مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

آنچه که امروز برای زباله‌های تهران روی می‌دهد نتیجه برنامه جامعی است که از سال۸۴ تهیه و اجرایی شده است.

تا امروز در پايتخت تمام زباله‌هاي شهر به‌صورت مكانيزه جمع‌آوري شده و البته ديگر خبري از معضلات زيست‌محيطي ناشي از دفن زباله‌هاي پايتخت، مانند درياچه شيرابه در جنوب تهران نباشد. در سال‌هاي نه‌چندان دور، درياچه‌ شيرابه زباله‌هاي تهران كه نتيجه دفن 50ساله زباله‌هاي شهر در جنوب تهران بود، موجب بروز معضلات زيست‌محيطي و آلودگي منابع زيرزميني آب مي‌شد اما از سال85 كه سيستم مكانيزه جمع‌آوري زباله‌هاي تهران شروع به‌كار كرد،

ظرفيت خطوط پردازش زباله‌هاي پايتخت كه كمتر از هزار تن بود، به‌طور همزمان به بيش از 12هزار تن در روز افزايش يافت. خطوط پردازش زباله در شهر تهران تمام زباله‌هاي توليدي را كه امروز به بيش از 7هزار و 500تن مي‌رسد، به‌طور كامل تفكيك مي‌كنند. اين خطوط در كنار تفكيك پسماند، فرايند تفكيك زباله‌هاي با ارزش شهري را نيز به‌اجرا درمي‌آورند.

‌كارخانه‌هاي توليد پسماند و انرژي در طول يك دهه اخير در تهران ساخته شده‌اند و هم‌اكنون بيش از 10مگاوات ساعت برق از زباله‌هاي تهران به‌دست مي‌آيد. البته اين مقدار تا پايان برنامه دوم توسعه شهرداري تهران (سال 97) بايد به توليد بيش از 20مگاوات برق با بهره‌گيري از انرژي‌هاي نو و استحصال گاز متان از زباله دست يابد.

در واقع شهرداري تهران براساس برنامه پنج ساله قرار است معادل برق مصرفي بيش از 9هزار خانوار تهراني را از محل سوزاندن و استحصال گاز متان از زباله تأمين كند. اين در حالي است كه زباله‌هاي‌تر پايتخت نيز با طي فرايند علمي و مدرن تبديل به بيش از 800تن كمپوست در روز مي‌شوند كه اين مقدار كمپوست نيز در زمين‌هاي كشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

  • توليد تا 4برابر ظرفيت برنامه

اين پايان ماجرا نيست. براساس مطالعات صورت گرفته زباله‌هاي توليدي شهروندان تهراني قابليت توليد بيش از 80مگاوات ساعت برق را دارد. يعني نزديك به نيم‌ميليون از خانوارهاي تهراني مي‌توانند از محل زباله‌هاي شهري تهران، برق‌شان را تأمين كنند. 2كارخانه هاضم و زباله‌سوز هم‌اكنون در شهر تهران فعال هستند كه 5 مگاوات ساعت برق توليد مي‌كنند.

از سوي ديگر وضعيت توليد زباله در شهر تهران و نحوه مشاركت مردم در طرح تفكيك پسماند، به‌گونه‌اي فزاينده در سال‌هاي گذشته افزايش يافته؛ به‌نحوي كه اين مقدار مشاركت هم‌اكنون بيش از 20درصد است. شهرك‌ها و مجتمع‌هاي بزرگ مسكوني شهر تهران هم‌اكنون در طرح تفكيك پسماند از مبدأ حضور داشته و دستاوردهاي خوبي نيز حاصل شده است.

البته باوجود اينكه هم‌اكنون سازمان پسماند وضعيت خوبي براي پردازش زباله‌هاي توليدي تهران دارد و همه زباله‌هاي شهر پردازش مي‌شود، اما حفظ محيط‌زيست و همچنين حفظ سرمايه‌هاي ملي اتفاقي است كه نيازمند مشاركت تمام شهروندان در تفكيك زباله از مبدأ به‌عنوان يك حركت بزرگ زيست‌محيطي است.

کد خبر 368255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha