چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

شعبان فروتن: از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موانع تولید به‌ویژه در واحدهای کوچک و متوسط، وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و گستردگی حجم اقتصادی دولت و واردات بی‌رویه کالاهاست.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران

اين در حالي است كه نرخ بالاي تأمين سرمايه براي بنگاه‌هاي توليدي، در كنار به‌روز نبودن تكنولوژي‌ها و فرايندهاي توليدي، ضعف فرهنگ كارآفريني و وجود باور و انگاره‌هاي منفي و بازدارنده در بخش‌هايي از مديريت جامعه نسبت به سرمايه‌گذاران داخلي يا خارجي باعث بروز مشكلاتي در حوزه توليد شده است. بدون ترديد بوروكراسي اداري و قوانين و مقررات دست‌و‌پاگير، سياست‌هاي انقباضي پولي و مالي، ضعف بازاريابي توليد و عدم‌نفوذ در بازارهاي هدف و عدم‌رشد متناسب فعاليت‌هاي اقتصادي در سطح مناطق مختلف كشور نيز بر مشكلات بخش توليد تأثيرگذار بوده است.

نقش واحدهاي كوچك و متوسط در رشد اقتصادي بسيار تأثيرگذار و حائز اهميت بوده چراكه توسعه اين واحدها تأثير مستقيمي بر متوسط توليد ملي و اشتغالزايي دارد بنابراين با توجه به حجم بالاي اين واحدها در سراسر كشور مي‌طلبد كه مجلس شوراي اسلامي در كنار دولت به‌ويژه بانك‌ها، تأمين اجتماعي و ماليات با نگاه خاصي به اين حوزه بنگرد.

عدم‌بررسي چالش‌ها و موانع پيش‌روي واحدهاي كوچك و متوسط ضربه مهلكي را بر پيكره اقتصاد وارد كرده كه به‌سادگي قابل جبران نيست، بنابراين اگر ما مي‌خواهيم به رشد اقتصادي برسيم چاره‌اي جز اينكه به‌صورت كارشناسي شده و با برنامه‌ريزي دقيق و در قالب برنامه‌اي مدون براي برون‌رفت اين واحدها از چالش‌ها تصميم‌گيري شود، راه ديگري وجود ندارد.

استراتژي دقيق و متناسب با وضعيت امروز بايد در بخش واحدهاي توليدي كوچك و متوسط تدوين شود تا بتوان در اين حوزه به آنچه خواسته فعالان اين بخش است، برسيم. در مرحله نخست جذب سرمايه‌گذاري خارجي، تلاش در جهت حفظ سرمايه‌هاي موجود و همچنين افزايش تعرفه واردات كالاهايي كه جايگزين داخلي دارند، مي‌تواند در دستور كار قرار گيرد. اصلاح نظام بانكي، ارتقاي فناوري توليد، اصلاح قوانين و تسهيل در فرايند كسب‌وكار و كاهش هزينه تأمين سرمايه نيز از ديگر اقدام‌هاي اساسي است كه بايد محور مجريان قرار گيرد.

  • عضو هيأت نمايندگان اتاق ايران
کد خبر 368182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha