کامران محمدی: پس از درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش 100 درصدی بودجه این وزارتخانه، معاون امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری گفت: «بودجه بخش فرهنگ از 245 میلیارد تومان به 386 میلیارد تومان رسیده اما از 500 میلیارد تومان بودجه درخواستی ارشاد در سال 87 تنها 386 میلیارد آن محقق شده است.»

اما این میزان بودجه، به هیچ روی ارتباطی به بودجه درخواستی ارشاد ندارد، چرا که بودجه بخش فرهنگ، همه مباحث فرهنگی از جمله تربیت بدنی را دربرمی‌گیرد.

محمدحسین صفار هرندی، رقم  500‌میلیارد تومان را تنها برای وزارتخانه خود درخواست کرده بود، در حالی که بودجه 387‌میلیاردی سال 87 همچنان تمام بخش فرهنگ را شامل می‌شود.

به این ترتیب بعید به‌نظر می‌رسد نسبت به سال 86 حتی یک ریال نیز به بودجه هنر و ادبیات اضافه شده باشد. این در حالی است که مقام‌معظم‌رهبری به شکل کاملا روشنی به مسئولان تأکید کرده‌اند بخش فرهنگ را جدی‌تر بگیرند.

از سوی دیگر، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نیز کارگروه ویژه دولت برای تعیین بودجه بخش فرهنگ، تخصیص 10 درصد از کل بودجه کشور را به بخش فرهنگ پیشنهاد داده‌اند؛ ضمن آن که به نوشته فارس، همین دیروز و همزمان با نشست خبری معاون رئیس‌جمهوری، معاون هنری وزارت ارشاد نیز بر افزایش این بودجه تا سقف 10 درصد تأکید کرد.

محمدحسین ایمانی خوشخو گفت: «هنرمندان ما با آثار فاخر جایگاهشان را در مسیر توسعه کشور مشخص کرده‌اند و همه هنرمندان و فرهنگیان این انتظار را دارند که در بودجه سال 87 شاهد افزایش جهشی بودجه بخش فرهنگ و هنر کشور باشیم و در بودجه سال آینده سهم شایسته‌ای برای هنرمندان ایران بزرگ در نظر گرفته شود.»

اما آن طور که محمدحسن صادقی مقدم می‌گوید، خبری از این جهش نیست و تنها می‌توان به افزایش لاک‌پشتی آن امیدوار بود. وی افزود: «متأسفانه در سال‌های 86 و 87 بودجه دولت انقباضی است و با وجود رشد قابل توجه بودجه وزارت ارشاد، قادر به اختصاص 500 میلیارد تومان به این وزارتخانه نیستیم.»

جالب‌ آن که صدا و سیما با وجود درآمد بسیار بالای آگهی‌های بازرگانی، بیش از وزارت ارشاد در بودجه سال آینده مورد توجه بوده است و بودجه این سازمان، در بخش جاری از 345 میلیارد تومان به 391 میلیارد تومان و در بخش عمرانی از 53 میلیارد به 67 میلیارد تومان، رسیده است.

صادقی‌مقدم در این باره نیز می‌گوید: «صداوسیما رسانه ملی است و ضرورت تکمیل شبکه‌ها و پوشش نقاط مرزی با توجه به مصوبات سفرهای استانی ایجاب می‌کند که اعتبارات یاد شده به آن اختصاص یابد. اگرچه به ارشاد هم توجه ویژه شده و بودجه آن نسبت به سال‌84 که 159‌میلیارد تومان بوده نزدیک به دو برابر افزایش یافته است.»

این در حالی است که بودجه وزارت ارشاد با یارانه کاغذ و مطبوعات، کتابخانه‌های عمومی، مجمع تقریب مذاهب، مجمع جهانی اهل بیت، حج و زیارت، سازمان اوقاف، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و خبرگزاری جمهوری اسلامی محاسبه شده است.

کد خبر 36811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز