همشهری آنلاین: علت شیوع بیماری‌های نقص ایمنی در کشور ازدواج فامیلی است و تاکنون بیش از دو هزار بیمار مبتلا به نقص ایمنی در کشور شناسایی و ثبت شده است.

بیماری های  خود ایمنی

معاون مرکز تحقیقات نقص ایمنی، در حاشیه نهمین همایش بین المللی بیماری‌های نقص ایمنی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به بالا بودن موارد ازدواج فامیلی در کشور تخمین زده مي‌شود، آمار دقیق مبتلایان به این بیماری در کشور 10 برابر آمار فعلی یعنی 20 هزار نفر باشد.

دبیر علمی نهمین همایش بین المللی بیماری‌های نقص ایمنی اظهار کرد: چون بسیاری از مبتلایان در شهرها و روستاهای دور زندگی می‌کنند از این رو شناخته نمی‌شوند، بنابراین آمار دقیقی از این افراد در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به این که علت بروز بیماری نقص ایمنی ژنتیک است گفت: این بیماری قابل تشخیص و درمان است، بیماران زیادی داریم که به موقع تشخیص داده و درمان شدند، ازدواج کردند و زندگی معمولی خود را دارند اما بیمارانی هم داریم که به علت تاخیر در تشخیص دچار مشکلات و عوارض زیادی شدند که در این صورت، درمان سخت می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: تا زمانی که علائم بیماری مانند انواع عفونت‌ها در فرد بروز نکند، فرد متوجه ابتلا به آن نمی‌شود مگر اینکه در خانواده این بیماری وجود داشته باشد که می‌توان به صورت تشخیص قبل از تولد آن را تشخیص داد.

رضایی گفت: بیماری‌های نقص ایمنی بیماری‌هایی هستند که بر اثر نواقص ژنتیکی به وجود می‌آیند و فرد مستعد امراض مختلفی مانند عفونت‌های مکرر، بیماری‌های خود ایمنی و سرطان می‌شود، تاکنون بیش از 300 نوع مختلف این بیماری در دنیا شرح داده شده و شیوع آن بین یک در دو هزار و یک در پنج هزار است.

وی اظهار کرد: در ایران نیز عدد یک در پنج هزار در نظر گرفته می‌شود اما چون ازدواج فامیلی در کشور ما زیاد است حدس ما بیشتر از این است.

معاون مرکز تحقیقات نقص ایمنی گفت: مشکل موجود در این زمینه این است که گفته می‌شود 70 تا 90 درصد این بیماران در دنیا شناخته نمی‌شوند در حالی که کلیدواژه های نجات این بیماران تشخیص و درمان به موقع آن است بنابراین اگر به موقع تشخیص داده نشود بیمار عوارض مختلفی پیدا می‌کنند و در نهایت منجر به فوت می‌شود.

وی به برگزاری نهمین همایش بین المللی بیماری‌های نقص ایمنی اشاره کرد و گفت: از این رو با برگزاری این همایش ها تلاش می‌کنیم مردم و جامعه پزشکی اطلاعات بیشتری نسبت به این بیماری کسب کنند.

رضایی افزود: هر ساله 22 تا 29 آوریل ( 2 تا 9 اردیبهشت ) به عنوان هفته ' نقص ایمنی ' در جهان معرفی شده است و ما هر سال همایشی با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار می‌کنیم.

دبیر علمی نهمین همایش بین المللی بیماری‌های نقص ایمنی اظهار کرد: مهمانانی از کشورهای فرانسه، آلمان، هلند، ارمنستان، سوریه، عراق، نیجریه و کامرون در این همایش حضور دارند و سخنرانان اصلی از فرانسه، آلمان و ایران هستند.

کد خبر 367634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha