محمد بن سلمان فرزند پادشاه عربستان این روزها برای خبرنگاران نام شناخته‌‌‌شده‌ای است؛ جانشین ولیعهد عربستان و جوان‌ترین وزیر دفاع جهان را حالا خیلی‌ها در کنار پدر مریض‌احوالش فرد اول ریاض می‌دانند که تصمیم‌‌های مهم در این کشور را می‌گیرد.

عربستان

او هفته گذشته و در جريان سفر جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريكا مصاحبه‌اي با روزنامه واشنگتن پست انجام داده و اعلام كرده است كه رياض با تغيير قدرت در كاخ سفيد به ترامپ پس از اوباما «بسيار خوش‌بين‌» است و اميد دارد كه روسيه نگاه بهتري به عربستان داشته باشد.

سلمان در مصاحبه با ديويد ايگناتيوس ترامپ را رئيس‌جمهوري دانسته كه پس از اوباما كه رياض به او بي‌اعتماد بود «آمريكا را به مسير درست بازمي‌گرداند.» سلمان در اين رابطه مي‌گويد: ترامپ هنوز ۱۰۰ روز اول رياست‌جمهوري خود را به پايان نرسانده و تمامي روابط آمريكا با متحدان سنتي خود را بازگردانده است.

سفر وزير دفاع يكي از نشانه‌هاي مهم تلاش ترامپ براي نزديكي بيشتر با عربستان بوده است. درحالي‌كه در دوران اوباما دولت آمريكا انتقادهايي از عربستان به‌خاطر حملات به يمن داشت حالا جيمز متيس طي سفر خود اعلام كرده كه آمريكا مي‌تواند حمايت بيشتري از عربستان در بمباران يمن داشته باشد. گروه‌هاي حقوق بشر مكررا از عمليات ائتلاف تحت رهبري عربستان به‌خاطر كشته شدن غيرنظاميان در يمن انتقاد كرده‌اند.

محمد بن سلمان در اين مصاحبه علاوه بر اعلام خوش‌بيني به ترامپ تأكيد كرده كه رياض اميدوار است روابط بهتري با روسيه داشته باشد. قرار است وزير امور خارجه عربستان به‌زودي راهي مسكو شود تا شايد پوتين لبخندي به رياض بزند. سلمان در مصاحبه با واشنگتن پست مي‌گويد:

هدف اصلي ما اين است كه روسيه همه كارت‌هايش را براي ايران خرج نكند. او تأكيد كرده كه رياض در تلاش است تا روس‌ها را قانع كند كه حمايت از رياض سودي بيشتر از تهران براي مسكو دارد. او با اشاره به اين مسئله اعلام كرده كه عربستان در تلاش براي هماهنگي نفتي با روسيه است و مسكو مي‌تواند يكي از مهم‌ترين توافق‌هاي اقتصادي دوران مدرن خود را با عربستان داشته باشد. اين مسئله نشان مي‌دهد عربستان در رقابت با ايران براي به‌دست آوردن حمايت روسيه در تلاش براي دادن امتيازهاي اقتصادي به اين كشور است.

عربستان با مشكلات بسيار داخلي و خارجي دست و پنجه نرم مي‌كند. كسري بودجه دولت عربستان سعودي در سال ۲۰۱۵ به رقم بي‌سابقه ۳۶۷ ميليارد ريال سعودي، معادل ۹۸ ميليارد دلار رسيده است. علاوه بر سقوط قيمت نفت، عوامل ديگري مانند پاداش به كاركنان دولت در زمان تفويض قدرت به ملك سلمان و همچنين حملات گسترده نظامي به يمن هم در افزايش هزينه‌هاي اين كشور نقش چشمگيري داشته است. ۷۰ درصد از جمعيت عربستان سعودي زير ۳۰ سال سن دارند.

براي سعودي‌هاي جوان‌تر شوك نفتي به‌ معناي كاهش تأمين خواست‌هايشان بوده است و آنها با اين احتمال مواجهند كه بايد سخت‌تر از والدين‌شان كار كرده و امنيت شغلي كمتري داشته باشند. سلمان در اين مصاحبه با اشاره به جوان بودن جامعه عربستان اعلام كرده چون خودش جوان است حرف‌هاي مردم اين كشور را مي‌فهمد و اميدوار است كه جامعه اين كشور از افكار سنتي گذشته خود فاصله بگيرد.

او گفته است كه دوران افكار افراطي به پايان رسيده و كم كم مردم عربستان در اين رابطه قانع خواهند شد. محمد بن سلمان برنامه‌اي را تحت عنوان افق ۲۰۳۰ در عربستان معرفي كرده و اميدوار است با اين برنامه اقتصاد رياض از وابستگي به نفت فاصله بگيرد. اما توافق‌هاي اقتصادي بي‌حساب و كتاب و ادامه خرج‌هاي عجيب و غريب نشان مي‌دهد كه اين كشور هنوز فاصله زيادي با برنامه‌هاي رياضت اقتصادي دارد.

کد خبر 367804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha