یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

در غرب موصل و محله‌های قدیمی این شهر همچنان نبردی سخت با نیروهای گروه تروریستی داعش ادامه دارد اما مقام‌های عراقی و فرماندهان این کشور از آزادی قریب‌الوقوع کامل این شهر پس از ۷‌ماه نبرد سخت و طاقت‌فرسا خبر داده‌اند.

آزدادی موصل

روز گذشته عرفان الحيالي، وزير دفاع عراق در جريان ديدارش از بخش‌هاي شرقي موصل اعلام كرد كه پايان جنگ موصل نزديك است و به‌زودي محله‌هاي باقيمانده در غرب موصل هم آزاد خواهد شد. محله‌هاي محدودي از غرب موصل در اشغال گروه تروريستي داعش باقيمانده اما قديمي بودن بافت اين منطقه و همچنين استفاده از غيرنظاميان به‌عنوان سپردفاع انساني از سوي تروريست‌هاي داعش كار پيشروي را سخت‌تر مي‌كند.

ارتش عراق اعلام كرده كه براي آزادي محله‌هاي باقيمانده، دفاع از غيرنظاميان داراي اولويت خاصي است. عمليات آزادسازي موصل، پايتخت خودخوانده گروه تروريستي داعش در عراق، از 26مهر سال گذشته و با مشاركت ده‌ها هزار نفر از نيروهاي ارتش و پليس عراق و با همراهي نيروهاي بسيج مردمي و پيشمرگه كرد آغاز شد و نيروهاي عراقي در مرحله اول بعد از حدود 100روز شرق موصل را به‌طور كامل آزاد كردند. از اول اسفند سال گذشته عمليات آزادي غرب موصل آغاز شده است.

  • هشدار درباره چالش‌هاي پس از آزادي

نخست‌وزير عراق هم روز آزادي موصل را نزديك خوانده اما درباره چالش‌هاي پيش‌رو بعد از آزادي اين شهر هشدار داده است.
 حيدر العبادي در اجلاس وحدت ملي در بغداد اعلام كرده كه بعد از آزادي موصل، عراق در آستانه مرحله جديدي قرار مي‌گيرد اما چالش‌هاي بزرگي همچنان پيش روي عراق خواهد بود كه اين چالش‌ها كمتر از مسئله پيروزي بر تروريسم نيست.

او وحدت ملي، بازگشت آوارگان به مناطق آزادشده، ارائه خدمات و ساخت زيربناها را مهم‌ترين چالش‌ها در مرحله بعد از پيروزي بر تروريسم دانست. نخست‌وزير عراق آشتي اجتماعي را يك گام مهم براي پايان دادن به انتقام‌هاي خودسر در مناطق آزادشده خوانده و تأكيد كرده هر چند اقليت‌هاي مسيحي، ايزدي و شبكي در معرض نسل‌كشي تروريسم داعشي قرار گرفتند اما نبايد اجازه داد كه انتقام‌هاي خودسر در موصل اتفاق بيفتد و به جاي آن بايد آشتي اجتماعي را جايگزين كرد.

  • شايد تا 3هفته ديگر

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي ارتش عراق و بسيج مردمي(الحشد الشعبي) پيش‌بيني مي‌كنند كه تا 3هفته ديگر عمليات آزاد‌سازي‌ كامل غرب موصل به پايان مي‌رسد. نيروهاي عراقي اما همچنان روزهاي دشواري را براي آزادي حدود ۶محله باقيمانده در اين شهر پيش رو دارند.

يك مقام اطلاعاتي در شهر موصل روز گذشته اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي عراق اعضاي يك گروه وابسته به داعش را دستگير كردند كه قصد داشتند دست به عملياتي با مواد شيميايي در اين شهر بزنند. مقام‌هاي عراقي اعلام كرده‌اند اين نيروها موادي را در اختيار داشته‌اند كه داعش از آنها براي ساخت بمب و سلاح‌هاي شيميايي استفاده مي‌كند. نيروهاي عراقي روز گذشته هم در ادامۀ پيشروي‎هاي خود در غرب موصل، به مسجد «النوري الكبير» نزديك شده و ۳۰ نفر از اعضاي داعش در اين پيشروي كشته شدند.

  • كشته‌‌شدن نظامي آمريكا در نزديكي موصل

وزارت دفاع آمريكا از كشته شدن يك سرباز آمريكايي طي انفجاري در خارج از شهر موصل عراق خبر داده است. اين دومين نظامي آمريكايي است كه از حدود 6‌ماه قبل تاكنون، با آغاز عمليات آزادسازي شهر موصل از اشغال تروريست‌هاي داعش، كشته مي‌شود. دولت آمريكا مي‌گويد بيش از 100نيروي ويژۀ اين كشور براي كمك به عمليات نيروهاي عراقي در داخل و اطراف موصل مستقر شده‌‌اند.

کد خبر 368516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha