یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

۴۸ ساعت پس از آغاز اجرای توافقنامه «مناطق کاهش تنش» در سوریه گزارش‌هایی از اعزام نیروهای نظامی ترکیه به همراه خودروهای زرهی به استان ادلب منتشر شده است.

ورود ترکیه در سوریه

براساس گزارش‌هاي منتشر شده نيروهاي گروه موسوم به «ارتش آزاد سوريه» كه تحت حمايت تركيه هستند اعلام كرده‌اند كه نيروهاي ارتش تركيه قصد دارند با ورود به خاك سوريه در استان مرزي ادلب در شمال سوريه مستقر شوند. الميادين گزارش داده كه تركيه به اين نيروهاي شورشي پيام داده تا آنها را از ورود نيروهاي نظامي آنكارا به اين استان آگاه كند.

گفته مي‌شود اين پيام از سوي استاندار هاتاي به فرماندهان گروه‌هاي شورشي رسيده و در آن اعلام شده كه پياده نظام تركيه به همراه تانك و خودروهاي زرهي به‌صورت موقت در اين منطقه مستقر خواهند شد.

در اين پيام همچنين گفته شده است كه گروهي تكنسين هم براي تعميرات شبكه برق و آبرساني اين استان همراه نيروهاي نظامي تركيه خواهند بود. هر چند جبهه‌النصره به‌عنوان گروهي تروريستي در اين استان همچنان حضور دارد اما مقام‌هاي تركيه گفته‌اند قصد درگيري با اين گروه را ندارند و مي‌‌خواهند با مذاكرات ديپلماتيك نيروهاي جبهه‌النصره را وادار به عقب‌نشيني از اين منطقه و واگذاري آنها به نيروهاي تركيه كنند. داعش و جبهه‌النصره از توافق مناطق كاهش تنش مستثني شده‌اند. مقام‌هاي تركيه اين اعزام نيرو را به‌خاطر برقراري امنيت در چارچوب ايجاد مناطق كاهش تنش دانسته‌اند.

  • جزئيات توافق آستانه

ساعتي پس از انتشار اين گزارش‌ها دفتر استاندار هاتاي كه در جنوب تركيه با سوريه هم‌مرز است در بيانيه‌اي اعزام نيروهاي تركيه را تكذيب كرد. در اين بيانيه آمده است كه گزارش‌هاي منتشرشده منعكس‌كننده تمام حقيقت در اين رابطه نيست. توافقي كه ميان روسيه، تركيه و ايران براي ايجاد «مناطق كاهش تنش» در مذاكرات آستانه به‌دست آمد از روز شنبه اجرايي شد. توافق آستانه قرار است به‌مدت 6‌ماه اجرا شود و براساس آن درگيري در ادلب، لاذقيه، حلب و حماه، به همراه بخش‌هايي از حمص، غوطه شرقي در نزديكي دمشق و همچنين درعا و قنيطره متوقف مي‌شود.

در بند سوم اين توافق كه روز گذشته متن آن منتشر شد ايجاد كمربند امنيتي براي جلوگيري از بروز وقايع و حوادث ازجمله برخوردهاي جنگي بين طرف‌هاي مناقشه در امتداد مرزهاي مناطق كاهش تنش درنظر گرفته شده است. فعاليت ايستگاه‌هاي بازرسي و گذرگاه‌ها همراه مقرهاي ويژه نظارت بر آتش‌بس از تدابير پيش‌بيني‌شده در بند چهارم تفاهمنامه نشست آستانه است.

  • مذاكرات تركيه در واشنگتن

همزمان با گزارش‌هاي منتشر شده رئيس ستاد ارتش تركيه به همراه هاكان فيدان، رئيس دستگاه اطلاعاتي اين كشور در واشنگتن مشغول مذاكره با مقام‌هاي آمريكايي است. محور اصلي اين مذاكرات مسئله سوريه و به‌ويژه نيروهاي كرد ازجمله يگان‌هاي مدافع خلق موسوم به ي‌پ‌گ به‌حساب مي‌آيد. گفته مي‌شود هدف اصلي هيأت تركيه‌ متقاعد كردن مقام‌هاي آمريكايي براي عدم‌همكاري با يگان‌هاي مدافع خلق در آزادسازي رقه به‌دليل روابط اين گروه با پ‌ك‌ك است.

يكي از مقام‌هاي كرد سوريه اعلام كرده كه كردها تلاش دارند تا با حمايت آمريكا مناطق تحت تصرف خود در سوريه را به يك سوم مساحت كل سوريه افزايش دهند. هديه يوسف، از مقام‌هاي «نيروهاي دمكراتيك سوريه» كه مورد حمايت كامل آمريكاست در گفت‌وگو با آبزرور اعلام كرده كه نيروهاي كرد قصد دارند با كمك واشنگتن رقه را تصرف و سپس به سوي فرات و شهر ديرالزور بروند. به گفته اين مقام كردها حتي تصرف ادلب را براي رسيدن به مديترانه حق خود مي‌دانند.

  • كاهش محسوس درگيري‌ها در سوريه

گزارش‌ها نشان مي‌دهد خشونت‌ها در سوريه به‌طور محسوسي از روز شنبه و همزمان با اجراي توافقنامه «مناطق كاهش تنش» براي برقراري آتش‌بس دائم كاهش يافته است. مركز ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام كرده كه با توافق روسيه، ايران و تركيه خشونت‌ها از روز شنبه به شكل مشخصي در برخي مناطق سوريه كاهش پيدا كرده هر چند كه برخي موارد نقض اين توافقنامه نيز وجود دارد. همچنين روند خروج صدها تروريست گروهك تحرير الشام از اردوگاه يرموك به سمت ريف ادلب آغاز شده است و پس از خروج آنان ۴۰ درصد از مساحت كل اردوگاه در اختيار نيروهاي سوري قرار خواهد گرفت.

  •  انفجار در مسير دمشق به سويداء

تلويزيون سوريه روز گذشته اعلام كرد افراد مسلح 5 بمب را كه در اتوبوس مسافربري جا‌سازي‌ كرده‌ بودند در مسير دمشق - سويداء منفجر كردند. اين انفجارها در منطقه كوع حدر در مسير دمشق به سويداء در ۱۰۰ كيلومتري جنوب دمشق رخ داد. افراد مسلح از راه دور اقدام به انفجار اين بمب‌ها كردند.

کد خبر 369244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha