روز پنجشنبه 15 نوامبر(24 آبان) دوره پارلمان پاکستان خاتمه یافت و با کناره گیری شوکت عزیز، ژنرال پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری محمد میان سومر و رئیس سنا را تا زمان برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان جدید به سمت نخست وزیری منصوب کرد.

میان سومرو که تا برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید سمت نخست وزیری را برعهده خواهد داشت روز جمعه، 16 نوامبر، در مراسمی با حضور رئیس‌جمهوری آن کشور ادای سوگند کرد.

طبق قوانین پاکستان، وظیفه اصلی دولت انتقالی نظارت بر اجرای صحیح و آزادانه انتخابات پارلمانی است که در نتیجه آن، حزب دارای اکثریت کرسی دولت جدید را تشکیل خواهد داد.

شینهوا از اسلام آباد گزارش داد: مراسم ادای سوگند سومرو ساعاتی قبل از ورود جان نگروپونته، معاون وزیر خارجه آمریکا، به پایتخت پاکستان، برگزار شد. انتظار می‌رود  نگروپونته در طول اقامت در پاکستان با ژنرال مشرف ملاقات و توصیه کند که به وضعیت اضطراری خاتمه دهد.

روزنامه جنگ چاپ اسلام آباد در تشریح سوابق سومرو نوشت: این سیاستمدار 57 ساله به یک خانواده سرشناس و قدیمی ایالت سند تعلق دارد که اعضای آن سال‌ها در صحنه سیاسی پاکستان فعالیت داشته‌اند.

وی در سال 2000 به سمت فرماندار ایالت سند منصوب شد و در سال 2002 برای شرکت در مبارزات انتخاباتی پارلمان فدرال از این سمت کناره گرفت.

سومرو در سال 2003 به عضویت سنا، مجلس اعلای پارلمان فدرال پاکستان، انتخاب شد و سپس با رأی نمایندگان، سمت ریاست این مجلس را کسب کرد.

یونایتد پرس نیز با بیان اینکه از زمان اعلام وضعیت اضطراری، اکثر رهبران سیاسی پاکستان بازداشت شده یا تحت نظر قرار گرفته اند، گزارش داد: روز پنجشنبه، مقامات دولتی اعلام داشتند که به بازداشت خانگی بی‌نظیر بوتو، رهبر حزب مردم پایان داده‌اند و وی بدون محدودیت می‌تواند در هر محلی حضور یابد.

کد خبر 36729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز