ترجمه محمد علی توحید: سال آینده هند شاهد یک انقلاب در صنعت خودرو خواهد بود. این انقلاب با تولید خودرو‌یی به قیمت بسیار ارزان رخ می‌دهد که صنعت خودرو‌سازی‌ جهان را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

شرکت خودرو‌سازی‌ تاتا در هند خودرویی تولید می‌کند که اغلب تولید‌کنندگان همواره خواستار آن بوده‌اند. این انقلاب هندی با تولید خودرویی با قیمت 2500 دلار رخ می‌دهد. خودرویی که به نیاز بسیاری از اقشار متوسط در این کشور پاسخ خواهد داد.

این خودرو در بازاری تولید می‌شود که بزرگترین خودرو‌سازان جهان در حال تولید هستند. شرکت‌های مهم ژاپن، فرانسه، آلمان و آمریکا در هند در حال تولید خودرو هستند. بازار هند بازار روبه رشدی است که علت آن وجود جمعیت بالای میانسال در این کشور است.

طبقه متوسط در این کشور رو‌به افزایش است و براساس آمارهای منتشر شده، از سال آینده میلادی چین را به‌عنوان بزرگترین بازار خودرو پشت سر می‌گذارد. این رویداد براساس آمار‌های منتشره از سوی نهاد‌های بین‌المللی خودرویی مثل خدمات پیش‌بینی صنعت خودرو رخ خواهد داد.

برای بهره برداری از این فرصت تولید‌کنندگان بزرگ خارجی و داخلی رنگارنگی که در بازار هند حضور دارند  و در تلاش هستند تا با تولید خودرو‌های کوچک و ارزان به نیاز بازار پاسخ دهند.

این تلاش به رقابت میان تولید‌کنندگان جهانی خودرو منجر شده تا به روش‌های‌ تولید جدید روی آورند و هزینه تولید را کاهش دهند.

جادیش خاطر، مدیرعامل شرکت موراتی سوزوکی در این باره می‌گوید: اگر از یک میلیارد هندی بپرسید، %99 می‌گویند خودرو می‌خواهند. ولی سؤال اساسی این است که چه تعداد توان خرید دارند؟

برای سال‌ها تولید‌کنندگان خودرو به این مسئله توجهی نداشته و تنها برخی به این امر توجه می‌‌کردند. بازار خودروی ارزان قیمت هند در اختیار هیوندای هند، تاتا و موراتی سوزوکی است.

موراتی سوزوکی که از اتحاد شرکت موراتی هند و سوزوکی ژاپن تشکیل شده است امروز بیش از 50 درصد بازار خودروی این کشور را در اختیار دارد. این شرکت خودرویی تولید می‌کند که در حال حاضر ارزان‌ترین خودروی بازار هند است و حدود 5 هزار دلار ارزش دارد.

مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بازار هند با بازارهای بسیار بزرگ یا با رشد آرام در دیگر کشور‌ها از جمله آمریکا، اروپا یا بازار در‌حال رشد سریع چین متفاوت است.

در این بازار همه به‌دنبال خودروی کوچک و ارزان هستند ولی با 4 در نه 2 در. دلیل این امر این است که تعداد خانواده‌ در هند رو‌به به رشد است.

در عین‌حال در این بازار افراد طبقات بالا نیز متقاضی خودروهای بزرگ و لوکس هستند و انواعی از خودرو مانند مرسدس بنز را وارد و خریداری می‌کنند پیش‌بینی می‌شود که بازار آینده این‌گونه خودرو‌ها نیز پر رونق باشد.

مؤسسه سی‌اس‌ام‌ که کارش پیش‌بینی آینده بازار خودرو براساس شرایط بازار در جهان است، چندی پیش اعلام کرد، تا سال 2013 در حالی‌که بازار خودروی هند هر سال 5/14 درصد رشد خواهد داشت چین رشد 8 درصدی را تجربه می‌کند.

به رقم رشد بالاتر تقاضا در بازار خودروی  هند در این سال، براساس‌ پیش‌بینی این مؤسسه در چین 8/10 میلیون خودرو خریداری می‌شود ولی در هند 8/3 میلیون.

با این وجود این مؤسسه پژوهشی پیش‌بینی می‌کند با توجه  به وجود تولید‌کنندگان فراوان داخلی و خارجی در چین، آینده بازار هند برای تولید‌کنندگان خودرو پرجاذبه‌تر است.

اگر تولید‌کنندگان خودرو بتوانند در هند خودروی ارزان تولید کنند می‌توانند تولید خود را به بازار‌های در‌حال رشد دیگر مانند آسیای جنوب شرقی، آفریقا و خاورمیانه نیز صادر کنند.

البته نخست باید بازار هند را تسخیر کنند و سپس به بازار‌های دیگر بیندیشند. آ. تی.کارنی مدیر یک مؤسسه مشاور مدیریت بین‌المللی می‌گوید: عرضه یک خودرو با قیمت3000 دلار در بازار هند تا سال 2020 حدود 300 میلیون نفر خریدار خواهد داشت. البته در مورد چین هم پیش‌بینی‌های مشابهی وجود داشت و به همین دلیل ممکن است تحولات اقتصادی و سیاسی در این پیش‌بینی تغییراتی به‌وجود آورد.

به اعتقاد شوچیت باگا - یک صاحب خودرو در این کشور- قیمت، مهم‌ترین عامل در بازار است. وی که یک کارمند منابع انسانی است و سالانه 9500 دلار در آمد دارد می‌افزاید: برای خرید خودرو 6 هزار دلار پرداخته‌ام و پول بیشتری نمی‌توانم برای خرید خودرو اختصاص دهم تا خودرو بزرگتری خریداری کنم.

مشابه این صاحب خودرو، دیگر متقاضیان خرید خودرو در بازار هند هدف تولید‌کنندگان هستند. براساس آمار‌های موجود حدود 65 میلیون مرد هندی امروز صاحب موتور سیکلت هستند.

این صاحبان موتور اغلب در خیابان‌های این کشور به همراه همسر یا کودکان خود به این طرف و آن طرف می‌روند. در چنین شرایطی راوی کانت مدیرعامل تاتا موتور که قرار است خودرو ارزان قیمت و 2500 دلاری را به بازار هند عرضه کند می‌گوید: عرضه خودروی  ارزان قمیت‌یک تحول بزرگ و تعبیر رؤیایی‌ است که برای مردم هند دست یافتنی به‌نظر نمی‌رسد.

نگرانی‌های زیست‌محیطی

عرضه خودروی ارزان با توجه به متقاضیان فراوانی که برای آن پیش‌بینی می‌شود نگرانی‌هایی را در مورد آلودگی هوا و افزایش راهبندان در خیابان‌های شهر‌های بزرگ این کشور به‌وجود آورده است.

به گفته آمونیتا رویچودری، مدیر مرکز علم و محیط‌زیست دهلی، در حال حاضر 60 درصد شهرهای بزرگ هند با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند و در شرایط بحرانی قرار دارند.

علاوه براین وی تأکید می‌کند که خودرو‌های تولید داخلی از شرایط ایمنی کامل برخوردار نیستند.

وی می‌افزاید: به گفته مدیران شرکت‌های تولید کننده، خودروهایی که آنان تولید می‌کنند با استاندارد‌های کشور‌هایی که محصولات آنان عرضه می‌شود ساخته می‌گردد. به‌رغم این ادعا، وی عقیده دارد، تولیدات این خودرو سازان در هند از معیارهای ایمنی لازم از جمله آزمایش ایمنی بدنه در مقابل حوادث رانندگی و کیسه هوا و تجهیزات ضد قفل ترمز برخوردار نیست.

به همین دلیل منتقدان این سیاست در صنعت خودروی هند با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان حوادث رانندگی و تلفات در این کشور بالاست تأکید می‌کنند: با عرضه خودرو‌های ارزان تعداد حوادث رانندگی و تلفات نیز افزوده می‌شود و بی‌شک کسانی که خودرو‌های ارزان سوار هستند بیش از همه در معرض این حوادث خواهند بود.

برخی براین باورند که روند تقاضا در هند متفاوت با آمریکای شمالی و اروپا‌ست. در این بازار‌ها به خودرو‌های بزرگ و سریع تمایل دارند و این مانع از عرضه خودروهای ارزان به این مناطق می‌شود.

با وجود این پیش‌بینی‌‌ها، برخی دست‌اندرکاران بازار خودرو عقیده دارند تا سال 2010 در سراسر جهان %13 بازار در اختیار خودروهایی با سقف قیمتی9800 دلار است. این به معنای تقاضای 10 میلیون خودرو با قمیت یاد شده در سال است.

به اعتقاد تولید‌کنندگان خودرو در چنین بازاری که آینده صنعت خودرو با آن روبه‌رو است باید خلاقیت، ابداع و محصولات استثنایی عرضه کرد. از این‌رو کافی نیست که انواع خودرو‌های تولیدی موجود را کمی کوچک و ارزان کرده و به بازار عرضه کرد.

IHT.com

کد خبر 36798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز