جمعه ۲۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هنوز حتی زمان دقیق برگزاری کنفرانس به‌اصطلاح صلح آناپولیس که قرار است اواخر ماه جاری میلادی در ایالت مریلند آمریکا برگزار شود، مشخص نیست!

پارلمان اسرائیل به پیش نویس لایحه ای رای داده که طبق آن تغییر وضعیت بیت المقدس در هر قرارداد صلحی با فلسطینیان دشوارتر می شود. ایهود المرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر لزوم امتیاز دهی به فلسطینی‌ها تأکید دارد اما از داخل با حمایت اندکی مواجه است.طرف فلسطینی هم جایگاه واقعی خود را در این کنفرانس نمی‌داند.

بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی فلسطین از جمله حماس با تحریم این کنفرانس مقدمات برگزاری کنفرانسی موازی را در دمشق فراهم می‌کنند و در نهایت تنها کاندو لیزا رایس – وزیر خارجه آمریکا- است که با سفرهای پیاپی به منطقه درصدد مشروعیت زایی برای این کنفرانس است و می‌کوشد آناپولیس را از خطر تبدیل شدن به اقدامی نمادین رهایی بخشد.

روزنامه جروزلم پست چاپ اسرائیل در مقاله‌ای به قلم هیلاری کریگر از واشنگتن گزارش داد: جان بولتون نومحافظه کار افراطی آمریکا که عنوان نماینده کشورش در سازمان ملل را در کارنامه خود می‌بیند با انتقاد از برگزاری کنفرانس آناپولیس آن را عقب گردی آشکار در روند صلح توصیف کرده است.

این بد نومحافظه کار که اخیرا به منتقد سیاست‌های دستگاه دیپلماسی کشورش تبدیل شده‌است، پس از ابراز تأسف شدید خود از حضور محمود‌احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا و فاجعه توصیف کردن فراهم شدن این فرصت طلایی برای ایران، این بار رایس و وزرات خارجه را به اقدامی نسنجیده در روند صلح در خاورمیانه متهم کرده است.

وی که اخیراً کتابی درباره ایران و کره شمالی نوشته است پس از سخنرانی خود در مؤسسه اینترپرایز آمریکا (مرکز مطالعاتی وابسته به نومحافظه کاران) به خبرنگار جروزلم پست گفت: به سادگی می‌توان سرنوشت این کنفرانس را از اکنون پیش‌بینی کرد. بعید می‌دانم این کنفرانس شکست خورده حتی شرایط کنونی را تثبیت کند؛ بلکه مطمئن هستم ما را به عقب براند.

بولتون افزود: شاید این کنفرانس با اهداف درستی طرح‌ریزی شده‌بود اما به درستی پیگیری نشده است و به همین دلیل نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وی با اشاره به آماده نبودن شرایط در طرف‌های حاضر در کنفرانس تأکید کرد: فضا و شانس اندکی برای توافق و صدور بیانیه صلح وجود دارد. نه فضای داخلی حاکم بر اسرائیل آماده توافق با فلسطینیان است و نه محمود عباس از جانب احزاب کشورش برای معامله با تلاویو حمایت می‌شود.

جروزلم پست در ادامه با اشاره به انتقاد بولتون به سیاست‌های آمریکا در تقابل با کره شمالی، ایران و سوریه نوشت: این دیپلمات سابق وزارت خارجه آشکارا اهمال کاخ سفید در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی را محکوم کرد و از بابت سکوت واشنگتن در جریان حمله هوایی اسرائیل به چند منطقه در سوریه ابراز تأسف کرده و آن را بزرگ‌ترین اشتباه دیپلماسی آمریکا در تاریخ این کشور یاد کرد.

بولتون گفت: تنها راه متوقف ساختن سوریه تغییر رژیم در این کشور است و دولت آمریکا ناگزیر به کشیدن ترمز این کشور خواهد بود.اما آنچه اظهارات بولتون را در اینترپرایز پر اهمیت می‌کند این نکته است که وی اگرچه پس از سازمان ملل هیچ سمت دولتی‌ نداشته است اما همچنان در روند تصمیم‌سازی‌ کاخ سفید به شدت تأثیر گذار بوده و از اعتماد شخص بوش برخوردار است.

اینکه وجهه به شدت منزوی و مخدوش ایالات متحده در خاورمیانه، این کشور را مجبور ساخته‌است تا با برپایی نمایش‌هایی همچون آناپولیس خود را در عرصه معادلات سیاسی این منطقه فعال جلوه دهد و در این مسیر گاه به هزینه پردازی روی آورد، ‌دقیقا همان نکته‌ای است که بولتون از آن به‌عنوان ابتکاری شکست خورده یاد می‌کند.

کد خبر 36726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز