چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسابقه عکاسی و فیلم کوتاه از تالاب‌ها با محورهای خدمات، کارکردها، فرصت‌ها و تهدیدات تالاب برگزار می‌شود.

تالاب‌ها سوژه عکاسان می‌شوند

به گزارش ایرنا، مسابقه عکاسی و تهیه فیلم از تالاب‌ها تلاش دارد تصاویری بیانگر زیبایی‌ها، اهمیت و رابطه انسان با تالاب را خلق و اشاعه دهد.

این مسابقه 6 گروه موضوعی برای پذیرش تصاویر و فیلم کوتاه از جمله معرفی تالاب و اهمیت‌‌های آن، معرفی تهدیدات تالاب و فرصت‌های ایجاد شده توسط آن، چشم‌انداز تالاب‌ها، تفریح و گردشگری، تنوع زیستی تالاب و رابطه انسان با تالاب (تامین غذا و معیشت ساکنین اطراف آن مانند صید ماهی، تولید صنایع دستی و ...) دارد.

مهلت ارسال آثار تا 30 اردیبهشت ماه و شرکت در مسابقه برای تمام افراد آزاد است. جوایز در بخش عکاسی برای نفرات اول تا سوم به ترتیب سه، دو و یک میلیون ریال است اما در بخش فیلم کوتاه چهار برنده معرفی می‌شود که جوایز نفرات اول تا چهارم به ترتیب چهار، سه، دو و یک میلیون ریال تعیین شده است.

تالاب‌ها در راستای حفظ طبیعت و معیشت مردمی کارکردهای زیادی دارند اما در چند سال اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته و بخش زیادی از این حوضه‌های آبی ارزشمند خشک شده است که تبعاتی مانند بروز ریزگردها را به همراه داشته است بنابر این احیا و حفاظت از آنها جزو برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.

بیش از ٢٨٠ تالاب در ایران شناخته شده که از این تعداد ٩٤ تالاب جزو تالاب‌های مهم کشور است و ٢٤ تالاب در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است، بر اساس مفاد کنوانسیون رامسر باید هر کشور عضو حداقل یک تالاب برای ثبت معرفی می‌کرد که در زمان امضای کنوانسیون رامسر ایران ١٨ تالاب معرفی کرد و اکنون به ٢٤ تالاب رسیده که در این کنوانسیون ثبت شده است.

از این ٢٤ تالاب برخی یک مجموعه تالابی را شامل می‌شوند اما در قالب یک تالاب ثبت شده‌اند مانند مجموعه تالاب‌های آلاگل، آجی گل و آلماگل که به عنوان یک تالاب به ثبت رسیده‌اند، بنابر این با این حساب حدود ٣٥ تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

از 42 نوع تالابی که در جهان وجود دارد 41 نوع آن در ایران قرار دارد که مسائل مختلفی از جمله تغییر اقلیم و افزایش جمعیت این حوضه‌های آبی را تهدید می‌کند.

چند سال بعد از کنوانسیون رامسر، فهرست سرخ مونترو شکل گرفت، تالاب‌هایی که در خطر خشک شدن قرار دارند در این فهرست ثبت می‌شوند که اکنون 6 تالاب ایران از جمله انزلی، هامون، نیریز و کمجان، شورگل، یادگارلو و درگه سنگی در این فهرست به ثبت رسیده است.

کد خبر 367490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha