مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان در بررسی‌های آزمایشگاهی خود به نوعی دارو دست پیدا کرده‌اند که می‌تواند در درمان استئوآرتریت کمک‌کننده باشد.

التهاب مفاصل

به گزارش ایسنا، استئوآرتریت (التهاب مفاصلی استخوانی) نوعی آرتریت است که در آن غضروف‌های موجود در انتهای استخوان‌ها تحلیل می‌روند و پس از تخریب غضروف، این عارضه حتی به استخوان‌های زیرین نیز منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند تمامی مفاصل بدن را تحت تاثیر قرار دهد اما در دست‌ها، گردن‌، کمر، زانوها و لگن شایع‌تر است.

در افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند این عارضه در ۱۰ درصد مردان و ۱۳ درصد زنان مشاهده می‌شود.

درمان‌های رایج برای استئوآرتریت در کنترل علائم این عارضه نقش دارند اما فرآیندهای نهفته‌ای که موجب بروز آن می‌شوند معمولا برگشت‌ناپذیر و غیرقابل جبران‌اند. هرچند نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که چگونه یک نوع دارو می‌تواند سلول‌های پیر را از مفاصل پاک کند و در درمان استئوآرتریت نقش داشته باشد.

سلول‌های پیر به طور طبیعی با بالا رفتن سن در بدن تشکیل می‌شوند و شکل‌گیری آنها در واقع بخش معمول در روند درمان جراحات و بهبود آسیب‌دیدگی‌هاست. به طور معمول با انتشار سیگنال‌های خاص در بدن، انواع مختلف سلول‌ها باخبر شده و برای شروع فرآیند بهبود و ترمیم به نواحی آسیب‌دیده بدن منتقل می‌شوند تا آن نواحی را ترمیم کنند. پس از این مرحله معمولا بافت ترمیم شده از سلول‌های پیر پاکسازی می‌شود اما متاسفانه سلول‌های پیر در مفاصل، همیشه از بافت صدمه دیده و پس از بهبود آسیب‌دیدگی پاک نمی‌شوند و به همین خاطر این وضعیت منجر به بروز بیماری استئوآرتریت می‌شود.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در این بررسی متخصصان با انجام آزمایش‌هایی روی موش‌ها و تزریق دارویی به نام UBX0101 به مفصل این حیوانات مشاهده کردند که این دارو سلول‌های پیر در مفصل را از بین می‌برد و بنابراین نقش مهمی در درمان عارضه فوق دارد.

کد خبر 368503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha