مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دلایل متعددی برای نخوردن نوشابه‌های گازدار وجود دارد اما مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف نوشابه‌های گازدار ریسک زوال عقل و سکته را افزایش می‌دهد.

به گزارش مهر، در دو مطالعه جدید مشخص شده است ماده شیرین مصنوعی مورداستفاده در نوشابه‌های گازدار موجب افزایش ریسک زوال عقل و سکته می‌شود.

در اولین مطالعه، محققان دانشگاه بوستون اسکن مغز و تست‌های شناختی حدود ۴۰۰۰ فرد که بیش از دو نوشابه قندی مثل آبمیوه در روز یا سه نوشابه گازدار در هفته می‌نوشیدند را تحلیل و بررسی کردند.

آنها دریافتند مصرف کنندگان این نوشابه‌های شیرین دارای چندین عامل پرخطر ابتلا به مراحل اولیه بیماری آلزایمر نظیر پیری زودهنگام مغز، حجم کوچک تر مغز، حافظه دوره ای ضعیف و هیپوکامپ کوچک‌تر بودند. افرادی که حداقل یک وعده نوشابه گازدار در روز می‌خوردند دارای حجم مغزی کوچک‌تری بودند.

در دومین مطالعه، محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا مصرف نوشابه می‌تواند با زوال عقل یا سکته مرتبط باشد. محققان به بررسی ۲۸۸۸ فرد ۴۵ سال به بالا دچار سکته و ۱۴۸۴ فرد ۶۰ سال به بالا دچار زوال عقل که در سه بازه زمانی متفاوت در طول هفت سال نوشابه خورده بودند، پرداختند.

محققان دریافتند شرکت کنندگانی که در روز یک وعده نوشابه می‌خوردند سه برابر بیشتر در معرض سکته یا زوال عقل قرار داشتند.

در سال‌های گذشته، مطالعات متعددی دلایلی زیادی را در مورد حذف مواد قندی نظیر نوشابه‌های گازدار به دلیل ارتباط با ریسک بیماری قلبی، دیابت و چاقی ارائه کرده اند.

کد خبر 369232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha