مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

تصمیمات خلق‌الساعه و یکباره درباره عرضه برخی داروهای مربوط به ترک اعتیاد، منجر به ایجاد نارضایتی در بین بیماران شده است.

داروی ترک اعتیاد

به گزارش همشهري، در اواخر سال گذشته وزارت بهداشت سامانه‌اي موسوم به «آيداتيس» را طراحي كرد و از مراكز درمان اعتياد سراسر كشور خواست تا اطلاعات هويتي بيماران خود را وارد اين سامانه كنند.

پيش از اين، وزارت بهداشت براي اجراي هر يك از سامانه‌هاي خود اقدام به راه‌اندازي به‌صورت پايلوت مي‌كرد و در چند استان اقدام به اجرا و آزمون و خطا مي‌كرد اما اجراي يكباره اين سامانه باعث اعتراضاتي شد. برخي از كارشناسان حوزه درمان اعتياد معتقد بودند كه اولا سامانه مذكور داراي ايرادات فني بسياري است كه متعاقب آن، كار خدمات‌دهي به بيماران را با معضل جدي مواجه كرده و منجر به نارضايتي گسترده در بين بيماران در سراسر كشور خواهد شد. ثانياً با توجه به اينكه هرگونه ناامني ‌در اين سيستم مي‌تواند منجر به افشاي اسرار بيماران كه خلاف قانون است، شود؛ بايد تمهيدات لازم براي ايجاد امنيت براي سامانه آيداتيس درنظر گرفته شود.

با اين حال و در شرايطي كه سامانه هنوز به وضع پايداري نرسيده و امنيت آن نياز به بازنگري جدي دارد تا اطلاعات بيماران به هيچ‌وجه فاش نشود، برخي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اعلام كرده‌اند كه به‌زودي اقدام به قطع دارو كرده يا درصدد قطع داروي اين بيماران به‌دليل عدم‌ورود اطلاعات هويتي خواهند بود.

دانشگاه علوم پزشكي تهران طي نامه‌اي در مورخ ۲۸فروردين‌ماه جاري خبر از قطع قريب‌الوقوع داروي بيماراني كه اسامي آنها وارد نشده است داده و دانشگاه علوم پزشكي بيرجند نيز در نامه‌اي تهديدآميز از قطع سهميه بيماراني كه اسامي آنها وارد سامانه نشده خبر داده است.

دانشگاه تربت حيدريه واقع در استان همجوار بيرجند نيز در نامه‌اي به وزارت بهداشت در تاريخ ۲۰ فروردين‌ماه جاري از ايرادات جدي فني سامانه و سردرگمي مسئولان و مراكز خبر داده و وزارت بهداشت در پاسخ به آن اذعان كرده كه «...تا استقرار كامل آن سامانه...» يعني خود كاركنان و مسئولان وزارت بهداشت نيز بر نواقص و آزمايشي بودن آن تأكيد دارند اما استان همجوار تهديد به قطع دارو با وجود نواقص سامانه كرده است.

نكته اينجاست كه در نامه معاون اجرايي معاونت درمان وزارت بهداشت به دانشگاه تربت حيدريه، اذعان داشته‌اند كه «اين سامانه هنوز استقرار كامل پيدا نكرده است». يعني مي‌توان اين تعبير را داشت كه اين سامانه به‌صورت آزمايشي است! حال جاي سؤال است كه چنين طرحي را نبايد ابتدا به‌صورت پايلوت در يك استان اجرا مي‌كردند و بعد به سراسر كشور تعميم مي‌دادند؟

کد خبر 368818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha