، غلظت كادميوم و سرب كه منشأ انساني دارد، نسبت به خاك طبيعي در بستر تالاب بالاتر از حد استاندارد است، به‌طوري كه اين آلاينده‌ها در خاك تالاب تجمع پيدا كرده است.

ظهرابي در همان گفت‌وگو با اشاره به اينكه بخش عمده‌اي از مساحت 46هزار هكتاري گاوخوني هنوز مرطوب است، تصريح كرد: اين رطوبت ناشي از حقابه اندكي است كه وارد تالاب شده و بخشي از آن هم ناشي از پساب‌ها و زهاب‌هاي كشاورزي است كه به تالاب وارد مي‌شود اما اگر تالاب احيا نشود، اين قابليت وجود دارد كه گاوخوني به يكي از كانون‌هاي بزرگ ريزگرد تبديل شود؛ كانوني كه بنا به بررسي كارشناسان ريزگردهاي ناشي از آن تا 1000كيلومتر اطراف خود را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و شهرهاي بزرگي مثل اصفهان، يزد و تهران را فرامي‌گيرد.

  • فعال شدن كانون‌هاي بحران فرسايش بادي

رضا شفيعي، رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آران و بيدگل از توابع اصفهان هم با تأكيد بر داخلي بودن منشأ ريزگردها طي ساليان اخير، گفت: هجوم ريزگردها، خشكسالي و كمبود آب 2 تهديد مهم شهرستان آران و بيدگل است. به گفته وي، تخريب بيش از حد عرصه‌هاي منابع طبيعي در اين شهرستان، باعث فعال شدن كانون‌هاي بحران شده است.

وي با بيان اينكه اگر اقدام عاجلي در اين زمينه صورت نگيرد ظرف چند سال آينده، سرنوشت خوزستان را خواهيم داشت افزود: زنگ خطر براي فعال شدن كانون‌هاي بحران فرسايش بادي در آران و بيدگل به صدا در آمده است و اگر به داد منابع طبيعي آران و بيدگل نرسيم، وضعيت اين شهرستان بسيار بدتر از امروز خواهد شد. وي با اشاره به از بين رفتن پوشش گياهي كوير و حركت شن‌هاي روان تصريح كرد: درياچه نمك در حال خشك شدن است كه با ادامه روند فعلي خشك‌شدن اين درياچه و مقابله نكردن با آن در آينده، طوفان نمكي مي‌تواند منطقه را تحت‌تأثير قرار داده و بحران زيست‌محيطي به‌وجود آورد كه خطر آن چند برابر ريزگردهاست.

شفيعي تثبيت كانون‌‌هاي بحران، درخت‌كاري و تخصيص اعتبارات لازم را ازجمله راه‌هاي مقابله با تهديد‌هاي پيش رو برشمرد و گفت: حراست از منابع طبيعي جز با نقش و حضور مستقيم مردم امكان‌پذير نخواهد بود.

کد خبر 369393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha