سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قرار است امروز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ با دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور روسیه در سوچی دیدار داشته باشد که نشانه‌ای از احیای مذاکرات میان برلین و مسکو است.

تماس‌ رهبران روسیه و آلمان هم‌زمان با کاهش سطح روابط مسکو با اتحادیه اروپا، تنزل یافته بود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان جزو آن دسته از سیاستمدارانی است که حامی تحریم‌های ضدروسی ِاتحادیه اروپا، مخالف الحاق شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به روسیه و مخالف حمایت مسکو از جدایی‌طلبان شرق اوکراین بوده است. واکنش مسکو به این تدابیر هم تحریم محصولات کشاورزی غرب بود.

فدریگا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اولین سفر رسمی به روسیه در روزهای اخیر تاکید کرد همکاری میان دو طرف "متوقف نشده" اما گفت: تعمیق بیشتر روابط به دلیل اختلاف‌هاي عمیق بر سر موضوع‌هايی چون اوکراین و سوریه به مانع برخورد کرده‌است.

سفر مرکل به روسیه پس از آن انجام می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ماه مارس در دیدار با زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان خواستار "عادی‌سازی کامل" روابط دوجانبه شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، رایزنی درباره آخرین وضعیت صلح در اوکراین و توافقنامه مینسک، تحولات خاورمیانه، سوریه، لیبی و همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با تروریسم از محورهای گفت‌وگوهای این نشست اعلام شده است.

همچنین روابط دوجانبه روسیه و آلمان در زمینه انرژی، تجارت، حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی از دیگر موضوع‌هاي این دیدار است.

مرکل همچنین درباره روند آماده سازی اجلاس بزرگ گروه بیست که قرار است جولای امسال در هامبورگ برگزار شود، با رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگو خواهد کرد.

مرکل با وجود مخالفت با سیاست‌های کرملین، اصلی‌ترین رابط حل بحران اوکراین بوده است. او تاکید دارد که تحریم‌ها علیه مسکو باید تا زمانی باقی بماند که طرح صلح متوقف شده برای پایان این درگیری در حیات خلوت اروپا کاملا اجرایی شود.

هم‌چنین در آستانه سفر مرکل به روسیه بسیاری از سرمایه گذاران آلمانی امیدوارند تا روابط اقتصادی دو کشور مجددا احیا شود.

بر اساس آمار موجود حجم معاملات تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۸۰ میلیارد دلار بود که پس از بحران اوکراین و تیرگی روابط روسیه با کشورهای اتحادیه اروپا و از جمله آلمان به کمتر از ۵۰ میلیارد دلار رسید.

کد خبر 368725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha