همشهری آنلاین: رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ضمن اشاره به اینکه برخی نهاد‌ها و دستگاه‌ها حساسیت‌های لازم به حوزه محیط زیست را ندارند و گاها به جای پاسخگویی مطالبه‌گری می‌کنند گفت: ۹۰ درصد پسماندهای شهر تهران بدون مدیریت دفن و یا تلنبار می‌شوند.

زباله

محمد حسین بازگیر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی زیست محیطی شهر تهران آلودگی هوا است بیان کرد: مشکلات ناشی از آلودگی هوا بر مردم و تمامی نهادها آشکار است که سازمان محیط زیست برای رفع این معضل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران در ۴ سال اخیر دستورالعمل‌ها و بخش نامه‌هایی را گردآوری کرده و حتی برخی از آنها تحت عنوان لایحه هوای پاک به تصویب دولت رسیده و تبدیل به قانون شده است.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی مادر خصوص آلودگی هوا این است که مصوبات، قوانین و اقداماتی که باید توسط سایر نهادها صورت گیرد، سرعت و حساسیت‌های لازم را ندارد، اظهار کرد: درحال حاضر، حجم بسیار زیادی از خودرو‌ها با مشکلات فنی زیاد و کیفیت پایین در حال تردد در خیابان‌های شهر هستند که جدای مشکلات اولیه مانند کیفیت پایین آنها، مشکلات مهم دیگری مانند سن زیاد معاینه فنی را دارند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: از هر ده خوردو که در اتوبان‌های شهر درحال تردد هستند، ۸۰ درصدشان خودروی تک سرنشین هستند و این به معنی آن است که در بحث فرهنگسازی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ضعف داشته‌ایم.

بازگیر با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا موضوعاتی مانند افزایش کیفیت سوخت، ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی، حذف موتور سیکلت‌های کاربراتوری، افزایش حمل نقل عمومی و افزایش سرانه فضای سبز شهری که سازمان محیط زیست پیگیر آن‌هاست، بسیار مهم است گفت: برای تحقق این اهداف عزم جدی ملی لازم است. متاسفانه گاهی اوقات به این گونه مسائل بخشی نگاه می‌شود و نهادها و دستگاه‌ها همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند.

وی ضمن اشاره به اینکه در شهر تهران مسئله مدیریت پسماندها مهم است تصریح کرد: در شهر تهران روزانه بین 7000 تا 8000 تن پسماند و زباله خانگی و ۵۰ هزار تن پسماند عمرانی و آوارهای ساختمانی تولید می‌شود که متاسفاته فقط بخش محدودی از این پسماندها تفکیک و بازیافت می‌شود.

رییس اداره محیط شهر تهران ضمن بیان اینکه ۹۰ درصد پسماندهای شهر تهران تلنبار و بعضا غیراصولی دفن می‌شوند گفت: حدود ۷۰ درصد پسماندها قابل بازگشت و استفاده مجدد است.

وی ادامه داد: بعضی اوقات مشاهده می‌شود که پسماندها مدیریت نمی‌شوند و نخاله ساختمانی در حاشیه رودخانه و و زمین کشاورزی تخلیه شده و باعث از بین رفتن سرمایه‌های طبیعی ما می‌شوند.

بازگیر با تاکید بر اینکه براساس قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه عمومی و همگانی است‌ افزود: وجود سازمان حفاظت محیط زیست و یا سازمان جنگل‌ها به معنای این نیست که مسئولیت از دوش سایر نهاد‌ها برداشته می‌شود و نهادهای دیگر گاهی اوقات مسائل مربوط به محیط زیست را فقط برعهده این سازمان می‌دانند و حتی گاهی به جای پاسخگویی، مطالبه گری می‌کنند.

کد خبر 368158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha