همشهری‌آنلاین: فرانسوی‌ها امروز یکشنبه سوم اردیبهشت برای شرکت در دور اول جنجالی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در میان تدابیر شدید امنیتی به پای صندوق‌های رای رفتند. با توجه به افزایش محبوبیت راست‌های افراطی، نتایج این رای‌گیری برای آینده اروپا حائز اهمیت است و خط‌مشی آتی فرانسه را هم تعیین می‌کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شده و تا ساعت هفت شب (۲۱:۳۰ به وقت تهران) ادامه خواهد داشت؛ حدود ۴۷ میلیون رای‌دهنده واجد شرایط هستند.

انتظار می‌رود نتایج اولیه انتخابات از ساعت ۹ شب به وقت پاریس (۲۳:۳۰ به وقت تهران) به تدریج منتشر شود.

۱۱ نامزد در انتخابات امروز با یکدیگر رقابت می‌کنند. براساس آخرین نظرسنجی‌ها، رقابت بسیار نزدیکی میان رقبا وجود خواهد داشت و از همین رو هیچ‌کدام از آنها نخواهند توانست به حداکثر رای لازم در انتخابات برسند و انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

طبق نظرسنجی‌ها، چهار تن از نامزدها شرایط آن را دارند که جزو دو نفری باشند که به دور دوم انتخابات در هفتم مه (۱۷ اردیبهشت) راه پیدا می‌کنند.

فرانسه دارای دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو و یکی از هفت کشور بزرگ جهان است. رئیس‌جمهور فرانسه اختیارات و قدرت کافی برای نفوذ در روند سیاسی و اقتصادی این کشور را در اختیار دارد. علاوه بر این، انتخابات کنونی در شرایطی برگزار می‌شود که فرانسوی‌ها خصوصا پس از یک سری حمله‌هاي تروریستی در سراسر کشورشان به شدت نگران مسائل امنیتی هستند. افزون بر این، فرانسه از بحران سال ۲۰۰۸ تاکنون با نرخ بالای بیکاری و عملکرد اقتصادی ضعیف روبه‌روست. پیشنهادهاي نامزدهای انتخاباتی هم نشان می‌دهد، نتیجه این انتخابات هر چه باشد، نه تنها آینده فرانسه بلکه آینده اتحادیه اروپا را هم شکل می‌دهد.

از میان ۱۱ نامزد ، چهار تن پیشتازند. نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که "امانوئل ماکرون" ۳۹ ساله نامزد مستقل و میانه‌رو با کسب حدود ۲۴ درصد رای در دور اول پیروز می‌شود و به دنبال او، "مارین لوپن"، رهبر جبهه ملی فرانسه و نامزد راست‌های افراطی با حدود ۵ / ۲۱ درصد از آراء قرار می‌گیرد. "فرانسوا فیون"، نامزد محافظه‌کاران فرانسه هم با کسب ۲۰ درصد آراء در جایگاه سوم قرار می‌گیرد و "ژان-لوک ملانشون " با ۵ / ۱۹ درصد رای چهارم می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، حدود ۶۷ هزار حوزه رای‌گیری با نظارت بیش از ۵۰ هزار افسر پلیس و ۷۰۰۰ سرباز ارتش کار خود را آغاز کرده است.

در صورتی که ماکرون و یا فیون برنده شوند، با چالش‌هایی روبه‌رو خواهند شد. بزرگ‌ترین سوال برای ماکرون اینجاست که او چگونه می‌خواهد اکثریت پارلمانی را در انتخابات پارلمانی ژوئن به دست آورد. فیون هم که با رسوایی مالی دست و پنجه نرم می‌کند و اتهام‌هايش را نمی‌پذیرد، چالش‌هایی برای کسب اکثریت خواهد داشت.

انتخابات فرانسه با توجه به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و قدرت گرفتن ملی‌گرایان در نقاط مختلف اروپا، اکنون اهمیتی فرا ملی پیدا کرده است. از شنبه (۲۲ آوریل-دوم ارديبهشت) بیش از یک میلیون تن از رای‌دهندگان فرانسوی که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند، برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده خودشان به پای صندوق‌های رای رفتند. برنده نهایی جایگزین فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فعلی می‌شود که به دلیل کاهش شدید محبوبیتش در انتخابات شرکت نکرده است.

پنج کاندیدای مطرح انتخابات فرانسه شامل امانوئل ماکرون، مارین لوپن، فرانسوا فیون، بنوا آمون و ژان-لوک ملانشون هستند.

کد خبر 367861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha