جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور چهره‌های سیاسی و فرهنگی برگزار شد.

سینما

به گزارش ایسنا، عصر هفتم اردیبهشت ماه مراسم پایانی جشنواره جهانی فجر در تالار وحدت با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و همسرش، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهمانان خارجی برگزار شد.

محمد حیدریان، ریس سازمان سینمایی، حجت‌الله ایوبی، علیرضا رضاداد، کمال تبریزی، مهتاب کرامتی، فاطمه معتمدآریا، امیرعلی دانایی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی، اشکان خطیبی به زبان انگلیسی به مهمانان خارجی جشنواره خوش‌آمد گفت و اظهار کرد: برای گرامی‌داشت هنر و سینما گردهم آمده‌ایم.

در ادامه رضا میرکریمی، دبیر جشنواره پیش از سخنان خود گفت که برگه صحبت‌ها و گزارش کار را گم کرده و از اشکان خطیبی خواست کمک کند تا رکورد برگزاری این مراسم در کوتاه‌ترین زمان در گینس ثبت شود.

وی با تشکر از همکارانش و مدیران گفت: در این مدت در فضایی خوب تجربه‌های خود را به اشتراک گذاشتیم و می‌خواهیم اینجا را تبدیل به جایی کنیم برای اندیشمندان و هنرمندانی که به صلح، عدالت و کرامت انسانی می‌اندیشند.

در اولین بخش اهدای جوایز این مراسم، جایزه نتپک جشنواره با حضور داورانش به اصغر یوسفی برای فیلم خانه اهدا شد.

هوشنگ گلمکانی، یکی از داوران این بخش با اشاره به این که این جایزه اولین بار است که در سینمایی ایرانی داده می‌شود، گفت: نتپک در واقع ارتقای سینمای آسیاست که ۲۰ سال قبل توسط عده‌ای پژوهشگر و منتقد راه‌اندازی شد و سیاستش این است که در جشنواره‌های جهانی وعمدتا آسیایی سه داور فیلم ها را می‌بینند و معمولا فیلم‌های اول و دوم فیلمسازان بررسی می‌شوند.

بخش بعدی این مراسم به اهدای جایزه بین‌الادیان مربوط بود که هیأت داوران این بخش دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به فیلم چاقو در آب پاک از کشور چین اهدا کردند.

اهدای جایزه فیلم‌های بلند آسیایی بخش دیگر این مراسم بود که داوران با حضور روی سن برگزیدگان را معرفی کردند. تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی در این بخش به فیلم هنوز نه از ایران به کارگردانی آرین وزیری اهدا شد که مجید برزگر تهیه کننده این فیلم به جای کارگردان جایزه را دریافت کرد.

تندیس بهترین کارگردان آسیایی و ۱۰۰ میلیون ریال به فیلم گرگ و بره به کارگردانی شهربانو سادات محصول مشترک افغانستان، آلمان و سوئد اهدا شد.

این برگزیده متنی را قرائت و سپس خطیبی اشاره کرد: شهربانو سادات قصه پردرد و رنجی داشته که به دلیل نداشتن شناسنامه امکان تحصیل نداشته است.

تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی به همراه ۲۰۰ میلیون ریال هم به ثابت کورمانیکف برای فیلم «بازآمده» از قزاقستان اهدا شد. او پس از دریافت جایزه‌اش به ایران سلام گفت و از کشورمان تشکر کرد.

پس از اجرای قطعه‌ای توسط گروه آوازی تهران، جایزه محمد امین (ص) توسط وزیر فرهنگ، وزیر امور خارجه، رییس سازمان سینمایی و رضا کیانیان به برگزیده اهدا شد.

کیانیان ابتدا گفت: افتخار می‌کنم جایزه اخلاق را من می‌دهم چون فقر و بیماری و دزدی و هرچه زشتی است از بی‌اخلاقی ناشی می‌شود. من در این فرصت از همه بی اخلاقی‌های خودم عذرخواهی می‌کنم.

او سپس اعلام کرد که برای پاسداشت کرامت انسانی تندیس، دیپلم افتخار و ۱۰۰ میلیون‌ ریال جایزه این بخش به مظفر حسین خانی هزواره برای فیلم بابایی تقدیم می‌شود.

در این بخش کیانیان از صالحی امیری خواست که هر دو جایزه را ظریف به عنوان قهرمان ملی ایرانیان اهدا کند.

بخش بعدی این مراسم به اهدای جوایز سینمایی سعادت اختصاص داشت.

سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه این بخش به قصیده گلمکانی برای آگهی فروش تعلق گرفت.

گلمکانی با اشاره به این که این اولین جایزه‌ای است که در ایران می‌گیرد، گفت: من از بچگی به جشنواره فجر می‌رفتم و هنرمندان را روی استیج می‌دیدم و برایم این جایزه ارزش سمبلیک‌ دارد؛ چون انگار آن بچه کوچک دیگر بزرگ‌ شده است.

سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران در این بخش هم به فیلم آقای بی دردسر تعلق گرفت.

فاطمه معتمدآریا یکی از داوران این بخش گفت: امیدوارم در قضاوت ما تردید نکنید و بیراه نرفته باشیم.

سپس صدرعاملی بازیگر مرد فیلم گلوری از بلغارستان را بهترین بازیگر نقش مرد این بخش معرفی کرد که سیمرغ سیمین به وی داده شد.

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن نیز به بازیگر فیلم گلوری تعلق گرفت که البته این دو هیچ کدام در ایران حضور نداشتند.

سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه این بخش هم به اصغر یوسفی نژاد از ایران تعلق گرفت.

سیمرغ سیمین بهترین کارگردان بخش بین‌الملل جشنواره جهانی فجر هم به ایوان دی گائونا از کشور کلمبیا برای فیلم گناهکاران اهدا شد که این برگزیده نیز به دلیل فیلمبرداری در ایران حضور ندارد و مانند دو برگزیده قبلی پیام تصویری فرستاده بود.

در بخش بعدی معتمدآریا گفت: جایزه بخش بهترین فیلم با تندیس زرین جشنواره و ۴۰۰ میلیون ریال به فیلمی تعلق می‌گیرد که هر هفت نفر ما را شگفت زده کرد و آن هم فیلم خانه به کارکردانی اصغر یوسفی نژاد است.

یوسفی نژاد هم جایزه اش را به کیارستمی و تبریز اهدا کرد.

کد خبر 368223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha